سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فعالیت بیش از ۱۰ هزار هنرمند در رشته‌های دست‌بافته‌های داری در فیروزآباد

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فیروزآباد گفت: بیش از ۱۰ هزار هنرمند در رشته‌های دست بافته های داری در فیروز آباد فعالیت دارند.

 دست‌بافته‌های  شهرستان فیروز آباد با رنگرزی‌های گیاهی، حامل طراوت و شفافیت طبیعت‌اند.

تنوعشان، غنای رنگ‌ گل‌های دشت‌های اطراف را یادآوری می‌کند و این گشاده‌دستی در رنگ‌آمیزی آثار کهن بافته‌ شده در این سرزمین را برای نسل امروز خاص کرده است.

به‌گونه‌ای که گاه گمان نمی‌رود رنگ‌های موجود در آن‌ها منشائی طبیعی داشته باشد و از همین رو فرش‌ها، گلیم‌ها، گبه‌ها و دیگر دستبافته‌های آنان غنای دلپذیری دارد که به آن شهرتی جهانی بخشیده است.

هر جا نامی از فیروزآباد باشد، نقشی از زیبایی و ظرافت و تنوع در صنایع‌دستی دیده می‌شود

درنا شهبازی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فیروزآباد گفت: ‌بافته‌های فیروزآباد به‌ صورت کلی به سه دسته کیسه‌ها، مفروشات و رواندازها تقسیم می‌شود که خود، انواعی مختلف مانند لت‌های خورجین، نمکدان، مَفرش، توبره، چَنته، جَوال، بَلَدان قَلیان‌دان، قرآن‌دان، قالی، قالیچه، گبه، خرسک، گلیم، سفره، جاجیم، برتی و جُل‌ دارد که بدون طرح و به صورت ذهنی بافی انجام می‌شود.

او گفت: این تنوع را می‌توان در زیرشاخه‌های گوناگون مشاهده کرد و از این منظر صنایع دستی فیروزآباد را شایسته کسب عنوان شهر ملی دست‌بافته‌های داری کرده است.

شهبازی گفت: طرح‌های دستبافته‌های فیروزآباد در عرصه بومی و ملی و جهانی، زبانزد است و با دیگر نقاط کشور تفاوتی محسوس دارد. 

 رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فیروزآباد گفت: کسب بیشترین نشان ملی مرغوبیت محصولات صنایع دستی در استان، کسب پنج نشان مرغوبیت بین‌المللی یا مهر اصالت یونسکو و اعطای ۲۱ مهر اصالت ملی به بافندگان فیروزآبادی افتخاراتی است که زمینه‌ای برای ثبت ملی دستبافت های داری فیروزآباد فراهم شد.

او گفت: در حال حاضر بیش ۱۰ هزار هنرمند در رشته‌های دست بافته های داری در این شهرستان وجود دارد که به دلیل تحریم و نبود تبلیغات مناسب در حوزه صادرات همگی فعال نمی باشند.

شهبازی گفت: بیشترین صادرات دست بافته‌های داری این شهرستان به کشور‌های حوزه خلیج فارس است.

منبع: فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.