سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرواز ۳۰ جت چینی در منطقه دفاع هوایی تایوان

وزارت دفاع تایوان از پرواز شماری از جت‌های چینی در منطقه هوایی این جزیره خبر داد.

وزارت دفاع تایوان امروز (دوشنبه) از پرواز ۳۰ جت نظامی متعلق به چین در منطقه دفاع هوایی تایوان خبر داد.

به گزارش رویترز، وزارت دفاع تایوان در بیانیه خود با بیان آنکه شمار این جت‌ها ۳۰ عدد بود، مدعی شد: «این بزرگترین پرواز دسته جمعی جت‌های چینی است که از ماه ژانویه تاکنون به مقصد تایوان انجام شده است، اما یگان‌های راداری ما به سرعت جت‌های چینی را شناسایی و به آن‌ها هشدار دادند.»

تایوان فعالیت‌های نظامیِ مکرر چین در نزدیکی این جزیره را جنگ «منطقه خاکستری» می‌نامد که مدعی است هم برای فرسودگی نیرو‌های تایوان از طریق درگیری مکرر و هم برای آزمایش پاسخ‌های تایوان طراحی شده است.

وزارت دفاع تایوان همچنین گفت: «آخرین ماموریت چین شامل ۲۲ جنگنده و همچنین جنگ الکترونیک، هشدار اولیه و هواپیما‌های ضد زیردریایی بود.»

طبق نقشه‌ای که این وزارتخانه ارائه کرد، این هواپیماها در منطقه‌ای در شمال شرقی پراتاس پرواز کردند. همچنین وزارت دفاع تایوان اعلام کرد: «تایوان هواپیما‌های جنگی را برای هشدار به سمت هواپیما‌های چینی فرستاد و سیستم‌های موشکی برای نظارت بر آن‌ها مستقر شده بودند.»

هفته گذشته چین اعلام کرد در هشدار به فعالیت‌های اخیر آمریکا و تایوان در نزدیکی تایوان رزمایش نظامی برگزار کرده است. در بیانیه ارتش چین آمده بود که نظامیان چینی گشت‌زنی‌ها، آمادگی رزمی مشترک و تمرین‌های نظامی خود را در فضای دریایی و هوایی در این منطقه به نمایش گذاشتند.

اما پیشتر از آن «جو بایدن» رئیس‌ جمهور آمریکا در جریان سفر خود به ژاپن گفته بود که واشنگتن آماده است در صورت حمله چین برای دفاع از تایوان به‌طور یک‌جانبه مشارکت نظامی داشته باشد.

پس از ان مقامات کاخ سفید در گردشی آشکار با بیان اینکه سیاست آمریکا در قبال تایوان غیرقابل تغییر باقی مانده، مدعی شدند: منظور بایدن این بوده است که آمریکا تجهیزات نظامی برای تایوان فراهم خواهد کرد و نه آنکه در صورت حمله چین، نیرو برای دفاع به این جزیره بفرستد.

پکن، تایوان را به عنوان بخشی از قلمرو خود می‌داند و استقلال آن را در تضاد با سیاست «چین واحد» می‌داند. مقامات چینی هرگونه حمایت واشنگتن از تایوان و استقلال این جزیره را محکوم کرده و آن را تعدی به تمامیت ارضی خود می‌دانند.

با این حال، آمریکا در سال‌های اخیر حمایت خود از تایوان را به طرز چشمگیری افزایش داده است. فروش میلیارد‌ها دلار تسلیحات به جزیره و اعزام هیئت‌های عالی‌رتبه از جمله حمایت‌های آمریکا از تایوان و مداخله در امور داخلی کشورهاست.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
سینا
۱۳:۰۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
مرگ بر چین
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
چین زودتر تایوان رابگیرد تاازشر امریکاراحت شود