سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الجریده: مقدمات دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان آغاز شده است

روزنامه کویتی الجریده به نقل از برخی منابع از دیدار قریب‌الوقوع حسین امیرعبداللهیان با فیصل بن فرحان در بغداد خبر داد.

روزنامه کویتی الجریده در گزارشی به نقل از یک منبع ارشد دیپلماتیک در وزارت امور خارجه ایران مدعی شد که مقدمات دیدار حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با فیصل بن فرحان، همتای سعودی او در بغداد، پایتخت عراق در حال آماده سازی است.

این منبع دیلماتیک که نامش فاش نشد در ادامه اظهار داشته انتظار می‌رفت که اجلاس بین وزیران حدود ۳ هفته پیش برگزار شود، اما به درخواست ریاض و دلایل فنی به تعویق افتاد. میانجی طرف عراقی روز دوشنبه به طرف ایرانی اطلاع داده که مقامات سعودی برای برگزاری این نشست اعلام آمادگی کرده اند و ایران نیز این را پذیرفته است.

این منبع ناشناس در ادامه اظهارات خود گفته است که قرار بر این شد که طرف عراقی زمانی را تعیین کرده و هماهنگی‌های لازم را برای آغاز دور بعدی مذاکرات بین ریاض و تهران با هدف حل و فصل اختلافات بین این دو قدرت منطقه‌ای انجام دهد. نشست کارشناسان دو طرف بعد از نشست دور پنجم مذاکرات متوقف نشده و همچنان درباره حل اختلافات از جمله جنگ یمن ادامه دارد. همچنین در این نشست‌ها در نهایت سعودی‌ها با اعطای روادید به ۶ دیپلمات ایرانی برای رفتن به ریاض و فراهم کردن مقدمات لازم برای حضور حجاج ایرانی در سال جاری موافقت کردند.

این در حالی است که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق روز سه شنبه در اظهاراتی به مذاکرات میان تهران و ریاض اشاره کرد و با اعلام پیشرفت این مذاکرات، گفت عراق نقش مهمی در نزدیک سازی دیدگاه‌های ایران و عربستان داشته است.

پنجمین دور گفتگو میان نمایندگان عالی جمهوری اسلامی ایران و عربستان چندی پیش در بغداد، پایتخت عراق برگزار شد. پیش از این چهار دور مذاکره میان ایران و عربستان با میانجیگری عراق در بغداد برگزار شده و شرکت‌کنندگان در آن این مذاکرات را سازنده خوانده و از برگزار کردن مذاکرات بیشتر خبر دادند. این مذاکرات پس از ۵ سال از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور شکل گرفت. ایران ادامه این گفتگو‌ها را مشروط به «جدیت عربستان» دانسته است.

با توجه به شکل‌گیری فضای مفاهمه و گفتگو‌های سازنده میان نمایندگان دو کشور، پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک زمینه برگزاری جلسه مشترک میان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی فراهم شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
7891
۲۱:۳۶ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
رینگ بوکس اماده شد. کاراته کای اسلامشهری طلا رو اورد. ولی چه اوردنی؟ ورزشکار عربستانی دیسکالیته شد ولی به نامردی هم ضربه زد.