سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خداحافظی با آمار میلیونی «خودروهای فرسوده»؛ راهی برای تنفس کلانشهرها

قانون ساماندهی صنعت خودرو، تردد، حمل بار و مسافر را با وسایل نقلیه فرسوده در کلانشهرها ممنوع کرده است.

بر اساس قانونی که مجلس دیروز به دولت ابلاغ کرد، خودروهای سواری، وانت، مینی بوس، اتوبوس، کامیون، کامیونت، کشنده تریلر و موتورسیکلت، «خودرو» به شمار می‌روند.

دولت باید با صرفه جویی و بهبود مدیریت مصرف سوخت، تسهیلات جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی را با خودروهای نو فراهم کند.

قانون ساماندهی صنعت خودرو، تولید کنندگان خودرو و موتورسیکلت داخلی را موظف کرده تا به ازای تولید هر چهار دستگاه خودرو با موتورسیکلت، گواهی اسقاط آنها را از مرکز اسقاط دریافت کنند. این مراکز هم باید گواهی اسقاط مورد تقاضای تولید کنندگان خودرو و موتورسیکلت را ارائه بدهند.

۱۷ اسفند پارسال نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از تردد حدود ۳ میلیون خودروی فرسوده در کشور خبر داد. آقای پژمانفر هشدار داد «اگر اسقاط این خودروها به سرعت انجام نشود، تعداد خودروهای فرسوده تا سال ۱۴۰۴ به ۷ میلیون می‌رسد.»

آماری که نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس داده، نشان می‌دهد گواهی اسقاط ۳۲۰ هزار خودرو در سال ۹۶ صادر شده اما در سال ۹۹، حدود ۸ هزار گواهی اسقاط برای خودرو‌های فرسوده صادر شده است.

با این حال یک کارشناس صنعت خودرو  ۲۹ اردیبهشت ماه امسال گفت که از ۲۶ میلیون خودروی در حال تردد در ایران، ۶ میلیون دستگاه فرسوده هستند.

آقای کاکایی در نشست خبری اختتامیه دوازدهمین همایش بین‌المللی موتور‌های درون سوز گفت از میان خودروهای دیگر، ۴ میلیون دستگاه گارانتی دارد که «نو» به شمار می‌رود و حدود ۱۴ تا ۱۶ میلیون خودرو «معمولی» است.

به گفته آقای کهرم فعال محیط‌ زیست، خودروهای فرسوده عمومی در آلودگی شهرهای بزرگ و پرجمعیت کشور سهمی نزدیک به ۶۵ درصد دارند که آقای پژمانفر، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره آن گفته «مصرف سوخت خودرو‌های فرسوده ۱۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از خودرو‌های نو است.»

این در حالی است که سرپرست وقت مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در آذر ماه ۹۶، سهم خودروهای فرسوده را در آلودگی هوای کشور ۲۰ درصد اعلام کرده بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
مجتبی
۰۷:۳۸ ۲۸ آذر ۱۴۰۲
البته ما نمی دانیم چرا در اسقاط بی ارزش ترین خودرو دنیا یعنی موتور سیکلت هم ناتوان هستیم چرا باید در ایران موتورسیکلت اینقدر گران باشد و یک موتور سیکلت استاندارد به روز حداقل حدود هفت برابر دنیا قیمت داشته باشد چرا ما باید از ۱۲میلیون موتورسیکلت غیر استاندارد در کشور که حدود۷۵درصد ان موتور سیکلت غیر استاندارد و نا ایمن از رده خارج شده طرح هوندا cdi باید در کشور تردد کند موتور سیکلتی که تکنولوژی ساخت آن ما ۵۰ سال پیش بوده و الودگی صوتی و هوای بسیار بالایی دارد و الان حدود ۳۰ سال است در هیچ کشوری تولید و تردد نمیکند وده میلیون ان هم فرسوده باشند چرا اینقدر کشور ما دست به هر کجا می‌گذاریم
هنوز هم پیکان در خیابانها هست
مجتبی
۰۷:۳۷ ۲۸ آذر ۱۴۰۲
البته ما نمی دانیم چرا ما در اسقاط بی ارزش ترین خودرو دنیا یعنی موتور سیکلت هم ناتوان هستیم چرا باید در ایران موتورسیکلت اینقدر گران باشد و یک موتور سیکلت استاندارد به روز حداقل حدود هفت برابر دنیا قیمت داشته باشد چرا ما باید از ۱۲میلیون موتورسیکلت غیر استاندارد در کشور که حدود۷۵درصد ان موتور سیکلت غیر استاندارد و نا ایمن از رده خارج شده طرح هوندا cdi باید در کشور تردد کند موتور سیکلتی که تکنولوژی ساخت آن ما ۵۰ سال پیش بوده و الودگی صوتی و هوای بسیار بالایی دارد و الان حدود ۳۰ سال است در هیچ کشوری تولید و تردد نمیکند وده میلیون ان هم فرسوده باشند چرا اینقدر کشور ما دست به هر کجا می‌گذاریم
مجتبی
۰۷:۳۷ ۲۸ آذر ۱۴۰۲
البته ما نمی دانیم چرا ما در اسقاط بی ارزش ترین خودرو دنیا یعنی موتور سیکلت هم ناتوان هستیم چرا باید در ایران موتورسیکلت اینقدر گران باشد و یک موتور سیکلت استاندارد به روز حداقل حدود هفت برابر دنیا قیمت داشته باشد چرا ما باید از ۱۲میلیون موتورسیکلت غیر استاندارد در کشور که حدود۷۵درصد ان موتور سیکلت غیر استاندارد و نا ایمن از رده خارج شده طرح هوندا cdi باید در کشور تردد کند موتور سیکلتی که تکنولوژی ساخت آن ما ۵۰ سال پیش بوده و الودگی صوتی و هوای بسیار بالایی دارد و الان حدود ۳۰ سال است در هیچ کشوری تولید و تردد نمیکند وده میلیون ان هم فرسوده باشند چرا اینقدر کشور ما دست به هر کجا می‌گذاریم
مجتبی
۰۷:۳۷ ۲۸ آذر ۱۴۰۲
البته ما نمی دانیم چرا ما در اسقاط بی ارزش ترین خودرو دنیا یعنی موتور سیکلت هم ناتوان هستیم چرا باید در ایران موتورسیکلت اینقدر گران باشد و یک موتور سیکلت استاندارد به روز حداقل حدود هفت برابر دنیا قیمت داشته باشد چرا ما باید از ۱۲میلیون موتورسیکلت غیر استاندارد در کشور که حدود۷۵درصد ان موتور سیکلت غیر استاندارد و نا ایمن از رده خارج شده طرح هوندا cdi باید در کشور تردد کند موتور سیکلتی که تکنولوژی ساخت آن ما ۵۰ سال پیش بوده و الودگی صوتی و هوای بسیار بالایی دارد و الان حدود ۳۰ سال است در هیچ کشوری تولید و تردد نمیکند وده میلیون ان هم فرسوده باشند چرا اینقدر کشور ما دست به هر کجا می‌گذاریم
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۸ آذر ۱۴۰۲
البته ما نمی دانیم چرا ما در اسقاط بی ارزش ترین خودرو دنیا یعنی موتور سیکلت هم ناتوان هستیم چرا باید در ایران موتورسیکلت اینقدر گران باشد و یک موتور سیکلت استاندارد به روز حداقل حدود هفت برابر دنیا قیمت داشته باشد چرا ما باید از ۱۲میلیون موتورسیکلت غیر استاندارد در کشور که حدود۷۵درصد ان موتور سیکلت غیر استاندارد و نا ایمن از رده خارج شده طرح هوندا cdi باید در کشور تردد کند موتور سیکلتی که تکنولوژی ساخت آن ما ۵۰ سال پیش بوده و الودگی صوتی و هوای بسیار بالایی دارد و الان حدود ۳۰ سال است در هیچ کشوری تولید و تردد نمیکند وده میلیون ان هم فرسوده باشند چرا اینقدر کشور ما دست به هر کجا می‌گذاریم
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۸ آذر ۱۴۰۲
البته ما نمی دانیم چرا ما در اسقاط بی ارزش ترین خودرو دنیا یعنی موتور سیکلت هم ناتوان هستیم چرا باید در ایران موتورسیکلت اینقدر گران باشد و یک موتور سیکلت استاندارد به روز حداقل حدود هفت برابر دنیا قیمت داشته باشد چرا ما باید از ۱۲میلیون موتورسیکلت غیر استاندارد در کشور که حدود۷۵درصد ان موتور سیکلت غیر استاندارد و نا ایمن از رده خارج شده طرح هوندا cdi باید در کشور تردد کند موتور سیکلتی که تکنولوژی ساخت آن ما ۵۰ سال پیش بوده و الودگی صوتی و هوای بسیار بالایی دارد و الان حدود ۳۰ سال است در هیچ کشوری تولید و تردد نمیکند وده میلیون ان هم فرسوده باشند چرا اینقدر کشور ما دست به هر کجا می‌گذاریم
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۸ آذر ۱۴۰۲
البته ما نمی دانیم چرا ما در اسقاط بی ارزش ترین خودرو دنیا یعنی موتور سیکلت هم ناتوان هستیم چرا باید در ایران موتورسیکلت اینقدر گران باشد و یک موتور سیکلت استاندارد به روز حداقل حدود هفت برابر دنیا قیمت داشته باشد چرا ما باید از ۱۲میلیون موتورسیکلت غیر استاندارد در کشور که حدود۷۵درصد ان موتور سیکلت غیر استاندارد و نا ایمن از رده خارج شده طرح هوندا cdi باید در کشور تردد کند موتور سیکلتی که تکنولوژی ساخت آن ما ۵۰ سال پیش بوده و الودگی صوتی و هوای بسیار بالایی دارد و الان حدود ۳۰ سال است در هیچ کشوری تولید و تردد نمیکند وده میلیون ان هم فرسوده باشند چرا اینقدر کشور ما دست به هر کجا می‌گذاریم
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۸ آذر ۱۴۰۲
البته ما نمی دانیم چرا ما در اسقاط بی ارزش ترین خودرو دنیا یعنی موتور سیکلت هم ناتوان هستیم چرا باید در ایران موتورسیکلت اینقدر گران باشد و یک موتور سیکلت استاندارد به روز حداقل حدود هفت برابر دنیا قیمت داشته باشد چرا ما باید از ۱۲میلیون موتورسیکلت غیر استاندارد در کشور که حدود۷۵درصد ان موتور سیکلت غیر استاندارد و نا ایمن از رده خارج شده طرح هوندا cdi باید در کشور تردد کند موتور سیکلتی که تکنولوژی ساخت آن ما ۵۰ سال پیش بوده و الودگی صوتی و هوای بسیار بالایی دارد و الان حدود ۳۰ سال است در هیچ کشوری تولید و تردد نمیکند وده میلیون ان هم فرسوده باشند چرا اینقدر کشور ما دست به هر کجا می‌گذاریم
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۸ آذر ۱۴۰۲
البته ما نمی دانیم چرا ما در اسقاط بی ارزش ترین خودرو دنیا یعنی موتور سیکلت هم ناتوان هستیم چرا باید در ایران موتورسیکلت اینقدر گران باشد و یک موتور سیکلت استاندارد به روز حداقل حدود هفت برابر دنیا قیمت داشته باشد چرا ما باید از ۱۲میلیون موتورسیکلت غیر استاندارد در کشور که حدود۷۵درصد ان موتور سیکلت غیر استاندارد و نا ایمن از رده خارج شده طرح هوندا cdi باید در کشور تردد کند موتور سیکلتی که تکنولوژی ساخت آن ما ۵۰ سال پیش بوده و الودگی صوتی و هوای بسیار بالایی دارد و الان حدود ۳۰ سال است در هیچ کشوری تولید و تردد نمیکند وده میلیون ان هم فرسوده باشند چرا اینقدر کشور ما دست به هر کجا می‌گذاریم
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۸ آذر ۱۴۰۲
البته ما نمی دانیم چرا ما در اسقاط بی ارزش ترین خودرو دنیا یعنی موتور سیکلت هم ناتوان هستیم چرا باید در ایران موتورسیکلت اینقدر گران باشد و یک موتور سیکلت استاندارد به روز حداقل حدود هفت برابر دنیا قیمت داشته باشد چرا ما باید از ۱۲میلیون موتورسیکلت غیر استاندارد در کشور که حدود۷۵درصد ان موتور سیکلت غیر استاندارد و نا ایمن از رده خارج شده طرح هوندا cdi باید در کشور تردد کند موتور سیکلتی که تکنولوژی ساخت آن ما ۵۰ سال پیش بوده و الودگی صوتی و هوای بسیار بالایی دارد و الان حدود ۳۰ سال است در هیچ کشوری تولید و تردد نمیکند وده میلیون ان هم فرسوده باشند چرا اینقدر کشور ما دست به هر کجا می‌گذاریم
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۸ آذر ۱۴۰۲
البته ما نمی دانیم چرا ما در اسقاط بی ارزش ترین خودرو دنیا یعنی موتور سیکلت هم ناتوان هستیم چرا باید در ایران موتورسیکلت اینقدر گران باشد و یک موتور سیکلت استاندارد به روز حداقل حدود هفت برابر دنیا قیمت داشته باشد چرا ما باید از ۱۲میلیون موتورسیکلت غیر استاندارد در کشور که حدود۷۵درصد ان موتور سیکلت غیر استاندارد و نا ایمن از رده خارج شده طرح هوندا cdi باید در کشور تردد کند موتور سیکلتی که تکنولوژی ساخت آن ما ۵۰ سال پیش بوده و الودگی صوتی و هوای بسیار بالایی دارد و الان حدود ۳۰ سال است در هیچ کشوری تولید و تردد نمیکند وده میلیون ان هم فرسوده باشند چرا اینقدر کشور ما دست به هر کجا می‌گذاریم
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
بر اساس قانونی که مجلس دیروز به دولت ابلاغ کرد، خودروهای سواری، وانت، مینی بوس، اتوبوس، کامیون، کامیونت، کشنده تریلر و موتورسیکلت، «خودرو» به شمار می‌روند.

تا دیروز چهارپا به شمار میرفتن ؟
ناشناس
۰۱:۲۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
تو شوش کارگاهای زیر زمینی چنان پلاک جعلی میسازند که پلیس راهور عمرا تشخیص بده آیا جعلی است یا اصلی . ملت و ببو گیر اوردید حالا پلاک و بهانه میکنید.
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
کشور ما که منبع مافیا است یک عده شروع به خرید خودروهای فرسوده کردند و بجای آنها امتیاز واردات خودروهای دست دوم از کشورهای دگر گرفتند و خواباندند وبا مافیای بازار خودرو داخلی حالا دارند به چندین برابر می فروشند .ملت بدبخت که اسیر دزدانی شده که خون ملت برایشان مباح شده و زندگی را برای ملت حرام کرده اند به هر دری که میزنی با یک مافیای جدید بر میخوری
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
هنوز پیکان در خیابانها هست وانت پیکان هم هست
ناشناس
۲۱:۳۹ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
میخاستیی بنز باشه