سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نماینده مدیران مراکز آموزشی و توانبخشی اوتیسم کشور:

ناآشنایی خانواده‌ها از اوتیسم سبب تشدید بیماری می‌شود

نماینده مدیران مراکز آموزشی و توانبخشی اوتیسم کشور گفت:مردم هنوز با طیف اختلال اوتیسم و مشکلات آنها آشنا نبوده و نمی توانند با مبتلایان ارتباط برقرار کنند.

مریم نجفی امروز در دیدار از موسسه خیریه سرای امید کاشان، گفت: علت ایجاد اختلال اوتیسم مشخص نبوده و از این‌رو پیشگیری از آن نیز معلوم نیست و با توجه به گسترش این اختلال، باید مردم با آن آشنا شوند تا با شناسایی مبتلایان، ارائه خدمت به آن‌ها نیز بیشتر و بهتر شود.

باید کاری کنیم که همه شهروندان در مسیر رشد و پرورش بچه‌های اوتیسم احساس وظیفه کنند. برخی خانواده‌های اوتیسم، به علت شرایط خاص فرزندان خود بیش از ۱۰ سال است که به هیچ مراسمی نرفته‌اند.

به گفته او اوتیسم، یک اختلال عصبی، رشدی است که قابل درمان نیست و فقط می‌توان آن را کنترل کرد، بنابراین مبتلایان باید در فاصله ۱۸ ماهگی تا سه سالگی شناسایی شوند که شناسایی دیرهنگام بیمار، منجر به افزایش مشکل می‌شود.

شناسایی زودهنگام اوتیسم و مداخله در زمان مناسب درمان با استفاده از کار‌های توانبخشی و آموزشی می‌تواند مبتلایان را به جامعه برگرداند، اما نا آشنایی خانواده‌ها با این اختلال، منجر به تشدید بیماری و تحمیل عوارض ناشی از آن می‌شود.

نجفی می‌گوید: مردم هنوز با طیف اختلال اوتیسم و مشکلات آن‌ها آشنا نبوده و نمی‌توانند با مبتلایان ارتباط برقرار کنند. بچه‌های اوتیسم، آستانه تحمل کمی دارند و نمی‌توانند صبر کنند بنابراین تحمل نگاه سنگین مردم در محل تجمع‌ها را ندارند.

بچه‌های عادی از امکانات شهروندی استفاده می‌کنند، ولی کودکان اوتیسم و معلول به علت ویژگی‌های خاص خود ممکن است نتوانند از هیچ کدام از این خدمات بهره‌مند شوند در حالی که عضو جامعه ایران هستند و استفاده از این خدمات حق آنهاست.

نجفی گفت: یارانه هر کودک اوتیسم مبلغ هشت میلیون ریال بود و از تیر سال گذشته به رقم ۱۵ میلیون ریال افزایش یافت که در برابر نرخ کلاس‌های بهزیستی با این تورم و مشکلات اقتصادی جوابگو نیست. ضمن اینکه برخی از مراکز هنوز این مبلغ را هم دریافت نکرده و مسئولان بهزیستی پیگیر آن هستند.

بچه‌های اوتیسم به دلیل مشکلاتی که دارند، فقط سه نفر در یک کلاس باید تحت آموزش باشند که با این اوصاف هر مرکز نیازمند افزایش تعداد مربی است و سازمان بهزیستی در بین نهاد‌های دولتی حامی طیف اوتیسم، پیشرو بوده است.

به گفته او اولین مرکز آموزش کودکان اوتیسم دو دهه پیش در اصفهان تشکیل شد و امروز ۱۰۵ مرکز در کل کشور بیش از چهار هزار کودک مبتلا را تحت پوشش دارد و خدمات دولتی دریافت می‌کنند که این رقم جوابگوی نیاز آن‌ها نیست.

نماینده مدیران مراکز آموزشی و توانبخشی اوتیسم کشور، گفت: مرکز نگهداری شبانه‌روزی برای نگهداری از کودکان اوتیسم در کشور نداریم، چون کسی قادر به نگهداری آن‌ها نیست و امیدواریم اطلاع رسانی به مردم و مسئولان، اتفاقی خوب برای حمایت از خانواده‌ها باشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.