سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشت گلخانه ای جایگزین کشت آبی

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: برای جبران بیلان منفی آبی باید همان مقدار کشت آبی که داریم را به کشت گلخانه ای تبدیل کنیم.

حسنی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: وزارت ارتباطات طرح هوشمندسازی تولید در گلخانه‌ها را ارائه داده است که زنجان به عنوان استان پایلوت برای این طرح انتخاب شده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: زنجان دارای ۸۳۹ هزار هکتار اراضی باغی، گلخانه‌ای، زراعی، صنایع فرآوری و تبدیلی، آبزی پروری و دامی است.

او با بیان اینکه سالانه ۳ میلیون تن محصولات زراعی و باغی در استان زنجان تولید می‌شود گفت: در استان زنجان ۱۰۰ هزار نفر از این کار بهره برداری می‌کنند.

حسنی گفت: از نیمه دی ماه پارسال موضوع بازرسی از اصناف به جهاد کشاورزی محول شد که در این زمینه ۲۱هزار ۸۶۳ مورد بازرسی صورت گرفته است.

او افزایش تولید در دیم زار‌ها را از دیگر عملکرد‌های جهاد کشاورزی خواند و گفت: ۲۰۰ هزار اراضی دیمی داریم که رکورد سم پاشی سن مادر را با سم پاشی ۸۶ هزار هکتار شکستیم.

مدیرکل جهادکشاورزی استان با بیان اینکه هم اکنون سالانه ۱۸ هزار تن پرورش آبزی در زنجان داریم گفت: این ظرفیت را داریم که پرورش آبزی را به رقم سالانه ۲۷ هزار تن برسانیم.

او با اشاره به اینکه استان زنجان در اجرای طرح‌های حدنگاری و رفع تداخلات اراضی پیشرو است گفت: با اجرای این طرح‌ها بسیاری از مشکلاتی که بین کشاورزان و دولت وجود دارد حل می‌شود و در حال حاضر ۴۵۳ هزار هکتار از اراضی استان حد نگاری و ۵۲۰ هزار هکتار نیز رفع تداخلات شده است.

حسنی ایجاد زنجیره تولید سیب زمینی و گوشت قرمز را از پروژه‌های در دست اقدام خواند و گفت: ایجاد زنجیره تولید بوقلمون، ژن چند قلو زایی، تولید جوجه بوقلمون، صدور اولین سند کاداستری کشور و بالاتر بردن ضریب مکانیزاسیون از میانگین کشوری از مهم‌ترین اقدامات این سازمان است.

او در خصوص فرآوری محصول گوجه فرنگی در استان زنجان گفت: تلاش داریم به فرآوری این محصول تنوع دهیم و در این خصوص دو واحد فرآوری گوجه فرنگی در زنجان در حال احداث است که یکی تا پایان سال و دیگری تا سال ۱۴۰۳ به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان در خصوص مصرف آب در حوزه کشاورزی گفت: در رابطه با مصرف آب، آمار و اطلاعات مدون و دقیقی در دسترس نیست. حدود یک میلیون مترمکعب استحصال آب در برداشت آب زیرزمینی است که ۳۰۰ هزار مترمکعب آن برداشت غیرمجاز است. برنامه‌ها در جهت کاهش برداشت آب بوده و در سال‌های گذشته سیر برداشت آب روند نزولی داشته است.

او در رابطه با کشت محصولاتی مانند برنج که به ظاهر آب بر هستند گفت: ظاهر قضیه با واقعیت متفاوت است. برنج یک محصول ریشه‌دار در زنجان بوده و از اولین سرشماری در سال ۵۲، زنجان رتبه هفتم تولید برنج را دارد. به لحاظ توپوگرافی، بافت خاک و غیرحاشیه رودخانه‌های ما قزل‌اوزن و زنجانرود فقط مناسب کشت برنج بوده و ما هنوز کشت جایگزین برای این محصولات با توجه به سطح درآمدی و بافت خاک نداریم.

او ادامه داد: همه ساله ۵۰ هکتار از اراضی کشت برنج کم شده و به کشت‌های جایگزین اختصاص داده می‌شود، به طوری که ما امروز از ۳۲۰۰ هکتار سال ۹۷ به ۲۰۸۵ هکتار رسانده‌ایم.

حسنی در رابطه با ممنوعیت کشت برنج گفت: اعتقادی به ممنوعیت کشت برنج نداریم؛ چرا که هم اکنون هیچ خدماتی به لحاظ کود و تسهیلات به برنج‌کار اختصاص نداده ایم و محدودیت‌هایی که قانون لحاظ کرده را نیز اعمال کرده‌ایم، اما به دنبال رفع برخی از این محدودیت‌ها نیز هستیم.

مدیرکل جهادکشاورزی استان زنجان از احداث شهرک فرآوری زیتون در طارم خبر داد و گفت: اکنون به دلیل نبود زیرساخت‌ها محصولات ما به سایر استان‌ها رفته و فرآوری می‌شوند و به نام استان‌های دیگر به بازار عرضه می‌شوند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.