سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عمار الحکیم خواستار برون رفت عراق از بن بست سیاسی شد

رئیس ائتلاف نیرو‌های دولت ملی عراق خواستار همکاری سران سیاسی برای برون رفت از بن بست سیاسی کنونی شد.

عمار الحکیم از همه طرف‌های سیاسی خواست مسئولیت خود را برای پیدا کردن راه حل‌های مناسب برای پایان دادن به بن بست سیاسی موجود انجام دهند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الغدیر، رئیس ائتلاف نیرو‌های دولت ملی عراق در دیدار با رهبران جریان حکمت به ماهیت انتخابات و نتایج نامتوازن آن که باعث بن بست سیاسی کنونی شده است، اشاره و تاکید کرد راه تشکیل حکومت، میانه روی است.

او از این که منافع مردم با گذشت هشت ماه از برگزاری انتخابات نادیده گرفته می‌شود و بن بست سیاسی همچنان به قوت خود باقیست ابراز تاسف کرد.

«محمود الحیانی» از سران ائتلاف الفتح عراق نیز روز شنبه گفت تشکیل دولت اکثریت دشوار است چرا که روند سیاسی بر توافق بنا شده است و قانون اساسی نیز شراکت را مشخص کرده و در نتیجه در شرایط کنونی سخن گفتن درباره دولت اکثریت، دشوار است.

جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

اگرچه جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده، اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات و رسیدن به حد نصاب دو سوم اعضا، فراکسیون اکثریت تشکیل دهد.

فراکسیون اکثریت طبق معیار‌هایی مطرح شده در قانون اساسی عراق، رئیس‌جمهور را انتخاب و به او نامزد نخست‌وزیری معرفی خواهد کرد که درباره او هیچ شک و اتهامی به فساد مطرح نشده باشد. اگر نامزد نخست‌وزیری پیشنهاد تشکیل دولت را دریافت کند، کابینه مبتنی بر شفافیت و شایستگی تشکیل خواهد داد. نمایندگان اقلیت‌های عراق هم در این کابینه حضور خواهند داشت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.