سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غلامی:

بهترین کارخانه تفکیک زباله در منزل است

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز گفت: بهترین کارخانه تفکیک زباله در منزل است و می‌طلبد تا دستگاه‌های مختلف برای تغییر نگاه و فرهنگ در این باره با ما همکاری کنند.

غلامرضا غلامی در هشتمین نشست کمیته تخصصی مدیریت پسماند کلانشهر‌های کشور که به میزبانی شیراز برگزار شد، گفت: قصه پر غصه مدیریت پسماند که تاکنون علی‌رغم همه تلاش‌ها مغفول مانده، تنها با برگزاری این نشست‌ها رفع نخواهد شد.

او گفت: همه تلاش ما در سازمان متبوع این است که اگر سازمان مدیریت پسماند حتی ۱ تا ۵ درصد در جمع‌آوری پسماند و تفکیک از مبدأ به ما کمک کند کار بزرگی کرده است.

غلامی گفت: اگر بتوانیم تمام دستگاه‌های اثر گذار در شهر را متوجه این موضوع کنیم که مدیریت پسماند در شهر و کلانشهر‌ها در شمار موضوعات زیست محیطی است، اقدامی بزرگ انجام خواهد شد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز با تاکید بر اینکه راهی جز تغییر نگاه برای رسیدن به یک محیط زیست پایدار و سالم نداریم، گفت: بدترین شیوه دفن زباله در سایت‌ها انجام می‌شود.

غلامی گفت: مصداق این مهم را می‌توان با نگاهی اجمالی به سایت‌های دفن زباله مشاهده کرد.

او گفت: با محیط زیست سالم فاصله بسیاری داریم، باید به سمتی پیش رویم که بتوانیم فرهنگ شهروندی را نسبت به زباله و پسماند‌ها تغییر دهیم و در واقع در فضای اجتماعی نیازمند ایجاد یک اقناع عمومی و تغییر فرهنگ در این باره هستیم.

معاون شهردار شیراز گفت: در کلانشهر شیراز شاهد مدیریت مطلوب پسماند هستیم و اقدامات خوبی طی سال‌های اخیر توسط سازمان متبوع ارائه شده، اما در عین حال برای رسیدن به توسعه پایدار نیازمند اقدامات اثرگذارتری هستیم.

غلامی گفت: امروز اگر هزاران دستگاه تفکیک خریداری کنیم برای تفکیک، خشک و جداسازی زباله‌ها تاثیر گذاری آن به اندازه این نیست که افراد جامعه را در شهر آگاه کنیم.

او گفت: بهترین کارخانه تفکیک زباله در منزل است و می‌طلبد تا دستگاه‌های مختلف برای تغییر نگاه و فرهنگ در این باره با ما همکاری کنند، چراکه بهترین کار در حوزه پسماند تفکیک زباله از مبدأ در منازل است.

غلامی گفت: اگرچه در کلانشهر شیراز مدعی یکی از بهتربن مدیریت جمع آوری، تفکیک، دفن زباله و ایمن سازی زباله‌ها هستیم، اما تنها ۹.۶۴ درصد از زباله‌ها از مبدا تفکیک می‌شوند که این برای ما قانع کننده نیست.

افسانه خواست خدایی، عضو دیگر شورای شهر شیراز نیز در ادامه این نشست به وجود قوانین حوزه پسماند با محوریت کارگروه تخصصی مدیریت پسماند، مدیریت جمع آوری هوشمند پسماند خشک و پسماند حیوانات اشاره و گفت: در حالی که قانون تعداد زیادی از دستگاه‌های اجرایی را ملکف به همکاری و شرح وظیفه کرده، اما متاسفانه، چون ضمانت اجرایی در این باره وجود ندارد بعضا شاهد عدم حضور و همکاری دستگاه‌های متولی و یا نامشخص بودن اقدامات آن‌ها هستیم.

او گفت: معتقدم بهترین اصلاح کننده در این حوزه پسماند، مدیران مجموعه کلانشهر‌ها در حوزه پسماند هستند، چرا که هم دارای دانش هستند و هم در حوزه اجرا حرف برای گفتن، دارند.

این عضو شورای شهر شیراز ابراز امیدواری کرد که در این جلسه آیین نامه‌های مشابه به بحث و بررسی گذاشته شود و عنوان کرد: شهرداری شیراز و مجموعه سازمان پسماند پیگیر اقدامات نوین در بخش برون سپاری، سرمایه گذاری و جمع آوری هوشمند پسماند خشک و همچنین آموزش شهروندان در این حوزه هستند و تلاش جدی دارند.

خواست خدایی مجددا خواستار اصلاح قانون مدیریت پسماند به ویژه در حوزه سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی شد.

روح‌الله خوشبخت، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز نیز در این نشست، یکی از مشکلاتی که کلانشهر‌ها با آن مواجه هستند را مدیریت پسماند ذکر و گفت: این مهم در حال حاضر به عنوان یکی از دغدغه‌های زیست محیطی در کشور و دولت محسوب می‌شود.

او همچنین برگزاری چنین نشست‌هایی را سبب تبادل ایده‌ها و کسب تجربه در بهبود وضعیت مدیریت پسماند و نظافت در شهر‌ها عنوان کرد و گفت: مدیران پسماند کلانشهر‌ها با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و دستور کار‌های تخصصی، اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

خوشبخت هماهنگی و ایجاد وحدت رویه به ویژه در امور اجرایی سازمان‌های مدیریت پسماند در کلانشهر‌های کشور را مهم‌ترین هدف این نشست عنوان و گفت: هم‌افزایی و تبادل اطلاعات می‌تواند سطح مدیریت پسماند در کشور را افزایش دهد.

خوشبخت همچنین از بکارگیری نرم‌افزار‌ها و اپلیکیشن‌های تخصصی در حوزه پسماند در راستای تحقق شعار سال در کلانشهر شیراز در سال جاری خبر داد و گفت: اصلاح قانون مدیریت پسماند، هوشمند سازی و جمع آوری هوشمند پسماند‌های خشک یکی از پنل‌های تخصصی است که طی این نشست به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.