سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش روابط تجاری میان ایران و افغانستان + فیلم

شماری از سرمایه گذاران افغانستانی در مورد کالاهای ایرانی در بازارهای افغانستان می گویند که اقلام وارداتی ایران به کشور، نسبت به اجناس کشورهای دیگر، از کیفیت بهتری برخوردارند.

آذرخش حافظی، عضو اتاق اکو افغانستان می گوید: افغانستان سالانه به هزینه ۱۰ میلیارد دلار از کشورهای خارجی کالا وارد می کند که بیش از ۳ میلیارد آن را کالاهای وارداتی ایران تشکیل می دهند.

لطیفی سخنگوی گمرک ایران نیز در مورد تبادلات تجارتی دو کشور می گوید: در ۲ ماه نخست امسال، تبادلات تجاری میان ایران و افغانستان بیش از ۲۲۸ میلیون دلار بوده که ۲۲۶ میلیون آن را صادرات ایران به افغانستان و بیش از ۲ میلیون دلار، سهم کالاهای صادراتی افغانستان به ایران است.

همچنان مسئولان ایرانی از فراهم شدن تسهیلات برای سرمایه گذاران افغانستانی در داخل ایران خبر می دهند جوانمرد قصاب، مشاور اقتصادی نماینده ی ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان می گوید اکنون تجار افغانستانی می تواند با هزینه ۱۰۰ هزار دلار در ایران سرمایه گذاری و اقامت ۵ ساله نیز برای خود و خانواده شان دریافت کنند.

روابط تجاری بین ایران و افغانستان، باعث شده تا کشورهای منطقه نیز در افغانستان سرمایه گذاری کند،

مُهمند، سرپرست اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در نشست اقتصادی روسیه شرکت کرده و در مورد داد و ستد چندین نوع کالای تجاری از جمله: گندم، چوب و مواد نفتی با مقامات روسی گفتگو کرده.

دو ماه پیش، وزیر خارجه چین به کابل آمد و روی توسعه همکاری های اقتصادی با طالبان گفتگو کرده است. 

سرپرست اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گفت: کشورش علاقمند است تا در بخش استخراج معادن در افغانستان سرمایه گذاری کند.

چند روز پیش، الکوزی عضو اتاق تجارت و‌سرمایگذاری افغانستان نیز از توافق تجارت کالا به کالا با پاکستان خبر داد و  گفته که قرار است‌ با پاکستان توافقنامه ای تجارت تبادل کالا به کالا را انجام دهد که شروع آن، تبادل ۲۰ قلم کالا خواهد.

هرچند هنوز تبادلات مالی افغانستان از حواله پول و سیستم بانکی دچار مشکل هستند اما همسایه های کشور در بخش تجارت و سرمایگذاری، افغانستان را تنها نگذاشتند.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.