سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نظارت بر بازار اجاره

لزوم حذف قراردادهای صوری/ برخورد با مشاوران املاکی که اجاره بالای سقف ۲۵ درصد ثبت کنند

امسال برای سومین سال متوالی ثبت‌نام برای دریافت وام ودیعه مسکن انجام شده اما مشکلاتی همچون قراردادهای صوری برای دریافت این وام وجود دارد.

ثبت نام تسهیلات ودیعه مسکن  از ۱۲ خرداد آغاز شده و متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه طرح‌های جامع حمایتی و ورود به بخش تسهیلات ودیعه مسکن اقدام به ثبت نام کنند.

طبق مصوبه شورای پول و اعتبار و از محل تسهیلات ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن به منظور حمایت از مستاجران امسال تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات کمک ودیعه مسکن از طریق معرفی وزارت راه و شهرسازی توسط بانک‌های عامل پرداخت می‌شود.

 اوتادی عضو هیئت مدیره اتحادیه املاک کشوری می گوید:  پیش از این ۹۹ درصد از قراردادهای اجاره برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن صوری بوده است بنابراین باید امسال تمهیدات ویژه تری را برای پرداخت این تسهیلات بدون تخلفاتی همچون قرارداد صوری در نظر گرفته شود.

حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک کشور هم گفته است: پرداخت تسهیلات به مستاجران با نرخ سود کم و همچنین تعیین سقف نرخ اجاره تا حدودی می تواند این بازار را کنترل کند اما برای کنترل بازار باید دولت طرح مسکن استیجاری را هم در دستور کار خود قرار دهد.

به گفته عقبایی مشاوران املاک قوه قهریه ندارند، البته نباید هیچ یک از مشاوران املاک بالای ۲۵ درصد افزایش قیمت‌ اجاره را ثبت کنند و در صورت ثبت اجاره با آن‌ها برخورد خواهد شد.

او می گوید: علی رغم کنترل و نظارت باید بر اهرم‌هایی مانند تسهیلات کارا و مدیریت نظام بانکداری و بنگاه داری هم توجه داشته باشیم.

 محبت خواه مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران هم گفت: پرداخت تسهیلات وديعه مسکن، می تواند بازار اجاره را به آرامش برساند.

به گفته مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران نداشتن سابقه‌ مالکیت، استفاده نکردن از تسهیلات دولتی و همچنین داشتن کد رهگیری از جمله شرایط برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن است.

سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان مصوب شده و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت ۵ ساله است.

هم اکنون برای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن در شهر تهران با نرخ سود ۱۸ درصد و مدت بازپرداخت ۵ ساله، میزان اقساط ماهانه حدود  ۲ میلیون و ۵۳۹ هزار تومان است. سود این تسهیلات نیز حدود ۵۲ میلیون تومان می‌شود؛ به طوریکه باید در مدت ۵ سال، ۱۵۲ میلیون تومان  بازگردانده شود.

همچنین برای تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی هم باید متقاضیان مبلغی حدود یک میلیون و ۷۷۷ هزار تومان ماهانه پرداخت کنند و سود آن حدود ۳۷ میلیون تومان است؛ یعنی متقاضیان درمدت ۵ سال، باید ۱۰۷ میلیون تومان به بانک بازگردانند.

برای تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی نیز، باید متقاضیان ماهانه حدود یک میلیون تومان اقساط پرداخت کنند و  میزان  سود این تسهیلات در ۵ سال، حدود ۲۱ میلیون تومان است که درمجموع، افراد باید ۶۱ میلیون تومان باز پرداخت داشته باشند.

طبق اعلام محمود محمود زاده معاون وزیر راه وشهرسازی متقاضیانی که پارسال تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کرده اند می توانند مابه التفاوت این تسهیلات را دریافت کنند. بنابراین متقاضیانی که سال ۱۴۰۰،  ۷۰ میلیون دریافت کرده اند ۳۰ میلیون تومان مابه التفاوت را دریافت می کنند.

اما پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی  اعلام کرده که منبع تامین تسهیلات کمک ودیعه محدود است بنابراین کسانی که تا به امروز تسهیلات ودیعه مسکن دریافت نکرده اند در اولویت دریافت وام هستند. 

او می گوید: هدف این است که واقعا وام تسهیلات ودیعه مسکن صرف کمک ودیعه اجاره مسکن شود و نه صرف خرید کالاها و خدمات دیگر که آثار تورمی دارند.

اصلانی گفت:  این وام پس از دریافت کد رهگیری توسط مستاجر پرداخت می شود در نتیجه توافقات بین موجر و مستاجر برای دریافت کد رهگیری باید صورت گیرد.

شرایط برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن همانند سال های گذشته است و متقاضیان نباید فرم ج آن‌ها قرمز باشد و سرپرست خانواده باشند و اجاره آنها امسال منعقد شده باشد.

همچنین تسهیلات ودیعه مسکن امسال همانند سال‌های گذشته، به زنان مجرد بالای ۳۵ سال سن که با خانواده زندگی نکرده و در واقع، خودسرپرست هستند و مردانی که پیش از این سرپرست خانوار بوده، اما هم اکنون به دلیل طلاق یا فوت همسر مجرد هستند نیز، تعلق می‌گیرد.

البته امسال یک گزینه دیگر به این بخش اضافه شده و آن این است که  متقاضیان باید پیش از ثبت نام در سامانه طرح های جامع حمایتی در سامانه املاک و مستغلات ثبت نام کرده باشند.

در استان تهران سال ۹۹-۱۴۰۰ حدود ۶۰۶ هزار نفر برای تسهیلات ودیعه مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد ۹۰ هزار نفر تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کردند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۷:۰۲ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
کمتر حرف رایگان بزنید.
الان یه دونه ملک پیدا کنید که با افزایش ۲۵ درصد قولنامه شده باشه.
ریش و قیچی دست مالک و املاکیه. مستاجر دستش به‌هیچ جا بند نیست.
حسین ره‌اندوز
۰۷:۳۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
آخه وقتی خود شهرداری ها قیمت جریمه و عوارض رو چند صد درصد گرون کردن شما انتظار دارین قیمت اجاره بالا نره تمام این گرونی ها تقصیر خود دولت هستش
مهدی برادران
۰۴:۱۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
ما تو یک شهر کوچک ده هزار نفره زندگی می کنیم
صاحب خانه ما اجاره را از یک میلیون صد به دو میلیون و 500 بالا برده
بنگاه رو هم قبول نداره، در شهر هم خانه اجاره ای بسیارکم هست، چون ۴ تا بچه داریم آنها هم اجاره نمی دهند، تکلیف چیست؟
ناشناس
۰۲:۴۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
باید به حال این ملت گریست
ناشناس
۰۰:۴۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
خود دولت میخواد مردم سر خونه و کرایه به جون هم بیفتن.یعنی یه ادم با عقل درست و حسابی نیست بگه یه سامانه بزار چه قرار داد قبلی چا قرارداد جدید باید ثبت شه
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
سلام
پارسال بنده ثبت نام کردم
منتظر شدم پیامک بیاد خداشاهده تا الان هم نیومده
دقیقا برج 7 بود
چندبار رفتم بانک عامل جویا شدم
هرسری گفت بودجه نیومده
رفتم داخل سایت دیدم ثبت نامم رد شده
دویاره چند روز پیش که اعلان کردن وام ودیعه میدن
ثبت نام کردم
امروز پیامک اومد که برو در سایت مراحل بعدی رو انجام بده
رفتم تو سایت نوشته بود به شما تعلق نمیگیره
کد رهگیری شما مربوط به سال 1400 میباشد
و کد رهگیری باید برای 1401 باشه.
تکلیف بنده چیه
از اونجا مانده و از اینجا رانده شدیم .
کدام مدیر و مسئول مشکل بنده رو حل میکنه .
ناشناس
۲۳:۳۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
سلام بنده ثبت نام کردم کد رهگیری دارم و داخل سازمان ثبت املاک هم ثبت شده ولی داخل سایت پیغام میده که برای این کد ملی یا کد پستی کد رهگیری ثبت نشده لطفا رسیدگی کنید سایت هنوز اختلال دارد
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
خونه ای که آب نداره چه ارزشی داره .تو پایتخت خراب شده این مملکت تو منطقه ۲۲ فشار آب رو اینقدر آوردن پایین که دست و صورت هم نمیشه شست . از سر کار خسته و کوفته بیای تو خونه حتی نتونی صورتتو بشوری .کدوم آرامش همه دستگاهها دست به دست هم دادن خون مردم رو به جوش بیارن .خیانت مگه چه شکلیه ؟
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
انقدر دو در بازی میشه... الان یه سوال چطوری میشه ۲۵ درصد. فقط روواجاره یا رو اجاره و پیش ۲۵ درصد
امیری
۱۸:۰۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
ملکهایی که برای کارو تجاری هست
چقدر باید اضافه بشه ، املاکیها مجازند دوبست درصد افزایش ثبت کنند؟؟؟
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
کره شده 25000.لبنیات خیلی گرون شده بعد اجاره نره بالا
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
خوب مشاوره املاک چکاره که ثبت کنه خوده مالکها میان یک قیمتهای میگن که منی که مشاوره املاک دارم خودام هنک کردام.بعد شما هم بندازید تقصیر مشاوره املاکیها اینهای کارهای خود دولت که مردوم رو حریص کرده نه مشاوره املاک همیشه کار دولت این که برایکه خودش رو مقصر نشون نده کار رو بنداز به گردن یکی دیگه ما واگذارتون کردیم به همون خدای که میپرستید
ناشناس
۱۶:۳۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
25 درصد؟
رهن خونه من از 160 شده 300....
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
خود شما که ذینفع هستید که تیتر می زنید
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
مرگ بر شما ربا خواران مملکتی
مهدی
۱۵:۳۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
وقتی روغن ۵کیلویی از ۹۰شد۴۰۶ مرغ از ۳۰شد نزدیک ۵۵ گوشت حبوبات باگت و.....وقتی تورم حداقل ۵۰درصده این جورصحبتا پشیزی ارزش نداره
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
برید دفتر قراردادها رو بررسی کنید خواهید دید قیمت ها کلا نجومی شد.و شما هم بهتر خبر تهیه می کنید که به واقعیت نزدیک هستش
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
کسی نیست با قیمتها ۲۵درصد خیلی زیاده
تا چند سال بعد از تحریم نباید افزایش قیمت داشته باشیم تو این مملکت کسی به حرف شما گوش نمیکنه هر چقدر دلشون بخواد اضافه میکنن صاحب خونه ها
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
آقا
سریع
قاطع...

توروخداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا...
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
فقط حرف میزنن کجا نظارت میکنن...همینه که این مملکت به اینجا رسیده
امید
۱۲:۳۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
مسئولین در دنیای مجازی و رویا افزایش 25 درصدی میبینند . ولی در دنیای حقیقی افزایش بالای 85 درصدی داریم . خواهر من منزل اجاره کرده بود 200 میلیون و ماهی 3 میلیون . و حالا در تمدید اجاره صاحب خانه میگویید 350 میلیون پول پیش و اجاره 5میلیون و پانصدهزار تومن.
لطفا اگر جرات حقیقت گویی ندارید دروغ هم نگویید.
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
تو رو خدا فقط حرف الکی نزنین یه کمم عمل کنین.شما میگین ۲۵ درصد باید اجاره زیاد شه ولی همه صاحب خانه ها از۱۰۰ درصدم بیشتر اضافه کردن.آخه ما که مستاجریم چه خاکی باید تو سرمون بریزیم ازدست تورم و اجاره
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
ولله قسم همش یه مشت حرف چرت پرته..جدیت در کار نیست
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
خیلی سخته .صاحب خونه های محترم رحم کنید ب مستاجرها ب خودمون رحم کنید!!!
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
پس چرا نظرات رو نشون نمی دید آی هواررررر ررررررر
گرفتار حکومت ظالم
۱۰:۵۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
چطور دولت مواد خوراکی ۳۰۰ در صد گران کرد و دلار ۴۲۰۰ حدود ۴۵۰ در صد گران و مالیات تا ده هزار در صد کرده کسی برخورد نکرده ولی مردم حق ندارن بیشتر از۲۵ در صد گران کنن
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
سلام صاحب خونه ها قبول نمیکنن کدرهگیری بدن میگن وگرنه آزمون مالیات میگیرن
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
از کدام برخورد حرف میزنید.ی ناظر تو این منطقه لرستان نیست،اینجا کیلویی خانه اجاره میدن.تو هر کوچه ۱۰ تا بنگاه بدون جواز دارن کار میکنن جنگلم اینطور نیست.مسئولین مثلا فداکار
اجاره نشین
۰۹:۱۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
با این حرفا مشکل حل نمیشه شما بیا با صاحبخانه من قرارداد 25درصد ببند
محمد
۰۸:۲۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
من پارسال برا ودیعه مسکن ثبت نام کردم و مدارکمم تکمیل کردم با اینکه داخل سایت زده پرداخت شده ولی هنوز بهم ندادن.امسال هم ثبت نام کردم باز هم رد درخواست شدم چون داخل سیستم زده پرداخت شده.بانک ملی قاین هر چی هم میرم هیچ کس پاسخگو نیست.برا وام ودیعه سه فرزندی هم رفتم بانک مسکن میگه اصلا اینطور چیزی به گوش ما نخورده.
ناشناس
۰۸:۲۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
اجاره مغازه ما شده ۳ برابر مشاور املاک میگه اینکه هست ، کس دیگه ۴ برابر می خواد

خوابیدید بیدارشدید هر کی به هر کی شده
ناشناس
۰۷:۵۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
حرفای دولت همش چرتو پرته.........
اجاره محل کارمو امسال دوبرابر کردن... برخوردی کرد دولت اسلامی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۰۷:۴۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
وقتی که ساحب خانه سال گزشت حکمه تخله گرفت ودوبرابر من را بخاطرتمطیی که دولت کرده بود جریه کردالامیگن۲۵درصد اگرزیاد شد من بیتم به نعف خدم سحاب خانه را جریه بکنم
ناشناس
۰۷:۳۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
اخه مگریک مستجر چه قدر درامد دارد که برای ۷۰تاد(۳۲ میلین سود بعدهد اگر میخان کمک بگمیدباسود۴تا۱۰درصد بعدهد ویلا بقیش کلا در کلا است لطفن خیلی زیا خدتان را عزاب کمک به مستجرقرارندید
ناشناس
۰۶:۳۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
خخخخیلی پررو هستید.
دولت همه چی رو حداقل دویست درصد بالا برده.
اجاره که مال مردمه، ۲۵ درصد؟
ناشناس
۰۶:۰۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
کثیف تر از شغل مشاور املاک ندیدم
۹۰ درصد مشاوران املاک دلال و یا سرمایه گذار هستند
و خون ملت را میمکند
خدا سرشون بیاره انشاالله
ناشناس
۰۱:۱۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
مالک جهت اجاره دادن در سامانه ثبت کند مستاجر درسامانه ثبت اجاره کند.
نظارت راحت تر می شود
ناشناس
۰۱:۱۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
عجب..؟!