مجید نسیمی گفت: بررسیهای اولیه نشان میدهد که درحالحاضر حدود سه هزار کلاس درس فرسوده در استان اصفهان وجود دارد که باید تخریب و بازسازی شود؛ اعتبارات سال ۱۴۰۱ هنوز ابلاغ نشده، اما برنامهریزی این است که تا مهر، حداقل ۶۰ پروژه با این بودجه تکمیل و آماده بهرهبرداری شود.
او با اشاره به وجود ۴۵۰ پروژه نوسازی در مدارس استان اصفهان میگوید: مشارکت خیران، رایزنی با نمایندگان مجلس و تصویب اعتبار خاص برای بازسازی و مقاومسازی مدارس در دستور کار است؛ در سال مالی ۱۴۰۰ اعتبار ۸۰ میلیارد تومان برای تجهیزات مدارس استان تخصیص یافت که حدود ۱۰ میلیاردتومان از آن برای خرید تجهیزات و هوشمندسازی مدارس هزینه میشود.
فرسودگی یک سوم کلاسهای درس در اصفهان
اواز شناسایی ۳۰ هزار کلاس درس فعال در استان اصفهان، خبردادو گفت: تعدادی از کلاسهای درس نوساز هستند و براساس مقررات و آئیننامههای جدید ساخته شدند، اما براساس استعلام از مناطق و نواحی آموزش و پرورش در استان اصفهان ۱۰ هزار کلاس قدمت بالای ۴۰ سال دارند که با روشهای سنتی و بدون درنظر گرفتن آئیننامههای خاص ساخته شده است.
نسیمی بررسی وضعیت مدارس فرسوده و تخریبی را نیازمند بازدید میدانی دانست و گفت: در مقایسه با آمار رسمی، فرسودگی ۱۰ هزار کلاس درس در استان اصفهان و وجود سه هزار کلاس فرسوده و نیازمند تخریب، قابل قبول به نظر میرسد.
در طول یک سال تعمیر سه هزار مدرسه فرسوده امکانپذیر نیست، زیرا با هزینههای کنونی بازسازی هر کلاس درس بیش از یک میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و این مبلغ در طول سه یا چهار سال قابل تأمین نیست و بازسازی این تعداد کلاس درس نیازمند یک برنامه بلندمدت است.
او میگوید: در حال تدوین یک برنامه پنج ساله هستیم و استفاده از توان خیران، از ظرفیتهای اصلی تأمین منابع مالی بازسازی مدارس است که با ارائه مستندات مربوط به مدارس فرسوده، تلاش میکنیم مشارکت خیران در این زمینه را افزایش دهیم.
مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان گفت: بودجههای دولتی برای شروع پروژههای مدرسهسازی کافی نیست و بیشتر برای تکمیل طرحهای نیمهتمام مورد استفاده قرار میگیرد؛ بنابراین در گام نخست باید خیری وجود داشته باشد که مدارس قدیمی را تخریب و پروژه را تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی اجرا کند، ۵۰ درصد باقی مانده نیز از طریق جذب منابع دولتی تکمیل شود.