سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش تمایل مرغداران به جوجه ریزی

رئیس هیئت مدیره مرغداران گوشتی استان کرمانشاه با اشاره به کاهش تمایل مرغداران به جوجه ریزی، معتقد است در صورت تداوم این وضعیت با افزایش قیمت مرغ در بازار موجه خواهیم بود.

برومند چهارآیین گفت : در پی اجرای طرح اصلاح نظام یارانه‌ها از سوی دولت، مرغداران تمایل زیادی به جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری ندارند که دلیل اصلی این موضوع عدم قطعیت هم در قیمت نهایی عرضه محصول و هم در تامین نهاده‌های مورد نیاز واحد‌های مرغداری است که این موضوع در کنار کاهش قدرت خرید مردم بی انگیزگی بیشتر مرغداران از جوجه ریزی را به دنبال داشته است.

به گفته رئیس هیئت مدیره مرغداران گوشتی استان کرمانشاه در این بازاری که نبود قطعیت در قیمت نهاده‌ها و محصول نهایی وجود دارد، جوجه ریزی برای دوره پرورشی جدید در واحد‌های مرغداری از سوی مرغداران دل شیر می‌خواهد.

در شرایط کنونی که به واسطه اجرای طرح اصلاح نظام یارانه‌ها نهاده‌های مورد نیاز صنعت مرغداری افزایش قیمت داشته اند و ذرت و سویا با احتساب هزینه‌های حمل و نقل با قیمتی در حدود هر کیلوگرم ۱۲ و ۱۸ هزار تومان به دست مرغداران می‌رسد و مابقی هزینه‌های واحد‌های مرغداری مثل هزینه‌های کارگری، حمل و نقل، دارو و ... هم افزایش داشته، قیمت تمام شده برای تولید هر کیلوگرم مرغ برای مرغداران ۵۳ هزار تومان است و این در حالیست که هم اکنون مرغ زنده درب واحد‌های تولیدی با قیمت هر کیلوگرم بین ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان از مرغداران خریداری می‌شود که این مسئله بی انگیزگی بیشتر مرغداران به جوجه ریزی برای دوره پرورشی جدید را سبب شده است.

هم اکنون دولت حمایت جدی از مرغداران نمی‌کند، دولت برای مدیریت بازار مرغ تنها در حد یک نامه مختصر که به شرکت پشتیبانی امور دام داده شده وعده حمایت از مرغداران را داده و تسهیلاتی هم که برای حمایت از مرغداران برای خرید نهاده‌ها به صورت تسهیلات در نظر گرفته عملا نمی‌تواند حمایت درخوری از تولیدکنندگان باشد.

در شرایط کنونی تنها راهی که برای حمایت از تولید و تولیدکنندگان باید مورد توجه قرار گیرد اجرای طرح کشاورزی قراردادی است، سابقه طولانی اجرای کشاورزی قراردادی در دنیا حاکی از موفقیت بالای این نوع کشاورزی دارد و انتظار می‌رود دولت در جهت اجرای این نوع کشاورزی در واحد‌های پرورش مرغ کشور در شرایط کنونی اهتمام بیشتری داشته باشد و با اطمینان خاطر دادن به تولید کنندگان زمینه بهبود وضعیت بازار مرغ را فراهم کند.

دولت برای مدیریت بازار مرغ باید به تولیدکنندگان تضمین بدهد که در پایان دوره پرورشی تمامی تولیدات آن‌ها را با قیمت توافقی خریداری خواهد کرد. در غیراینصورت و با ادامه روال فعلی در بازه زمانی ۲۰ تیر تا پایان مرداد قطعا با کمبود شدید مرغ در بازار مواجه خواهیم بود که در این صورت بالا رفتن قیمت مرغ به قیمتی بیشتر از قیمت مصوب دور از انتظار نخواهد بود .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.