سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی:

بازنگری در تفاهم‌نامه ساماندهی کشف‌رود انجام می‌شود

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: تفاهم‌نامه بین شهرداری مشهد و آب منطقه‌ای استان در موضوع ساماندهی کشف‌رود، بازنگری می‌شود.

علیرضا طاهری گفت: آبان ماه سال ۹۸ با انعقاد "توافقنامه ساماندهی کشف‌رود" از سوی ۶ دستگاه اجرایی، مدیریت واحد اجرای طرح به شهرداری مشهد واگذار شد.

 او گفت: شهرداری اقدامات خوبی در این خصوص انجام داد و بخشی از حریم این رودخانه درختکاری شد، اما اخیرا اقدامات شهرداری در خصوص ساماندهی کشف رود کمرنگ شده است.

طاهری گفت: شهرداری باید نسبت به تفاهم با شرکت آب منطقه ای در خصوص ساماندهی کشف رود پایبند باشد، در این تفاهم‌نامه وظیفه اصلی رودخانه با آب منطقه‌ای است، لذا به دلیل کارهای انجام نشده توسط شهرداری، این تفاهم‌نامه بازنگری و تجدیدنظر عملیاتی خواهد شد. 

طی دو دهه اخیر رودخانه کشف‌رود مشهد به خاطر تجاوز به حریم محیطی و بی‌اعتنایی نسبت به آن و سرازیر شدن فاضلاب‌های آلوده صنعتی، کارگاه‌های محلی و خانگی به بستر آن دستخوش تغییرات ویرانگر زیست محیطی شده است.

آبیاری زمین‌های کشاورزی واقع در اطراف کشف‌رود با آب آلوده نیز از معضلات بهداشتی آن محدوده است.

شعبه‌ای از کشف‌رود از کوه‌های هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوه‌های بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد عبور می‌کنند.

این رود ۲۹۰ کیلومتری که پرآبی آن هم‌اینک تنها در خاطره‌ها باقی مانده است از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل‌خاتون به رودخانه هریرود می‌پیوندد و از آنجا به بعد "تجن" نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه می‌یابد و در انتهای مسیر طبیعی خود در ریگزارهای کشور همسایه فرو می‌رود.

فروش فاضلاب در کشف رود نداریم

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: در هیچ جای کشف رود فروش فاضلاب وجود ندارد، این در حالی است که پساب و فاضلاب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز به فروش می‌رسد.

طاهری گفت: کشت صیفی‌جات از معضلات محدوده کشف رود بود که با انجام اقدامات ساماندهی این رودخانه بیش از هزار و ۵۰۰ هکتار از بستر کشف رود آزادسازی شده و از غرب مشهد تا تقاطع کشف‌رود و پل کنار گذر شمالی هیچ کاشت و کار غیر مجازی وجود ندارد و کشت و کار غیر مجاز بعد این محدوده است. 

او گفت: هر آبی که وارد کشف‌رود می شود باید قابل رهاسازی به محیط باشد.

برچسب ها: کشف رود ، آب و فاضلاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.