سیدمحسن حسینی ارسنجانی گفت: در ارتباط با تغییرات در کتابهای درسی میتوان عنوان کرد که بعضی از این تغییرات در داخل کشور و برخی موارد نیز در خارج از کشور باید انجام شوند.
او گفت: عدهای میگویند باید با پیشرفت علم در سراسر جهان کشور ما نیز روند تغییرات خود را در کتابهای درسی طی کند که حرف سنجیدهای است. البته این تغییرات باید بر اساس نظام آموزشی خودمان باشند.
او گفت: هر تغییری باید با توجه به تناسب سه ضلع معلم، دانش آموز و خانوادهها مد نطر قرار گیرد. مهمترین چالش در نظام آموزشی کشور ما نداشتن دسترسی مدیران آموزش و پرورش و خصوصا سازمان پژوهش و برنامه ریزی به همان تغییرات بین المللی است که در دنیا انجام می شود.
به گفته او نظام آموزشی ما مرتب در حال تغییر و حتی تحول در ساختار خودش است که موضوعی بی نظیر در دنیا و اشکالی بزرگ در نظام آموزشی است.
او گفت: در حالی که در محتوای کتب درسی شواهدی مبنی بر تغییر و تحول نمیبینیم. البته این موضوع مختص کشور ما نیست و ممکن است در بسیاری از کشورهای اطراف خودمان نیز وجود داشته باشد.
او گفت: آن چیزی که اهمیت دارد توجه به برنامه ریزی به صورت درست و پیش بینیهای لازم است.
معاون سابق دفتر مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: داوطلب آزمون سراسری حداقل ۳ سال باید تغییرات را ببینند و تا ۳ سال آینده تغییرات جدیدی ایجاد نشوند. اگر میخواهیم تغییراتی انجام دهیم، باید برای آن زمان مشخص کنیم. این ناهماهنگیهایی که در نظام آموزشی ما وجود دارند، باعث میشوند روند تحولی خوبی را نداشته باشیم.
به گفته این مشاور آموزشی با روند تحولی سازمان سنجش که فعالیتها را از سال ۱۴۰۲ به صورت دیگری برنامه ریزی میکند و تاثیر سوابق تحصیلی را تا ۶۰ درصد حساب میکند؛ تغییرات کتب درسی نیز باید در جهت همین برآیند و هدف باشد.
او گفت: به عنوان کارشناس پیشنهاد میکنم اگر قرار است تغییراتی ایجاد شود، با اطلاع خانوادهها و دانش آموزان و خصوصا با اطلاع تمامی معلمین در هر رشته تحصیلی انجام شود.