سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقابل روسیه و غرب در جنگ اقتصادی؛ چه کسی برنده این نبرد خواهد بود؟

کشور‌های اروپایی به دلیل تحریم‌ها علیه روسیه با ضرر‌های بیشتری نسبت به مسکو رو به رو شده‌اند و به طور غیرمستقیم قصد کاهش این تحریم‌ها را دارند.

با شروع حمله روسیه به اوکراین، مسکو با هزاران تحریم گوناگون از طرف کشور‌های غربی و آمریکا مواجه شد و باعث شد در مدت کوتاهی در صدر لیست کشور‌های تحریم شده قرار بگیرد. آمریکا همچنین تلاش کرد تا اقتصاد خارجی روسیه را مختل کند و صادرات کشاورزی، نفت و گاز این کشور را ممنوع کند که این باعث بروز فاجعه برای کشور‌های غربی و آمریکایی شد.

در آمریکا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون قیمت بنزین تا ۲۷.۶ درصد افزایش داشته که این بزرگترین جهش در قیمت‌ها از زمان بحران نفتی در سال ۱۹۷۰ بود. غیر از این  آمریکا و متحدانش شاهد بحران کمبود مواد غذایی و سخت‌ترین تورم از دهه ۱۹۸۰ میلادی و افزایش قیمت‌ها بودند. این تحولات باعث شده تا محبوبیت سران سیاسی در آمریکا و اروپا به شدت کاهش یابد.

همچنین همه این‌ها باعث شده تا اتحاد ائتلاف کشور‌های غربی علیه روسیه محکوم به شکست باشد. زیرا کشور‌های اروپایی به دلیل تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال کرده و جنگی اقتصادی را آغاز کرده اند، با ضرر‌های بیشتری نسبت به مسکو رو به رو شده اند. کشور‌های غربی بار‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم پشیمانی خود را از تحریم بخش انرژی روسیه اعلام کرده و سعی در کاهش تحریم‌ها به خصوص بخش انرژی روسیه را دارند.

تحلیلگران می‌گویند روسیه تاکنون مانور‌های درستی برای مقاومت در برابر تأثیر تحریم‌ها انجام داده است. حال سوال این است که آیا غرب می‌تواند تحریم‌های خود را پشت سر بگذارد!؟

تحریم‌های غرب و آمریکا از ظهور تا افول

حدود یک ماه پس از حمله روسیه به اوکراین، جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا از «تحریم‌های بی‌سابقه» غرب علیه مسکو استقبال کرد و گفت که این تحریم‌ها باعث شده است که روبل، واحد پولی روسیه نابود شود. در پی این تحریم‌ها ارزش روبل روسیه نصف شد و در ۷ مارس به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۱۴۳ روبل در برابر دلار آمریکا رسید.

از طرفی دیگر نیز کشور‌های غربی با هدف قرار دادن دارایی‌های ملی روسیه، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال کردند و دارایی‌های بانک مرکزی این کشور را در کشور‌های خارجی مسدود کردند. همه این‌ها باعث ایجاد هراس بین مردم شد و آن‌ها سعی کردند تا حد امکان دارایی‌های خود را به صورت پول نقد از بانک‌ها خارج کنند.

اما روسیه در برابر این تحریم‌ها ساکت ننشست و یک ماه بعد از آن توانست ارزش روبل خود را تا ۴۰ درصد در برابر دلار افزایش دهد و به بالاترین سطح خود در هفت سال اخیر برساند تا به ارزشمندترین ارز جهان در سال ۲۰۲۲ تبدیل شود. یکی از عواملی که باعث افزایش ارزش روبل شد، درخواست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از خریداران گاز این کشور برای پرداخت بدهی خود با روبل بود. او هشدار داد که در غیر این صورت عرضه گاز به آن‌ها قطع خواهد شد.

الکساندر لوتسکو، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری معتقد است که سه عامل باعث افزایش ارزش روبل شد: افزایش قیمت نفت به دلیل تحریم‌ها، کنترل سرمایه و کاهش تقاضای دلار به دلیل درآمد‌های ارزی بالای حاصل از صادرات نفت و گاز. همه این عوامل باعث شد تا محیطی مناسب برای حمایت از روبل ایجاد شود.

تحریم ها، فرصتی طلایی برای روسیه

لوتسکو گفت که تاکنون تحریم‌ها برای دولت روسیه مفید بوده است، زیرا نوسانات زیادی در قیمت کالا‌ها ایجاد کرده است. تا ماه مارس، ارزش نفت به بیش از ۱۱۰ دلار در هر بشکه رسید در حالی که قبل از آن هر بشکه ۶۰ دلار بود. همچنین روسیه در سه ماهه اول سال مازاد تجاری بالای ۵۸ میلیارد دلاری را ثبت کرد.

این تحلیلگر معتقد است که آمریکا و اروپا با اعمال تحریم‌ها علیه روسیه به پای خود شلیک می‌کنند. این تحریم‌ها برای بزرگترین واردکنندگان نفت در جهان مانند چین سود زیادی را به همراه داشته است، زیرا آن‌ها نفت را از روسیه با تخفیف زیادی خریداری می‌کنند. اما از طرفی دیگر برای کشور‌های سازمان همکاری و اقتصادی اروپا و کشور‌های جنوب شرقی آسیا مشکل ساز بوده است.

این استراتژیست هدف تحریم‌ها را ایجاد فشار روانی خواند و گفت که کشور‌های غربی تاثیر واقعی تحریم‌ها به ویژه برای کشور‌های فقیر را در نظر نگرفته اند.

اتحاد غرب علیه روسیه، شکننده‌تر از همیشه

چند روز پیش  ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین با اعلام اینکه تحریم‌های غرب علیه روسیه تاثیری بر موضع مسکو ندارد، از شرکای خود انتقاد کرد و گفت که برخی از کشور‌ها از یک سو از اوکراین حمایت می‌کنند، اما تمام توان خود را به کار می‌گیرند تا از تحریم‌ها بکاهند تا فعالیت‌های تجاری آن‌ها تاثیر نپذیرد.

 نشریه آلمانی «ولت ام سونتاگ» هم در گزارشی اعلام کرد تحریم روسیه علیه شرکت‌های آلمانی و همچنین به موجب آن جایگزین کردن انرژی و گاز برای آلمان در عرض یک سال بیش از ۵ میلیارد یورو هزینه و ضرر خواهد داشت.

پیش از این نیز «کریستین کولمن» رئیس اتحادیه صنایع شیمیایی آلمان در سخنانی از خسارت فراوانی گفت که ممکن است در صورت ممنوعیت واردات گاز روسیه به آلمان وارد شود و اعلام کرد: درخواست تحریمی همه جانبه شامل گاز روسیه، غیرمنطقی و وقیحانه است. کشور‌های اروپای شرقی تقریبا بطور کامل متکی به انرژی روسیه هستند؛ همچنانکه برای آلمان نیز مسأله گاز به منزله ستون فقرات محسوب می‌شود.

کایا کالاس، نخست وزیر استونی نیز در سخنانی با اذعان به پیروزی پوتین در جنگ اقتصادی گفت که با توجه به تاثیرات جنگ اوکراین بر تورم و استاندار‌های زندگی در سراسر قاره اروپا، حفظ وحدت و اتحاد بین کشور‌های اروپایی دشوار شده است. کایا همچنین اذعان کرد: «تحریم‌ها در ابتدا برای روسیه سخت بود، اما اکنون به نقطه‌ای رسیده ایم که تحریم هابیشتر کشور‌های خودمان را تحت تاثیر قرار داده است و سوال این است که تا کجا می‌توانیم درد آن را تحمل کنیم. حفظ وحدت بسیار سخت است و به دلیل تورم بالا و افزایش قیمت انرژی روز به روز دشوارتر می‌شود.»

از طرفی مارین لوپن، نامزد پیشین ریاست جمهوری فرانسه، تحریم‌ها علیه بخش انرژی روسیه را احمقانه خواند و گفت: «نفت روسیه را اگر ما خریداری نکنیم به بقیه فروخته خواهد شد. متوقف کردن صادرات ذخایر نفتی روسیه باعث افزایش قیمت نفت خواهد شد و مسکو ثروت بیشتری از فروش نفت خود به دیگر کشور‌ها کسب خواهد کرد و کاملا خرسند خواهد بود.

نشریه گلوبال تایمز نیز در گزارشی با اشاره به بسته ششم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه نوشت که تصویب این بسته که شامل تحریم نفت و سوخت روسیه می‌شود، کشور‌های اروپایی را در زمستان با مشکلات جدی در زمینه منابع انرژی رو به رو خواهد کرد و آن‌ها با مشکل کمبود انرژی روبه رو خواهند شد.

گلوبال تایمز در ادامه به اتحاد پوشالی غربی‌ها اشاره کرد و نوشت: «حباب رقت انگیز همبستگی غرب علیه روسیه حتی قبل از اعلام محدودیت‌های جدید، زمانی که رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان گفته بود اتحاد اتحادیه اروپا در حال فروپاشی است؛ ترکیده است. نشانه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ائتلاف غربی علیه مسکو آنقدر شکننده و غیرقابل اعتماد است که اعضای آن باید با خسارات آن مقابله کنند.

لو شیانگ، محقق آکادمی علوم اجتماعی چین هم معتقد است که بعید است اروپا بتواند به عنوان یک ائتلاف متحد در برابر روسیه عمل کند. زیرا اتحاد غربی‌ها پوچ و توخالی است. اتحادیه اروپا به ویژه آلمان مدتی با روسیه روابط خوبی داشتند که نارضایتی واشنگتن را به دنبال داشت. ممکن است غرب ادعا کند که تحریم‌هایش موثر است، اما شواهد خلاف این را نشان می‌دهد و آمریکا و اروپا در جنگ اقتصادی با روسیه در حال شکست هستند.

مردم روسیه تحریمی احساس نمی‌کنند

ادوارد چسنووک، روزنامه نگار روس در واکنش به تحریم‌های آمریکا بر تاثیر این تحریم‌ها بر اقتصاد کشور‌های غربی و آمریکا و بحران انرژی و غذایی اشاره کرد و نوشت: برای من که در روسیه زندگی می‌کنم به نظر می‌رسد که اصلا تحریمی وجود نداشته است. آمریکا ما را از سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت اخراج کرده، اما تا زمانی که سیستم پردازش خودمان را داریم متوجه آن نمی‌شویم.»

او همچنین با اشاره به اجاره هواپیما‌ها از کشور‌های دیگر نوشت که این کار باعث می‌شود شرکت‌های هواپیمایی روسیه از هواپیما‌های ساخت کشور خودشان خریداری کنند.

این روزنامه نگار روس در ادامه به تاثیر تحریم‌ها بر مردم روسیه پرداخت و گفت که این تحریم‌ها بیشتر میلیاردر‌های روسی را که در کشور‌های دیگر دارایی دارند تحت تاثیر قرار داده است. بازرگانان غربی که کالا‌های لوکس خارجی وارد می‌کردند نیز در رنج هستند؛ بنابراین تحریم‌ها بهای دستیابی به حاکمیت کامل است و روسیه این چالش را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

در پایان باید خاطر نشان کرد که روسیه تقریباً ۲۰ درصد نفت و فرآورده‌های نفتی جهان و ۱۷.۵ درصد گاز جهان را به خود اختصاص داده است که این کشور را به بزرگترین صادرکننده در جهان تبدیل کرده است و واضح است که تحریم آن پیامدهایی جبران ناپذیر به دنبال خواهد داشت. واضح است که مشکل اینجا جایگزین کردن یک تامین کننده بزرگ و باثبات، که از نظر جغرافیایی همسایه شماست، چندان آسان نخواهد بود.

تهیه و تنظیم: فاطمه دخیلی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۸
در انتظار بررسی: ۰
7891
۲۱:۲۶ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
جوجه ها رو اخر پاییز میشمارند. ولی. تمام نقشه های جهان را به کشورهای با مساحت خیلی کوچک تبدیل کرده اند تا نتوانند در مقابل امریکا و اسراییل مقابله کنند و از خود دفاع کنند. امریکا نه مسوولیت پذیر است و نه دست از ماجراجویی برمیدارد. موقعی که میخواهد حمله کند نقش پلیس بین الملل را بازی میکند و هنگام جوابگویی لالمان میگیرد و خود را به دیوانگی میزند. ابزارهایی امثال دمکراسی و غیره فقط کاربردشان رسانیدن امریکا به اهدافش است. جعبه ایزاری دارد که یکی از این ابزار را دمکراسی نام نهاده اند. جهان اگر مکان امنی برای زندگی کردن نباشد ولی مکان امنی برای جنگیدن و مردن و کشتن هست. مکان امنی برای شکست و پیروزی هست. پس پیش بسوی جنگ اخر.
محمد
۰۸:۳۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
yjc جدیدا دقت کردی در این شرایط بسیار سخت اقتصادی که دشمنان با تحریمهای کمرشکن و دوستان داخلیشان با خرابکاری اقتصادی و منفی بافی و هیاهوی رسانه ای برای ما قشر ضعیف جامعه ایجاد کردند و تا جای ممکن سعی می کنند اقدامات دولت انقلابی را به شکست بکشانند به جای تحلیل های درست از شرایط موجود و ایجاد شور و نشاط کاری در جامعه در بوق نا امید سازی میدمی و اکثر کامنتاتو منافقان و دشمنان با الفاظ نه چندان مناسب می گذارندو همانها هم لایک می کنند و تو هم بدون دقت در محتوا همشونو منتشر می کنی و کم کم داری به یک خبرگذاری اونور آبی تغییر می کنی . تو کم کم داری مخاطبان انقلابیتو از دست میدی و دیگر زمان زیادی نخواهد برد که سر از اردوگاه دشمن در بیاوری
ناشناس
۰۷:۴۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
تمام کشورهای دنیا باید رک و پوسکنده به اوکراینیا بگن ازشون متنفرن و فقط بخاطر فشار آمریکا دارن کمکشون میکنن
ناشناس
۰۷:۳۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
اولویت اول و فوری کشورهای دنیا باید نابودی سریع اوکراین باشه چون اگه آمریکا تو اوکراین موفق بشه فردا تایوان و کشورای دیگه رو به جون هم میندازه
ناشناس
۲۲:۱۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
اگر کشورهای روسیه و چین و ایران و اعضای پیمان شانگهای از موقعیت ایجاد شده استفاده بهینه بکنند و بتواند یک پیمان اقتصادی و امنیتی دراز مدت ایجاد کنند و در تبادلات خود با غرب پولهای ملی را اصل و اساس قرار دهند و یک ارز مشترک جدید در کنار پولهای ملی تعریف کنند و از انرژی های فسیلی خود به بهترین وجه استفاده کنند، تردید نداشته باشید که غرب شکست خورده و به التماس خواهد افتاد .
عمار
۱۷:۳۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
به نام خداوند جان و خرد :
آزاده اندیشانه و صادقانه و عادلانه خدمتتان عرض می کنیم که غربیها در این جنگ اقتصادی همه جانبه و تحریمهای همه جانبشون شکست بسیار مفتضحانه ایی خورده و خواهند خورد چرا که جناب پوتین و کابینه سناتورهاش با تصمیمات خردمندانه شان فشارها و تحریمهای مختلف غربیها رو مهندسی معکوسش کردند روی خود غربیها با جنگ سخت و نرمی که در پیش گرفته اند و روسیه و متحدانش پیروز این میدان هستند و خواهند بود . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه عادلانه خداپسندانه .
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
بستگی به سرعت عمل پوتین در جنگ داره چون جنگ فرسایشی روسیه را از اهدافش دور می کنه و به ضرر همه تموم میشه
ناشناس
۲۱:۲۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
الان یعنی درست عمل کرده تجاوز کرده ؟
7891
۱۵:۳۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
اروپا مثل افریقا توسط امریکا و اسراییل به بردگی کشیده شده است. چه بپذیرند چه نپذیرند. تمام کشورهای اروپایی و غربی.
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
واسه اونایی که سنگ غرب رو به سینه میزنن بهتره یادشون باشه جنگ عراق بابمباشون چی کردن بعدش با خون ایدزی با ما چه کردن
شرقم بهتر از غرب نیس ولی کاش مسئولین مام مث پوتین بودن
پوتین چندساله طلا و دلار ذخیره کرده بزرگترین ذخیره طلا دنیا رو داره چون فکر این روز تو سرش بوده ما که ماشالا هرچی طلا و دلار بود صدقه سر روحانی و جهانگیری لعنت اله به فنا دادیم
مزیت شر ق به غرب اینه که سگ امریکا نیستن همین
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
طرفدار غرب نیستم ولی روسیه هیچ شانسی در برابر چندین کشور قدر نداره
هیتلر هم توهم زده بود میتونه جلوی دنیا بایسته ولی دنیا متحد شد و کارشو ساخت
پوتین هم به زودی به سرنوشت هیتلر دچار میشه
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
روسیه بیش از 10 هزار موشک اتمی داره
و بر خلاف هیتلر تنها نیست
چین و کره شمالی هم با روسیه متحد هستند
aa
۱۴:۰۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
روسیه مگه اقتصادی داره که بخواد برنده باشه یا بازنده تا بوده روسیه به خاطر ارتشش معروف بوده نه اقتصادش
شروین
۰۹:۴۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
اینم که میگن از چند صنعت برتر جهان بخاطر نفتش اصلا روسیه اقتصاد درستی نداره مثل ایران به نقت و گاز وابستس اصلا تا حالا شنیدید بگن یه کالا یا یه ماشین روسیه؟
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
حتماً میخوای بگی ایران برنده و ابر قدرت نظامی و اقتصادی آینده هست. آرزو دا‌شتن بر جوانان و حسرت خوردن بر پیران عیب نیست.
امید
۱۲:۲۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
بازنده اصلی کشور ما و البته فقط مردم هستند. برای مثال در این تجاوز نظامی به اوکراین صادرات نقت عراق 40 درصد و ارزش دلاری 80 درصد افزایش داشته و یا عربستان و قطر حدود 120 درصد افزایش درآمد نفتی در این 4 ماه داشتند . ولی ما جزو فقر و تورم و انزوا دستاورد دیگری نداشتیم.
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
من نمی دونم غرب در طول تاریخ چه گلی به سر ایران زده که بعضی ها این همه سنگ اونها رو به سینه می زنن.
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
شما بفرمایید شرق برای ایران چه قدم مثبتی برداشته؟ لعنت بر هر پنج ابر جنایتکار
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
روسیه چه گلی به سرت مالونده؟
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
هیچی عزیزم فقط اون تحریم های کاغذ پاره شون ارزش پول مردم رو به هیچ تبدیل کرد به طوری که ساده ترین و ارزان ترین خودرو خارجی برای مردم ما سیصد چهارصد میلیون میشه و لوکس در میاد. یعنی مردم ما شاید جز فقیر ترین ها در جهان باشن
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
آدم عاقل با طناب روسیه به چاه عمیق نمیره..ولی کو گوش شنوا و عبرت از گذشته.
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
اوکراین پیروز جنگ خواهد بود
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
شما دقیقا دارید حرف شبکه های بیگانه و معاند رو در مورد خودمون میزنید خخخ اینجا هم تورم بی‌سابقه و کاهش محبوبیت اتفاق افتاده. لطفا بجای درج این اخبار ضد و نقیذ واقعیت ها را بیان کنید اینکه روسیه چه ترفندهایی دارد و آمریکا برای مهار ابن تورم چه کرده است. بجای طرح سوال جواب بدهید ممنون
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
من فقط اینو مطمئنم که بازنده بزرگ این جنگ ما ملت ایران هستیم
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
غرب برنده است
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
حتما حق با توئه البته اینو بن و کوپن غذاها و گرونی بنزین و تهدید به ورشکستگی کارخونه ها درصورت قط انرژی روسیه میگه.
غرب قبر خودشو کند طرف حسابشون پوتینه کسی که۲۰ساله رئیس جمهوره
زاگرسی
۱۱:۳۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
روسیه فعلا برنده هر دو جنگ نظامی و اقتصادی است و غرب شکست خورده هر دو جنگ ،فقط کافی است انرژی اروپا قطع شود هر چند اروپا در حال ذخیره انرژی روسیه برای فصلهای بعد و یا فصلهای سرد سال پاییز و زمستان است.
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
حس میکنم یه خورده منابع خبریتو گسترده تر از 2030 و فارس کنی بهتر باشه و واقعا میفهمی تو دنیا چه خبره
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
چطور بااین همه تحریم مردم روسیه مشکلی ندارند
ولی مردم ما ۴۰سال زیر غلتک له شدند
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
مردم روسیه هم به بدبختی افتادند
علی
۱۱:۲۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
مسئولین ما هم تحریم احساس نمی کنند
وضع همشون توپه
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
چین برنده س.
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
شرق برنده است
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
هرچیه به ضرر ماست روسیه نفتشو زیر قیمت میفروشه دیگه نفت ایران خریدار نداره
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
چه سوالی ه تو که خودت میدونی غرب یعنی کل قدرت وحاکمیت نظامی اقتصادی واتحاد هم دارند چندتا جوان بیس سی ساله از ی ورزشکار کنگ فو کارهم زورند بهرحال نتیجه دوستی با ایران جوگیری است
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
برنده رو خبر ندارم ولی ما باختیم. بد هم باختیم.
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
اروپا هیچ وقت مستقل نبوده من بعد هم همینه اروپا تحت تحریم آمریکاست در نتیجه برنده روسیه است چون چیزی ازش تحریم نشده نه نفتش و نه گازش و نه غلاتش بلکه داره دوبرابر قیمت قبلی می قروشه پس کی تحریمه داداش
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
داداش مثل اینکه زیاد اخبار نمیخونی
ناشناس
۲۱:۰۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
دادا اخبار را گوش می دن و البته اخبار خودی را بر اخبار دشمنان قسم خورده کشور و ملتم ترجیح می دهم اما معلومه که شما زیاد اخبار دشنان را گوش می دهید که حسابی شستشوی مغزی شده اید !
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
ایران اگه بتونه جایگاه خودش رو به دست بیاره ولی ما دلسوز نداریم متاسفانه
ناشناس
۲۱:۰۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
منظور غرب و آلمان دلسوز ندارد؟
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
توی جنگ هیچ کس برنده نیست
کاش یاد می‌گرفتیم!
برنده چین میشه همیشه!
کشور ها سی سال دیگه می فهمد چه اشتباهی در برابر چین کردند
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
عزیز اشتباه نکن در جنگهای اقتصادی همیشه عده ای برنده و عده ای بازنده اند.
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
بازنده اصلی روسیه و ما هستیم حتی چین هم حاضر نشد به روسیه کمک کنه از ترس تحریم ها
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
روسیه
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
توهم زدی انگاری
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
مردم روسیه تحریمی احساس نمی‌کنند!!!

کاش حداقل ما امکانات روسهارو داشتیم .
تا ماهم احساس نمی کردیم.
امان از مسول فاسد
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
ما دلشدگان خسرو و شيرين پناهيم!!
ما کُشته آن مهرُخ، خورشيد کلاهيــم…♪♪
ناشناس
۲۱:۲۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
مسئولین را ول ، خودت چند مرده حلاجی ؟ غیر از خواندن آیه یاس چه چیز خوبی بلدی ؟
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
ما بازندهایم دنبال برنده نباش
ناشناس
۲۱:۰۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
بازنده هرچه سریعتر برو بمیر
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
بنظر من در بلند مدت حتما روسیه شکست خواهد خورد چراکه تا سال 2035 قراره اروپا وابستگی خودش به سوخت های فسیلی را به شدت کاهش دهد و این یعنی اهرم پوتین برای فشار به اروپا ضعیفتر خواهد شد
همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال افزایش فروش محصولات خود به اروپا و جایگزینی روسیه خواهند بود
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
پوتین که مثل شما و آقازاده هاتون نیست که مارمولک وارد کنند برای سودش . اونا تا ۲۰۳۵ حتما ترقندهایی ابداع می کنند تا اقتصادشون رو بچرخونن. ما هم نفت و گاز داریم ولی آیا نصف دنیا از ما خرید میکنه؟ نه؟ پس پوتین میدونه لاید چکار کنه شما نگرانش نباش
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
تا 2035 سیب زمین 13 بار دیگر میچرخد و تا آن زمان جنگ اکراین تمام شده و روسیه به اهداف خودش رسیده و شاید چین ابر قدرت جهان شده باشد و آمریکا نوچه چین یا اتحاد شرق شود
ناشناس
۲۱:۱۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
تا آن زمان خود اروپا فسیل شده است و آن زمان کشور های خلیج فارس برای خود شیرینی و ذات خود به سمت شرق چرخش کرده و به دستور چین و روسیه غرب را تحریم می کنند
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
مردم روسیه تحریمی احساس نمی‌کنند عاشق این قسمت شدم خخخخخخخخخخخخخخخخخخ.مثل مردم ایران که تحریمها اثر نداشتن؟!!!!!شایدم مسئولین روسیه با عرضه باشن نمیدونم روسیه نرفتم تا نظر بدم
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
آره قبله عامال بعضی ها ( آمریکا) هیچ مشکلی ندارند گرانی بنزین و گاز مصرفی و مواد غذائی و حتی شیرخشک برای کودکان همه بازی ی که برای خنده در آمریکا بیداد میکنه
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
خودت جواب خودت را داده ای ! خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ