سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشاهده آفت تریپس در مزارع پنبه گلستان

مدیر حفظ نباتات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان از مشاهده آفت تریپس در مزارع پنبه استان خبر داد.

کیانوش حق نما گفت: این آفت در مزارع پنبه شمال تا جنوب استان مشاهده شده است.

او گفت: تریپس پنبه حشره‌ای کوچک به طول حدود ۱ میلی متر است و به رنگ زرد دیده می‌شود، این حشره با گرم شدن هوا فعالیت آن بیشتر می‌شود.

او می‌گوید: زمان اوج حمله این حشره، اوایل سبز شدن و ۱۰ روز پس از سبز شدن بوته پنبه است وحداکثر در یک ماه اول رشد به پنبه آسیب میزند.

حق نما گفت: این حشره از شیره برگ تغذیه می‌کند و سبب کندی رشد برگ‌های جوان، تغییر شکل، قطع رگبرگ ها، ایجاد لکه‌های نقره‌ای در پشت برگ ها، از بین رفتن جوانه‌های مرکزی و کندی رشد بوته می‌شود.

او گفت: خسارت تریپس در مرحله جوانه زنی و گیاهچه‌ای خیلی مهم است و اگر در این مرحله کنترل نشود موجب نابودی کل گیاه می‌شود.

حق نما می‌گوید: برای پیشگیری از ترپس پنبه توصیه می‌شود کشاورزان قبل از اقدام به کشت پنبه، بذر‌های این گیاه را با سموم توصیه شده ضدعفونی شود.

او گفت: زمانی که کشاورزان با این آفت در مزارع پنبه خود رو به رو شدند از سم «اکسی دیمتون متیل» به مقدار نیم تا یک لیتر در هر هکتار و سم «دیمتوات» به مقدار یک لیتر سم در هزار لیتر آب که برای سمپاشی سه تا چهار هکتار مزرعه پنبه مناسب است، استفاده کنند.

حق نما گفت: برای شناسایی این آفت در مزارع پنبه کارشناسان دولتی و خصوصی در قالب کلینیک‌های گیاهپزشکی تحت قرارداد با جهاد کشاورزی مزارع پنبه را بررسی  و به کشاورزان اطلاع رسانی می کنند. 

او گفت: اما مهم است که خود کشاورز از محصولش حفاظت کند و با چک کردن مزرعه اش و مشاهده آفت یا بیماری به کلینیک گیاه پزشکی مراجعه وضمن اطلاع برای دریافت نسخه گیاهپزشکی اقدام کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.