سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تیمچه صباغ بازار کاشان بازسازی می شود

بازسازی تیمچه صباغ واقع در بازار کاشان از موقوفات بیمارستان نقوی به همت این دانشگاه علوم پزشکی کاشان مرمت و بازسازی می شود.

رئیس اداره سازمان‌های مردم نهاد وخیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی کاشان در بازدید از تیمچه صباغ و چند واحد کسبی دیگر از موقوفات بیمارستان نقوی در بازار کاشان گفت: بازسازی و مرمت تیمچه به منظور استحکام بخشی و مقاوم سازی این بنای تاریخی و پیشگیری از تخریب آن، با هماهنگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری کاشان و شهرداری ناحیه بازار کاشان انجام می‌شود.

تیمچه حاج حسین صباغ، از آثار تاریخی بازار کاشان است که به گفته تاریخ شناسان ساخت آن به دوره قاجار برمی‌گردد و مانند تیمچه امین‌الدوله هنوز هم کاربری تجاری خود را حفظ کرده و حجره‌های آن محل کسب و کار فرش‌فروشان قدیمی بازار است.

علیرضا مفرح گفت: ۲۰۰ میلیون تومان هزینه برای مرمت و بازسازی تیمچه صباغ بازار کاشان با مشارکت شهرداری ناحیه بازار، کسبه تیمچه و از محل درآمدهای بیمارستان نقوی برآورد شده است.

به گفته او، با توجه به اینکه هم اکنون نیز ترک‌های زیاد، فعال و رو به پیشرفت در بدنه و سقف تیمچه مشاهده می‌‌شود اقدام برای استمرار بازسازی این مجموعه ارزشمند تاریخی بسیار ضروری است.

رئیس اداره سازمان‌های مردم نهاد وخیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: همچنین مذاکرات دوستانه نیز با کسبه مستاجر در رقبات موقوفه مرحوم نقوی در بازار و تیمچه صباغ، در مورد به روز رسانی اجاره‌ها و تبدیل به احسن نمودن آنها با هماهنگی شهردار ناحیه بازار و هاشمی پور متولی سابق موقوفات نقوی در بازدید انجام شد.

 اسفند ۱۴۰۰ رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان خبری مبنی تهدید تخریب این تمیچه در بدنه و سقف آن با ترک‌های زیادی را که برخی از آنها فعال و رو به پیشرفت است به رسانه‌ها به تشریح و مفصل با بیان دلایل اعلام کرده بود.


بیشتر بخوانید:

حال ناخوشِ تیمچه صباغ کاشان


بر پایه و استناد به آن خبر کارشناسان به طور کلی علل احتمالی آسیب‌های تیمچه را معطوف به ۲ مسأله عنوان کرده بودند نخست مسأله رنگرزی قدیمی و سنتی که در پشت تیمچه مشغول به فعالیت است و ساختمان آن به طور کامل متصل به بدنه تیمچه و کاربری رنگرزی دارای حجم آبریز فاضلاب بسیار زیادی است که ظاهراً در گذشته دفع فاضلاب آن از طریق کانال‌های فاضلاب زیرزمینی انجام می‌شده و رطوبت از زیر پایه و بست بازار دور می‌شده است.

همچنین وجود چاه‌های جذبی در بازار و عدم رسیدگی و پاکسازی کانال‌های آب زیرزمینی و ریزش مسیر کانال‌ها و مسدود شدن، ساخت سرویس بهداشتی‌ برای کسبه بازار در فاصله بسیار کمی از این بنا با آبریزی دو چندان در بستر زمین زیر تیمچه و تأثیر عوامل رطوبتی بر آن تهدید را تشدید کرده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.