سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طرح ملی غربالگری گلوکوم (آب سیاه) کلید خورد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از اجرای طرح ملی غربالگری گلوکوم (آب سیاه) از بدو تولد و گلوکوم کودکان توسط وزارت بهداشت خبر داد.

آزاده دوزنده، گفت: بیماری گلوکوم از بدو تولد یا از سنین پایین در اطفال بروز می‌کند، به طور برگشت ناپذیر می‌تواند منجر به کم بینایی و نابینایی اطفال شود و با توجه به سن پایین بیماران، ناتوانی، عوارض روانی، اقتصادی و اجتماعی بلند مدتی را برای کودک، خانواده و جامعه به دنبال دارد.

با اشاره به ضرورت غربالگری و شناسایی به موقع این بیماری در کودکان، از راه اندازی طرحی ملی غربالگری گلوکوم در راستای کاهش عوارض این بیماری در کشورخبر داد و عنوان کرد: از آنجایی که این بیماری در سنین پایین ممکن است به درستی شناسایی یا مدیریت نشود، طرح ملی غربالگری گلوکوم در کودکان با صلاحدید وزارت بهداشت، همت پژوهشکده چشم و علوم بینایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همراهی سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور کلید خورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه، در خصوص این طرح تصریح کرد: در این طرح ملی اطلاعات بیماران ثبت، مشاوره‌های درمانی و ژنتیک ارایه می‌شود. همچنین خدماتی برای کودکان کم بینا در نظر گرفته شده است.

به گفته او هدف از اجرای این طرح شناسایی، درمان و مشاوره به موقع با هدف کاهش هرچه بیشتر عوارض این بیماری و ارایه راهکار‌های موثرتر برای تشخیص و درمان کودکان در آینده است.

فلوشیپ گلوکوم در ادامه گفت : افراد درگیر با گلوکوم از بدو تولد و گلوکومی که به دنبال عوارض چشمی مثل تروما، ضربه یا مصرف کورتون بروز می‌کند، در قالب این طرح غربالگری و مشاوره می‌شوند. کودکانی که جراحی‌های چشمی در سنین پایین داشته اند نیز مستعد ابتلا به گلوکوم است و باید از این نظر غربالگری شوند.

دوزنده تصریح کرد: از طرفی کودکان ممکن است در صورت ابتلا به یک بیماری شناخته شده، توان گله از کاهش نابینایی خود را نداشته باشند و این بیماری، بی‌علامت پیشرفت کند، از همین رو راهنمایی خانواده‌ها برای دریافت مشاوره و غربالگری طرح ملی گلوکوم از اهمیت بالایی برخوردار است.

برچسب ها: گلوکوم ، غربالگری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.