سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید بذر‌های عاری از ویروس به روش کشت‌بافت

محققان یک شرکت دانش بنیان در شهرکرد، بذر‌های عاری از ویروس به روش کشت‌بافت تولید کردند.

بابک شبانی‌سفیددشتی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: سال‌های گذشته و برای تأمین نیاز به بذر کشاورزان پیشرو و سیب‌زمینی کار در کشور، واردات بذر از کشور‌های اروپایی به داخل کشور صورت می‌گرفته است که همین موضوع باعث خروج ارز و نداشتن تضمین تولیدی و وجود برخی مشکلات از جمله مشکلات گمرکی و حمل‌ونقل برای کشاورزان داخل وجود داشت.

روش کشت‌بافت یکی از روش‌های تکثیر غیرجنسی در گیاهان بوده که با استفاده از محیط استریل و کاملاً عاری از هر گونه جرمی منجر به تولید گیاهانی با قابلیت جایگزین شدن به عنوان بذر‌های مادری برای تولیدات گیاهی است.

محصول تولیدی در چهار مرحله تولید محیط کشت و بهینه کردن آن در فضای آزمایشگاهی، کشت نمونه‌های سالم‌سازی شده در اتاق‌های کشت، انتقال شیشه‌های کشت شده به سالن رشد و انتقال گیاهچه‌های درون شیشه‌ای به محیط سازگاری با گلخانه و در نهایت گلخانه و تولید بذر‌های عاری از ویروس است.

در زمان فعالیت شرکت تولیدات شرکت زیر نظر مرکز تحقیقات کشاورزی چهارمحال و بختیاری قرار داشته و در نهایت با استفاده از آزمایش‌های ویروس شناسی که روی نمونه‌های تولیدی صورت می‌گیرد، برچسب کلاس بذر دریافت می‌شود، این بذر‌ها قابل فروش به کشاورزان پیشرو و عمده کار سیب‌زمینی هستند و قابلیت جایگزین شدن به عنوان بذر مادری برای تولید سیب‌زمینی در سطح مزرعه در سال‌های آینده برای کشاورزان را دارند.


بیشتر بخوانید


برای ایجاد زمینه همکاری بیشتر و توسعه، ارتقای دانش و تأمین فناوری‌های مورد نیاز تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت و دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد برای برگزاری دوره‌های کارآموزی، ایجاد زمینه‌های اشتغال‌زایی، شبکه‌سازی نخبگان علمی و فنی، برگزاری رویداد‌های کارآفرینی محور، ارائه مشاوره و استفاده از تجربیات و تجهیزات و امکانات یکدیگر تأکید شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.