سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاغ بور، گونه‌ای مخصوص ایران و کویر

یکی از پرندگان ارزشمند که با شرایط آب و هوایی خراسان جنوبی نیز سازگاری دارد، زاغ بور است و در هیچ جای دنیا غیر از کویر‌های ایران یافت نمی‌شود.

خراسان جنوبی یکی از استان‌های کویری ایران است که با وجود خشک بودن اقلیم، گونه‌های زیادی از جانوران را در خود جای داده است.

یکی از گونه‌های مهم و ارزشمند که در خراسان جنوبی یافت می‌شود، زاغ بور است.

زاغ بور پرنده‌ای بومی است و شهرستان نهبندان نیز زیستگاه اصلی این پرنده در خراسان جنوبی است.

وجود ۵۰۰ تا ۶۰۰ زاغ بور در نهبندان

یکی از محیط بانان خراسان جنوبی گفت: از جمله توانایی‌های زاغ بور جابجایی سریع او است که می‌تواند پرنده را از خطر نجات دهد.

او گفت: تخم گذاری این پرنده در اسفند انجام می‌شود و در بهار نیز تخم‌ها به جوجه تبدیل می‌شوند؛ هر پرنده حدود ۵ تا ۶ جوجه خواهد داشت.


بیشتر بخوانید


یکی دیگر از محیط بانان در نهبندان گفت: تخمین زده شده که در این منطقه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ زاغ بور وجود داشته باشد و همواره رصد و پایش صورت می‌گیرد.

او گفت: ارزشش را دارد که گردشگران برای دیدن این پرنده کمیاب به استان ما سفر کنند؛ در سایر استان‌های کویری کشور نیز ممکن است این پرنده دیده شود.

زاغ بور سازگار با خشکسالی است

مستقیم فرمانده یگان حفاظت و رئیس اداره یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: این پرنده سازگار با شرایط خشکسالی و کویری است.

او گفت: قیچ زار‌ها و پوشش گیاهی نهبندان محیط مناسبی برای زیست این پرنده ایجاد کرده است و زاغ بور از دانه‌ها و بذر قیچ تغذیه می‌کند.

مستقیم با بیان اینکه زاغ بور پرنده‌ای است که در هیچ جای دنیا به جز مناطق کویری ایران و به خصوص نهبندان نمی‌توان یافت، گفت: زاغ بور در دوره تخم گذاری خود ۲ تا ۸ تخم می‌گذارد.

فرمانده یگان حفاظت و رئیس اداره یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: این پرنده جزو پرندگانی است که در ارتفاع کم پرواز می‌کند و نهایت ارتفاع پرواز او به ده متر می‌رسد.

برچسب ها: زاغ بور ، محیط زیست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.