سلامت دیجیتال به عنوان یکی از ابزارها برای دسترسی آسانتر به خدمات بهداشتی و درمانی در دنیا مطرح شد و مورد استفاده قرار گرفت.
این مفهوم جهانی با ۷ فناوری «ابزارکهای هوشمند و اینترنت اشیاء»، «تجزیه و تحلیل اطلاعات و دادهکاوی»، «فناوریهای امنیت سایبری»، «واقعیت گسترش یافته (واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، واقعیت مختلط و ...)»، «ارتباط از راه دور (صوتی و تصویری) و انتقال داده»، «فناوریهای ذخیره سازی و اشتراک اطلاعات» و «اپلیکیشن موبایل و پلتفرمهای نرم افزاری» توسعه یافته است.
فناوریهایی که قرار است چالش هایی، چون عدم دسترسی عادلانه شهروندان به خدمات سلامت با کیفیت و قیمت مناسب، ناکارآمدی نظام آموزش سلامت و انتقال مفاهیم آموزشی برپایه روشهای سنتی، عدم وجود دادهها و اطلاعات یکپارچه، روزآمد، معتبر و دقیق در حوزه سلامت، در سطح ملی، ضعف در مدیریت دانش نظام سلامت در سطح مراکز ارائه دهنده خدمات و ... را پاسخ دهد و نقشی موثر در ارتقای سطح سواد سلامت شهروندان و جامعه داشته باشد.
مفهوم سلامت دیجیتال به عنوان یک موضوع تقریبا نوین و نوظهور در دیگر کشورها با همکاری استارتاپها رشد کرده است. مجموعههایی که مخاطبان خود را در میان ارائه کنندگان خدمات درمانی و بهداشتی، بیماران و محیطهای آموزشی یافته و خدمات و آموزشهای خود را در فضای مجازی و واقعی به آنها ارائه میکنند. این اقدامات در نهایت به توسعه مفهوم سلامتی در جهان کمک کرده است.
در ایران هم سلامت دیجیتال چند سالی است که به عنوان راهکاری برای دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی مطرح است. اما هنوز زیرساختهای لازم و کافی برای اجرای آن فراهم نشده است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که یکی از ماموریتها و جهت گیریهای خود را کمک به توسعه زیست بوم شرکتهای نوپا، شرکتهای دانش بنیان و خلاق قرار داده است در تلاش است تا با شناسایی افراد و مجموعههای فعال در حوزه سلامت دیجیتال، این مفهوم را در کشور توسعه دهد.
در حال حاضر هم بر اساس گزارشهای موجود، بیشترین محصولات حوزه سلامت دیجیتال ایران در حوزه فناوریهای وبسرویس، پلتفرم دیجیتال، اپلیکیشن موبایل و نرمافزار هستند. تاکنون در این حوزه حدود ۲۲۵ محصول شناسایی شدهاند که در حال سرویس دهی به مشترکان خود هستند.