سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تغییرات کتب درسی باید بر مبنای مثلث دانش آموز، معلم و خانواده شکل گیرد

یک کارشناس و مشاور آموزشی گفت: باید با پیشرفت علم در سراسر جهان، روند تغییرات در کتاب‌های درسی در کشور ما نیز فراهم شود.

سیدمحسن حسینی ارسنجانی گفت: در ارتباط با تغییرات در کتاب‌های درسی می‌توان عنوان کرد که بعضی از این تغییرات در داخل کشور و برخی موارد نیز در خارج از کشور باید انجام شوند.

او گفت: عده‌ای می‌گویند باید با پیشرفت علم در سراسر جهان کشور ما نیز روند تغییرات خود را در کتاب‌های درسی طی کند که حرف سنجیده‌ای است. البته این تغییرات باید بر اساس نظام آموزشی خودمان باشند.

او گفت: هر تغییری باید با توجه به تناسب سه ضلع معلم، دانش آموز و خانواده‌ها مد نطر قرار گیرد. مهمترین چالش در نظام آموزشی کشور ما نداشتن دسترسی مدیران آموزش و پرورش و خصوصا سازمان پژوهش و برنامه ریزی به همان تغییرات بین المللی است که در دنیا انجام می شود.

به گفته او نظام آموزشی ما مرتب در حال تغییر و حتی تحول در ساختار خودش است که موضوعی بی نظیر در دنیا و اشکالی بزرگ در نظام آموزشی است.

او گفت: در حالی که در محتوای کتب درسی شواهدی مبنی بر تغییر و تحول نمی‌بینیم. البته این موضوع مختص کشور ما نیست و ممکن است در بسیاری از کشور‌های اطراف خودمان نیز وجود داشته باشد.

او گفت: آن چیزی که اهمیت دارد توجه به برنامه ریزی به صورت درست و پیش بینی‌های لازم است.

معاون سابق دفتر مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: داوطلب آزمون سراسری حداقل ۳ سال باید تغییرات را ببینند و تا ۳ سال آینده تغییرات جدیدی ایجاد نشوند. اگر می‌خواهیم تغییراتی انجام دهیم، باید برای آن زمان مشخص کنیم. این ناهماهنگی‌هایی که در نظام آموزشی ما وجود دارند، باعث می‌شوند روند تحولی خوبی را نداشته باشیم.

به گفته این مشاور آموزشی با روند تحولی سازمان سنجش که فعالیت‌ها را از سال ۱۴۰۲ به صورت دیگری برنامه ریزی می‌کند و تاثیر سوابق تحصیلی را تا ۶۰ درصد حساب می‌کند؛ تغییرات کتب درسی نیز باید در جهت همین برآیند و هدف باشد.

او گفت: به عنوان کارشناس پیشنهاد می‌کنم اگر قرار است تغییراتی ایجاد شود، با اطلاع خانواده‌ها و دانش آموزان و خصوصا با اطلاع تمامی معلمین در هر رشته تحصیلی انجام شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
منصور
۱۸:۰۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
درسته اداب و فرهنگ خودمان معرفی شعرا و قهرمانان ملی خودمان و دانشمندان خودمان یکی از مطالب اصلی میباشد و خیلی مهمه // ولی دانش اموزان بایستی اطلاعات عمومی قوی مربوط حوادث های جهانی و دانشمندان انها هم بایستی اشنا شوند // تعطیلی های جهانی و علت ان // اغلب نام گذاری های جهانی
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
این چیزهایی که شما میگویید هم، بدون کاربرد و بدردنخور است. دانستن علت تعطیلی در فلان کشور خارجی، در بلا استفاده بودن درست مثل انتگرال است! در زندگی روزمره جایی ندارد.
ناشناس
۱۵:۳۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
به ننه بابا ها بفهمانید درس واسه آدم نون نمیشه و آن چیزی خیلی خوبه علم و دانشه نه درس و مدرک.
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
سلام لطفا درست حرف بزنید و در کارتون عمل کنید نه اینکه حروف بودن عمل ارزش نداره و اینکه درس برای تمامی دانش آموزان راحت کنید. #حرف_با_عمل_
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
بجای واژه بیگانه "مثلث" از واژه فارسی " سه گوش" استفاده کنید
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
وقتی یک کتاب درسی تدوین میشه فقط کافیه یک سول از خودشون بپرسن آیا یادگیری مطالب این درس در این سطح به درد دنیا و آخرت دانش آموز می خوره؟!!
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
با احترام متاسفانه کتابهای درسی ما روز بروز وچار تغییر می شوند که علت آن سیاسی است و این تغییرات مداوم باعث وگرگونی و خسارات زیادی به دانش آموزان و آموزش و پرورش ما خواهد شد. انگار که کتابهای درسی هیچ ثباتی ندارند چون طراحان آن ثبات شخصیتی ندارند.
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
آیا اینها بهانه هایی برای حذف نکردن چرندیات و حفظیات کتب درسی است؟!
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
باید دروسی مثله تاریخ و دین و زندگی حذف شوند .چون در کتابهای درسی تاریخ تحریف شده و همچنین جامعه بیرون و واقعی کاملا با آنچه در کتب دینی هست متضاد میباشد.
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
دین که نباید مثه جامعه بشه جامه باید مثه دین بشه. باید دروس طوری باشه که دانش آموز یاد بگیره جلو این تضاد کم نیاره و از اعتقاداتش دفاع کنه نه که خودش هم مثه بی دین ها بشه
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
من از مثلث خوشم نمیاد
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
برای بهینه سازی محتوای آموزشی (اعم از تئوری و مهارت) باید مسیر و آینده علم و فن دائما زیر رصد باشد
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
خیر باید طراحان ثبات شخصیتی داشته باشند که ندارند.
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
برای بهینه سازی محتوای آموزشی (اعم از تئوری و مهارت) باید مسیر و آینده علم و فن دائما زیر رصد باشد
تمدن بدلی
۱۰:۰۶ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
فاصله سن بلوغ تا فارغ التحصیلی 10 سال و بلوغ تا اشتغال 20 سال
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
تو رو خدا امتحان پایانی امادگی دفاعی رو بردارید