سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ماجرای ساخت خانه اسکیمو‌ها در قله دماوند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل گفت: فدراسیون کوهنوردی بدون مجوز اقدام به ساخت ایگلو‌ها در ارتفاع ۴۲۰۰ متری دماوند کرده است.

وحید رضائیان گفت: ایگلو یا سازه‌های بتنی که فدراسیون کوهنوردی به عنوان پناهگاه کوهنوردان در ارتفاع ۴۲۰۰ متری قله دماوند ساخته مغایر موازین زیست محیطی است.

او گفت: فدراسیون کوهنوردی بدون استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت میراث فرهنگی این سازه‌های ناسازگار را در قله دماوند ساخته است.

ایگلو در زبان اسکیمو‌های کانادا و گرینلند به معنای خانه و به کلبه‌های یخی گفته می‌شود که با بلوک‌های برف و یخ ساخته می‌شود، اما لزوماً خانه برفی نیست و در برخی کوهستان‌ها با سازه‌های بتنی شبیه ایگلو‌ها برای کوهنوردان محل اسکان یا جان پناه ساخته می‌شود.

نخستین بار در مهرماه ۱۳۹۹ تعدادی از کوهنوردان هنگام صعود به دماوند این ایگلو‌های فلزی را مشاهده کرده و همان زمان نیز با انتقاد محیط زیست همراه شده بود، اما فدراسیون کوهنوردی اعلام کرده بود با وجود انتقال قطعات بیشتری به دماوند، فقط دو ایگلو برپا خواهد شد.


بیشتر بخوانید


مشاهدات میدانی کوهنوردان در همان روز‌ها نشان داده بود در پشت پناهگاه «بارگاه سوم» و در شرق سرویس‌های بهداشتی تازه تاسیس نیز سکو‌های سیمانی جدیدی ساخته و قطعات ایگلو‌های دیگر نیز به جبهه جنوبی کوه دماوند، انتقال داده شده بود.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل عرصه دماوند از ارتفاع ۲۲۰۰ متر شروع می‌شود و مطابق قانون، انجام هرگونه عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییرهویت دماوند شود ممنوع و جرم محسوب می‌شود.

رضایی می‌گوید: کوه دماوند در آستانه ثبت جهانی شدن است، اما با چنین تخریب‌ها و تصرف‌های بی‌رحمانه‌ای شانس ثبت جهانی را از دست می‌دهد.

کوه دماوند در سال ۱۳۸۷به عنوان میراث طبیعی در فهرست آثار ملی و در سال ۱۳۸۱ به عنوان اثر طبیعی در شمار مناطق چهارگانه ارزشمند محیط زیست قرار گرفته بود و پرونده بزرگترین کوه ایران از سال ۱۳۹۵ برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو آماده شده بود، اما آسیب‌ها و تعرض‌های فراوان تاکنون مانع از ثبت جهانی آن شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۳۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۱
ای کاش روش با سنگ طبیعی میپوشاندن استتارمیشد.