سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام خبر داد

واحد‌های آلاینده، یکی از مهمترین چالش‌های حوزه محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: یکی از مهمترین چالش‌های حوزه محیط زیست، واحد‌های آلاینده هستند.

غلامرضا ابدالی در همایش گرامیداشت هفته محیط زیست گفت: یکی از مهمترین چالش‌های حوزه محیط زیست، واحد‌های آلاینده هستند که در گذشته بدون رعایت نکات و پیوست‌های زیست محیطی جانمایی شده اند و اکنون باعث آلایندگی محیط زیست هستند، اما در سال‌های اخیر طرح‌های جدید اقتصادی و صنعتی با پیوست‌های زیست محیطی و جانمایی درست و اصولی مجوز گرفته اند و افزایش صنایع سبز و کاهش واحد‌های آلاینده از اهداف اصلی محیط زیست به شمار می‌رود.

او گفت: سال گذشته ۷۸۷ مورد مجوز ایجاد و بهره برداری از واحد‌های تولیدی و صنعتی صادر و با ۳۹ مورد به علت عدم رعایت ملاحظات و پیوست‌های زیست محیطی مخالفت شد و در امسال یک هزار و ۱۵۶ واحد صنعتی و تولیدی مورد پایش قرار گرفتند که از این تعداد ۱۴ واحد آلاینده به مراجع قضایی معرفی شده اند.

مدیرکل محیط زیست ایلام اظهار داشت: در سال جاری تلاش می‌شود شبکه پایش گرد و غبار از طریق تجهیز شهرستان‌های سیروان، ملکشاهی و بدره ایستگاه‌های سنجش ذرات معلق هوا تکمیل شود.

ابدالی گفت: ایلام از جمله استان‌های پیشرو و موفق در زمینه بی خطرسازی پسماند‌های بیمارستانی است، اما وجود انبوه نخاله‌های ساختمانی (۳۰۰ هزار تن) و پسماند‌های خانگی باعث تخریب طبیعت و آسیب رسانی به محیط زیست شده است که تداوم این موضوع سلامت محیط زیست استان را با چالش‌های جدی مواجه خواهد ساخت.

او گفت: وجود اسلحه‌های مجاز و غیرمجاز در دست افراد باعث بروز خسارت‌های جبران ناپذیر به حیات وحش شده است.

او با تاکید بر عدم صدور مجوز به سلاح گرم گفت:یکی از راه‌های جلوگیری شکار وحوش توسط دارندگان اسلحه جمع آوری آنهاست، که امنیت و سلامت زیستمندان طبیعت را به مخاطره می‌اندازد.

ابدالی با بیان اینکه مساحت مناطق تحت مدیریت محیط زیست ایلام معادل ۱۱.۷ درصد وسعت استان را در بر دارد گفت:تاکنون ۴۹ گونه پستاندار، ۶ گونه دوزیستان و لاک پشتان، ۳٠ گونه ماهی در آب‌های استان و ۲٠٠ گونه پرنده شناسایی شده است. همچنین ۱۵ رودخانه دائمی و ۲٠ تالاب طبیعی و مصنوعی در استان وجود دارد.

او در مورد تامین آب حیات وحش نیز توضیح داد: با اعتبار ۲۲۰ میلیون تومان چهار مخزن با ظرفیت ۱۲ متر مکعب در منطقه مانشت و قلارنگ نصب شد و برای تعمیر و راه اندازی تلمبه‌های بادی نیز ۱۵۰ میلیون تومان هزینه شد و برای منطقه کولگ نیز ۲ آبشخور همراه با یک پاسگاه ایجاد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام در مورد علوفه نشخوارکنندگان نیز گفت: احداث انبار علوفه با اعتبار یک میلیارد تومان و تامین علوفه برای وحوش با توجه به بروز خشکسالی در سطح استان از دیگر اقدامات محیط زیست استان طی ماه‌های اخیر است.

ابدالی در زمینه آمادگی برای مهار آتش سوزی‌های احتمالی در زیستگاه‌ها و مناطق تحت حفاظت نیز گفت: ۱۲ دستگاه دمنده، ۵۰ عدد فلکس پک، ۱۰۰ عدد آتش کوب، یک هزار و ۵۰۰ متر آتش بُر، تشکیل و ساماندهی ۱۶ تیم واکنش سریع و تجهیز انجمن‌های مردم نهاد از جمله اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست برای مقابله با آتش سوزی‌ها است.

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.