سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش محصول کلزا در ساوه به دلیل وزش باد‌های شدید

مسئول جهاد کشاورزی بخش مرکزی ساوه وزش باد‌های شدید را عامل کاهش محصول کلزا در این شهرستان عنوان کرد.

شهرستان ساوه با تولید حدود یک چهارم کلزا در استان مرکزی قطب تولید این محصول در استان مرکزی است که کشاورزان برداشت این محصول را از اواخر اردیبهشت آغاز می‌کنند که امسال با کاهش محصول مواجه شده است.

شریعتی مسئول جهاد کشاورزی بخش مرکزی ساوه با بیان اینکه وزش باد‌های شدید موجب کاهش ۳۰ درصدی محصول کلزا در ساوه شده است گفت: با پیش بینی‌های انجام شده، انتظار می‌رود که از هر هکتار به طور متوسط ۲ تن کلزا و جمعا ۳۶۰ تن از این محصول توسط کشاورزان ساوجی برداشت شود.

شریعتی میگوید: حدود ۱۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یافته است.

تقریبا ۵۸۰ هکتار از اراضی استان مرکزی به تولید دانه‌های روغنی کلزا اختصاص یافته است که شهرستان ساوه حدودا تولید یک چهارم از این محصول را به خود اختصاص داده است.

توسعه کاشت دانه روغنی کلزا در زمین‌های کشاورزی استان مرکزی از سال ۹۳ آغاز و کارشناسان بخش زراعت نسبت به شناسایی ارقام مستعد اقدام کردند که ارقام قابل کشت در هر شهرستان استان با توجه به نوع اقلیم جغرافیایی متفاوت است.

کشت گیاه کلزا با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی ایران و مشکل کمبود آب، یکی از اقتصادی‌ترین گزینه‌های کشت، به خصوص در مناطق گرمسیری است، که علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب و ایجاد درآمد بالا برای کشاورزان، باعث کاهش واردات روغن نیز می‌شود.

از آنجایی که روز به روز نیاز کشور به روغن خوراکی مایع و جامد بیشتر می‌شود بنابراین کاشت محصول روغنی و دانه‌های روغنی اهمیت بیشتری می‌یابد که یکی از مهمترین این محصولات کشت کلزا است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.