سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فعالیت ۱۰ سایت الگویی گندم در قزوین/ تولید بذر گندم مختص هر منطقه+ فیلم

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان قزوین از فعالیت ۱۰ سایت الگویی کشت گندم خبر داد و گفت: در این سایت‌ها دانش به خدمت کشاورزی درآمده است.

جلیلوند مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در این سایت ها، توصیه‌های فنی و تحقیقات علمی از ابتدای کاشت تا برداشت محصول، رصد و پیگیری می‌شود.

جلیلوند  می گوید یاست وزارت جهاد کشاورزی توجه به تولید دانش بنیان است و این موضوع تضمینی برای بهبود عملکرد محصول و مدیریت منابع آبی ست.

به گفته مدیر زراعت جهاد کشاورزی، از ۲۲ سایت الگویی استان ۱۰ سایت به کشت گندم دیم و آبی اختصاص دارد.

او گفت: بیشتر سایت‌ها مختص کشت گندم آبی است و در سایت کلنجین شهرستان آوج به عنوان پایلوت کشور با کمک محققان استان، ملی و بین المللی روش‌های مختلف افزایش تولید گندم دیم در استان ارزیابی می‌شود.

جلیلوند می گوید: در این سایت گندم مختص به هر منطقه بررسی و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

به گفته مدیر زراعت جهاد کشاورزی، استان دارای ۱۳ میکرو اقلیم کوچک و ۳ اقلیم اصلی است و ارقامی که کشت می‌شود برای هر منطقه مجزاست.

او گفت: که امسال ۵ هزار و ۵۰۰ تن گندم و ۲ هزار تن گندم دیم در ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان به کشت ارقام جدید اختصاص داده شده است.

مدیر زراعت استان می گوید مقاومت به شرایط خشکی مزیت مهم ارقام جدید و دانش بنیان  است که ارقام گندم گذشته، چندان به خشکی موجود در منطقه مقاوم نبودند.

جلیلوند گفت: در ارقام گندم آبی قبلی، محصول به خشکی آخر فصل مقاوم نبود و همزمان با گرم شدن هوا نیاز آبی بالایی داشتن و این باعث کاهش عملکرد در مزارع می‌شد، ولی ارقام جدید در فصل بهار یک مرحله کمتری آبیاری می‌شوند که این باعث تضمیین کیفیت محصول، مدیریت مصرف آب و حفظ محیط زیست خواهد شد.

در استان قزوین ۲۲ سایت الگویی در سطح ۹۳۱ هکتار برای ۹ محصول باغی و زراعی درحال اجراست.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.