سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راهکار‌های دادگاه فولادشهر برای کاهش اطاله دادرسی

رئیس دادگاه بخش فولادشهر گفت: علی رغم وجود مشکلات کمبود نیروی انسانی تلاش کرده ایم تا با راهکار‌هایی مناسب اطاله دادرسی را کاهش دهیم.

مسعود مسعودی فر گفت: از سال ۱۳۹۹ دادگاه بخش فولادشهر با دو هدف تاسیس شد. نخست دسترسی آسان شهروندان به سیستم قضایی برای تظلم خواهی، تا شهروندان فولادشهر برای مراجعه به سیستم قضایی نیاز نباشد به مرکز شهرستان مراجعه کنند همچنین پرونده‌های قضایی با سرعت بیشتری رسیدگی شوند.

او این موضوع را در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه مطرح کرد و گفت: به هدف نخست دست یافتیم، اما متأسفانه به هدف سرعت در رسیدگی به پرونده‌ها نرسیدیم چراکه نیروی قضایی و اداری کافی برای دادگاه فولادشهر در نظر گرفته نشده است.

رئیس دادگاه فولادشهر می‌گوید: هرچند که دغدغه ما کمبود نیروی انسانی است، اما برای کاهش اطاله دادرسی در دادگاه فولادشهر دو تصمیم مهم را گرفته و عملیاتی کردیم. نخست اینکه از همکاران درخواست کردیم در روز به ۱۰ تا ۱۲ پرونده رسیدگی کنند چرا که به طور متوسط و میانگین در کشور، هر شعبه با یک قاضی می‌تواند به شش پرونده رسیدگی کند، اما از همکاران تقاضا کردیم که این میانگین را افزایش دهند البته با در نظر گرفتن کیفیت؛ که همکاران ما مجاهدانه در تلاش هستند تا به نحو مطلوب به پرونده‌ها رسیدگی کنند.

مسعودی فر گفت: راه حل دومی که در نظر گرفتیم این است که پرونده‌هایی که اصطلاحاً می‌گوییم «فرصت طلایی» دارند و یک زمان خاص باید به آن‌ها رسیدگی شود و اگر زمان از دست رفت حتی رسیدگی و صدور رأی تاثیری در پرونده نخواهد داشت را شناسایی می‌کنیم و خارج از وقت عادی به آن‌ها رسیدگی و رای مقتضی صادر می‌کنیم.

به گفته او، از زمان تأسیس دادگاه فولادشهر ۲۸ هزار پرونده به این دادگاه وارد شده و قریب به ۲۲ هزار پرونده مختومه شده، این موضوع محقق نمی‌شد مگر با تلاش بی وقفه همکاران در دادگاه بخش فولادشهر، که اکنون از ۲۸ هزار پرونده وارده شش هزار پرونده مفتوح در شعبات دادگاه بخش فولادشهر وجود دارد.

مسعودی فر گفت: یکی از اقداماتی که انجام دادیم تا حجم پرونده‌های دادگاه کاهش یابد این بوده که از ظرفیت شهروندان و ریش سفیدان محلی استفاده کردیم. طبق صحبتی که با رئیس کلانتری فولادشهر داشتیم از وی درخواست کردیم پنج نفر از معتمدان شهر را به ما معرفی کند تا از این افراد در حل و فصل پرونده‌ها و رسیدن به سازش استفاده کنیم. این اقدام بسیار تاثیر گذار بوده و شاهد حل و فصل دعاوی قومی بودیم که حل آن‌ها در سیستم قضایی پیچیده بوده و هست.

او تعطیل شدن چایخانه‌ها را یکی از راه‌های کاهش جرم در فولادشهر می‌داند و می‌گوید: از چندسال گذشته در شهرستان‌های اطراف چایخانه‌ها تعطیل شدند، اما در فولادشهر ۴۳ چایخانه فعال داشتیم گویا تاوان بسته بودن چایخانه‌ها در سایر شهرستان‌ها را در فولادشهر می‌پرداختیم و نکته مهم‌تر اینکه از این ۴۳ چایخانه ۴۱ مورد پروانه کسب نداشتند.

به گفته رئیس دادگاه بخش فولادشهر، طبق بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم بسیاری از جرایم پایان شب از همین چایخانه‌ها آغاز می‌شد به همین دلیل در ماه‌های اولیه آغاز به کار دادگاه فولادشهر، این موضوع را در دستور کار قرار دادیم و می‌توانیم بگوییم اکنون هیچ چایخانه فعالی در فولادشهر وجود ندارد.

او در خصوص برخورد با سارقان گفت: رأی پرونده‌های سرقت زیر یک ماه صادر می‌شود حتی اگر شاکی و متهم در جلسه رسیدگی حضور داشته باشند و متهم آمادگی دفاع از خود را داشته باشد همان لحظه رأی را صادر می‌کنیم. همچنین سارقان را تفکیک می‌کنیم. به سارقی که دفعه اول و دوم است که سرقت می‌کند کمک می‌کنیم تا از امکانات در نظر گرفته شده برای زندانیان استفاده کند، اما در خصوص سارقان سابقه دار با جدیت برخورد می‌کنیم. همین موارد باعث شده تا آمار سرقت‌ها از جمله سرقت‌های خشن کاهش یابد.

رئیس دادگاه بخش فولادشهر گفت: چندین باند سرقت در فولادشهر دستگیر شدند حتی باندی بود که از اسفند سال گذشته تا فروردین امسال نزدیک به ۱۱ فقره سرقت انجام داده بود. این باند با پوشش مأمور نیروی انتظامی از شهروندان درخواست می‌کردند تلفن همراه خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند و سپس متواری می‌شدند، این سارقان در شیراز دستگیر شدند و این دستگیری به نیابت از دادگاه فولادشهر بود، اما پس از دستگیری این باند به ارتکاب جرم در شیراز، لنجان، فلاورجان و سایر شهرستان‌ها اعتراف کردند.

به گفته مسعودی فر، باند سه نفره سرقت منازل هم داشتیم که از ۲۷ منزل مسکونی از تیرماه ۱۴۰۰ تا بهمن ۱۴۰۰ سرقت کرده بودند؛ اعضای این باند نیز دستگیر شدند و در زندان تحمل کیفر می‌کنند.

مسعودی فر معتقد است: بدون شک کاهش جرائم را مدیون خدمت مجاهدانه همکاران هستیم و از همراهی و همکاری همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها در شهر فولادشهر و شهرستان لنجان کمال تشکر و قدردانی را داریم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.