سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ربات‌هایی که در سنگاپور جانشین انسان‌ها شدند

سنگاپور توانست در زمان همه گیری کرونا از ۶۰۵ ربات در بخش خدمات بهداشتی، ساختمانی و غذایی کمک بگیرد.

پس از تلاش برای یافتن کارکنان در طول همه‌گیری کرونا، کسب‌وکار‌ها در سنگاپور به طور فزاینده‌ای به ربات‌ها روی آورده‌اند تا به انجام طیف وسیعی از وظایف، از سرو قهوه گرفته تا بررسی سایت‌های ساختمانی کمک کنند. 

سنگاپور به شدت به نیروی کار مهاجر متکی است. با این حال، بر اساس گزارش رویترز، پس از کاهش ۲۳۵ هزار کارگر خارجی در این کشور بین دسامبر ۲۰۱۹ تا سپتامبر ۲۰۲۱، این کشور برای رفع کمبود کارگران به فناوری هایی از جمله فناوری رباتیک روی آورد. به گفته وزارت نیروی انسانی این کشور، سنگاپور نمونه خوبی برای اثبات این مسئله است که چگونه مهار کووید-۱۹ سرعت پذیرش ربات‌ها توسط شرکت‌ها را تسریع کرده است.

کمک ربات‌ها در بخش خدمات ساختمانی و بهداشتی

در طول همه‌گیری، سنگاپور ربات چهارپای شرکت Boston Dynamics به نام Spot را آزمایش کرد تا با حفظ فاصله ایمن در پارک‌ها، باغ‌ها و مناظر طبیعی، خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهد. این ربات پیامی را پخش می‌کرد که به بازدیدکنندگان پارک یادآوری می‌کرد دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. همچنین به دوربین‌هایی تعبیه شده بود که به مقامات پارک امکان می‌داد تعداد بازدیدکنندگان در پارک‌ها را تخمین بزنند.

ربات، Spotدر خط جدید کاری خود بخشی از آزمایشی است که در مسائل ساختمانی کمک کننده خواهد بود. این ربات اسکن لیزری سازه‌های ساخته شده در محل کار را انجام می‌دهد و سپس نتایج را برای بررسی به اتاق کنترل ارسال می‌کند. مایکل اوکانل، مدیر کل یک شرکت ساختمانی معتقد است که وضعیت کمبود نیروی کار در این صنعت به دلیل همه‌گیری بدتر شده است او می گوید: نیاز به یک جایگزین برای نیروی انسانی در حال افزایش است و ربات Spot می‌تواند به رفع این کمبود کمک کند، زیرا فقط به نظارت یک کارمند انسانی نیاز دارد.

حضور ربات‌ها در کتابخانه‌ها

در همین حال، کتابخانه ملی سنگاپور دو ربات قفسه‌خوان را معرفی کرده است که می‌توانند به عنوان دستیار کتابخانه عمل کنند. این دستگاه‌ها می‌توانند برچسب‌های ۱۰۰ هزار کتاب حدود ۳۰ درصد از مجموعه خود را در روز اسکن کنند و کار‌های روزمره آن‌ها شامل شناسایی کتاب‌هایی است که به قفسه اشتباهی منتقل شده اند و به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا کتاب خاصی را که به دنبال آن هستند پیدا کنند.

لی یی فوانگ، دستیار مدیر کتابخانه ملی، گفت: "کارکنان نیازی به خواندن شماره تماس‌ها یک به یک در قفسه ندارند. بدون ربات‌ها، فرآیند شناسایی و سپس جابجایی این کتاب‌های نادرست در هر روز صبح سه تا چهار ساعت طول می‌کشد. طبق گزارش ها، با وجود این فناوری در هر کتابخانه، ۳۵۰۰ ساعت نیروی انسانی در سال صرفه جویی می شود. "

بر اساس گزارش فدراسیون بین المللی رباتیک در سال ۲۰۲۱، به طور کلی، سنگاپور ۶۰۵ ربات نصب شده به ازای هر ۱۰ هزار کارمند در صنعت تولید دارد که  پس از ۹۳۲ ربات در کره جنوبی در این زمینه جایگاه دوم را در جهان دارد.

کمک ربات‌ها در صنعت نوشیدنی

علاوه بر کار‌های معمولی مانند رنگ آمیزی ساختمان ها، ربات‌ها برای نقش‌های مشتری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، به طوری که در بیش از ۳۰ ایستگاه مترو سنگاپور قرار است ربات‌هایی در آینده نزدیک قهوه را برای مسافران آماده کنند.

کیت تان، مدیر اجرایی یک شرکت که ربات باریستا را ایجاد کرد، گفت که این ربات به حل بزرگترین مشکل در صنعت در غذا و نوشیدنی یعنی یافتن کارمندان کمک می‌کند و همچنین موقعیت‌هایی با درآمد خوب برای کمک به خودکارسازی بخش ایجاد می‌کند. ربات باریستایی با نام الا که در سال ۲۰۱۸ ساخته شد، دارای یک بازوی مستقل است که توسط شرکت رباتیک Techman Robot تولید شده است و در یک مکان ۵ متر مربعی قرار دارد.

این دستگاه به صورت شبانه روزی کار می‌کند و می‌تواند تا ۲۰۰ فنجان قهوه در ساعت، که چهار برابر عملکرد یک نیروی انسانی معمولی است، خدمات ارائه دهد. تان گفت این فناوری به‌طور خاص برای محیط‌های با تراکم بالا، مانند فرودگاه‌ها و مراکز حمل‌ونقل و دفاتر که سرعت در آن‌ها اولویت دارد، طراحی شده است. با این حال، برخی از افرادی که این خدمات را امتحان می‌کنند، همچنان مشتاق تعاملات انسانی بودند.


بیشتر بخوانید


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.