سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لزوم تغییر مدل حکمرانی/ایجاد پارک‌های علم و فناوری یک پدیده جهانی است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: اگر نتوانیم مدل حکمرانی را تغییر دهیم بسیاری از عرصه‌ها را از دست خواهیم داد.

دکتر عبدالحسین کلانتری در نشست تخصصی مسیر تحول؛ "دانشگاه و دولت، منطق حکمرانی" که به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: نگاه فعلی وزارت علوم، نگاه به حل مسائل کشور است، علم به معنای کلاسیک سالهاست که فرو ریخته و ساختار آموزش عالی ما هم باید معطوف به حل مسائل کشور شود.

او با تاکید بر این موضوع که اگر دانشگاه نتواند مسائل کشور، دولت و نظام را حل کند، رو به موت خواهد رفت، گفت: مقرر شده که رتبه بندی دانشگاه‌ها به میزان نقش آن‌ها در کشور وابسته شود و همچنین انجمن‌های علمی به انجمن‌های علمی و فناوری تبدیل شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: سامانه‌ها و دستگاه‌های متعددی در حال طراحی است تا اساتید و دانشجویان به مسائل کشور متصل شود و هدف گیری پایان نامه‌ها به مسائل کشور گره بخورد و این‌ها نشان از عزم جدی برای پیوند نظام آموزشی به مسائل کشور دارد که بار‌ها مورد تاکید رهبری قرار گرفته است.

کلانتری گفت: این مهم مطالبه‌ای است که خود دانشجویان هم انتظار دارند، دانشجویان مهارت و توان حل مسائل کشور را از ما مطالبه می‌کنند تا جایگاه خود را در بازار و جامعه تعیین کنند.

او همچنین گفت: تمایل به رشته‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای افزایش یافته است و اگر با فرمان قبلی برانیم قطعا آموزش عالی و دانشگاه‌ها رو به موت می‌رود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم همچنین احیای معاونت فناوری و پارک‌ها در ساختار وزارت علوم را اقدامی مطلوب در این راستا ذکر و عنوان کرد که بودجه خوبی به این مهم اختصاص یافته است.

کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اصطلاح حکمرانی دو سالی است که مطرح شده که باید به این موضوع به جد پرداخته و بسط داده شود، گفت: حکمرانی تنها به حوزه قدرت سیاسی معطوف نمی‌شود بلکه وجه بارز آن توجه به قدرت اجتماعی است که امکان انضباط بخشی دارد، اما نه به واسطه قدرت سفت و خشن بلکه به واسطه قدرت نرم و در واقع حکمرانی ارتباط دو سویه ساختار‌های سخت و نرم است که نقش تمام ذی نفعان را می‌بیند و حکومت اجتماعی شده است.

او گفت: حکمرانی امروز دچار تحولاتی شده و حکمرانی کلاسیک پاسخگوی مناسبات پیچیده اجتماعی امروز نیست.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: مجموعه تحولات حاصل جهانی شدن، فناوری‌های جدید، عنصر هویتی فرهنگی و ... دست به دست هم داده و مدل حکمرانی را دگرگون کرده و در واقع حکمرانی متفاوت از حوزه حاکمیت شده و ذی نفعان جدید و شرکت‌های بزرگی شکل گرفته‌اند.

کلانتری گفت: اگر نتوانیم مدل حکمرانی را تغییر دهیم بسیاری از عرصه‌ها را از دست خواهیم داد.

او گفت: مناسبات دولت و دانشگاه دچار تحول اساسی شده است و نمی‌توانیم منطق حکمرانی بر مناسبات بین دانشگاه احصا کنیم مگر اینکه تحولات این دو را در نظر بگیریم. پلتفرم‌هایی در ایران داریم که تعداد دانشجویانش از بسیاری از دانشگاه‌ها بیشتر است.

معاون وزیر علوم گفت: پلتفرم‌ها بهترین آموزش را با ارزان‌ترین قیمت ارائه کرده‌اند و اگر دانشگاه نتواند خودش را متناسب با این شرایط هماهنگ کند قسمت عظیمی از مخاطب و بازار خود را از دست می‌دهد.

کلانتری گفت: شکل‌دهی پارک‌های علم و فناوری یک پدیده جهانی دیگر است، پارک‌ها و مراکز رشد در کنار دانشگاه‌ها شکل گرفتند، اما تجربه نشان داده در برخی از مراکز دنیا مستقل از دانشگاه شدند، دانشگاه‌ها اگر نتوانند نیاز دانشجویان به مهارت‌افزایی را تامین کنند بسیاری از آن‌ها وارد دوره‌ها و مراکز رشد یا مراکز علمی کاربردی می‌شوند و این امر به یک معنا می‌تواند فرصت باشد، اما اگر آموزش عالی نتواند آن را تنظیم‌گری کند تبدیل به تهدید می‌شود.

او گفت: در حوزه دولت هم تحولات جدی است؛ مشارکت زمانی یک شعار بود، اما امروز یک ضرورت است و بدون مشارکت امکان مدیریت جامعه وجود ندارد. دولت این را کامل درک کرده است، اما سازوکار لازم برای پذیرش مشارکت به ویژه در زمینه دانشگاهیان وجود ندارد.

معاون وزیر علوم گفت: در کشور ما این دو نهاد تبدیل به دو نهاد مجزا شده، انقلاب اسلامی کورسوی امیدی برای اینکه دانشگاه و دولت کنار هم قرار بگیرند ایجاد کرد که امروز از این امر فاصله داریم و باید از هر امکانی در راستای نزدیکی این دو مجموعه استفاده کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.