سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور و استان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به روند کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور و استان، گفت : جمعیت به سرعت در حال کاهش و پیری است و برای اصلاح این روند تنها شش تا هفت سال زمان داریم.

ابراهیم شکیبا گفت : متاسفانه با روند فعلی طی سال‌های آینده جمعیت کشور به نصف کاهش پیدا کرده و نیمی از این جمعیت را هم سالمندان تشکیل می‌دهند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه روند کاهشی نرخ رشد جمعیت از دهه ۱۳۷۰ شروع شده سال ۱۹۹۰ میلادی بر اساس آمار‌های موجود ایران بالاترین نرخ باروری در جهان و آسیا را دارا بود، اما اکنون نرخ باروری کشور حتی از کشور‌های منطقه هم پایین‌تر آمده است.

متاسفانه این کاهش نرخ رشد جمعیت در ایران با شیب بسیار تندی نسبت به سایر کشور‌ها اتفاق افتاده که حقیقتا جای نگرانی دارد.

نرخ رشد جمعیت ایران در سال ۱۳۷۰ در حالی ۲.۴۶ بوده که این میزان در پارسال به هفت دهم درصد رسیده که حقیقتا بسیار خطرناک است.

نرخ باروری در جمعیت زنان ۱۵ تا ۴۹ سال محاسبه می‌شود که حداقل آن (نرخ جانشینی) باید ۲.۱ باشد، یعنی حداقل دو فرزند جایگزین پدر و مادر شوند و آن یک دهم برای زنانی است که یا ازدواج نکرده و یا صاحب فرزند نمی‌شوند.

متاسفانه در سال ۱۳۹۹، نرخ باروری به ۱.۶۵ یعنی کمتر از نرخ جایگزینی رسیده و ادامه این روند یعنی اینکه درسال‌های آتی جمعیت فعلی جایگزینی ندارد و جمعیت کشور کم می‌شود.

شکیبا گفت: با این شرایط و این وضعت نرخ رشد و نرخ باروری باید از همین امروز کار را شروع کنیم و فرصت زیادی هم نداریم و نهایتا شش هفت سال برای اصلاح این روند فرصت داریم تا دچار پیری و کاهش جمعیت نشویم.

کاهش نیروی کار، افزایش بار بیمه ها، افزایش مستمری بگیران، بحث امنیت، افزایش بیماری‌های غیرواگیر و هزینه‌های بهداشت و درمان و ... تنها بخشی از مشکلات کاهش جمعیت است که مردم باید متوجه این خطرات باشند.

از طرفی با کاهش جمعیت و کاهش تعداد افراد در یک خانواده، سلامت روان جامعه هم در معرض خطر قرار خواهد گرفت و شاهد حضور خیل کثیر سالمندان در سرای سالمندان خواهیم بود .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.