سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونمایی از منسوج زربفت مضجع شریف رضوی متعلق به دوران صفویه

منسوج زربفت مضجع شریف رضوی با قدمت ۴۰۰ساله با حضور تولیت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) در مشهدالرضا رونمایی شد.

به‌نقل از آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آیین رونمایی از منسوج زربفت «شدّه پوش» مضجع شریف امام رضا (ع) با قدمت ۴۰۰ سال، اهدایی شاه سلیمان صفوی ۲۴ خردادماه ۱۴۰۱ با حضور آیت الله سید محمد سعیدی، تولیت حرم حضرت معصومه (س) در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری حرم مطهر رضوی برگزار شد،

این منسوج زربفت نفیس در ابعاد ۱۰۱ در ۳۱۴ سانتیمتر از جنس ابریشم و گلابتون بوده که در سال ۱۰۸۰ قمری، ۱۰۴۸ شمسی بافته شده است.

در این اثر نوشته‌هایی شامل آیات قرآنی، ادعیه، شعائر شیعی دیده می‌شود که در بخشی از آن در قالب شعر تاریخ اثر، نام واقف و بافنده دیده می‌شود.

در این مراسم آیت الله سید محمد سعیدی؛ تولیت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) میراث‌فرهنگی و شیعی موجود در آستان قدس رضوی را امانتی عنوان کرد که برای ماندگاری نیازمند کارهای پژوهشی است.

او گفت: «آثار موزه‌ای با توضیحات کارشناسی ارزش خود را نشان می‌دهد و آگاه‌سازی مردم بر ارزش این میراث، وظیفه اهل پژوهش است.»

حجت الاسلام سید جلال حسینی؛ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این مراسم به ساخت بنای با شکوه موزه در متراژ ۲۳ هزار متر مربع برای انتقال آثار نفیس و با ارزش موزه فعلی حرم مطهر به این مکان اشاره کرد و ترویج فرهنگ وقف، تحقیق و پژوهش و پیاده‌سازی نیت واقفان را از اموری برشمرد که موزه‌های رضوی بر آن اهتمام دارد.

زهرا محسنی؛ چهره ماندگار میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی کشور در این مراسم زربفت را هنری با قدمتی پیش از اسلام عنوان کرد که بعد از ظهور اسلام هنرمندان خلاق تغییراتی در این صنایع دادند تا در دوران اسلام نیز این هنر خودنمایی کند.

او گفت: هنر زربفت، آن را پارچه‌ای متشکل از دو ماده ابریشم و گلابتون عنوان کرد و گفت: «گلابتون نخی مرکب از آلیاژ طلایی که به دور ابریشم تابیده شده که این نخ در دوره صفویه ۵۰ درصد طلا و ۵۰ درصد نقره داشته است.»

محسنی گفت: «آستان قدس رضوی منسوجاتی دارد که در دنیا بی‌نظیر بوده و می‌تواند به صورت جداگانه به نمایش این منسوجات اقدام کند.»

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.