سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خانه‌های نسقی گیلان روی ریل متروپل

معاون مسکن راه و شهرسازی گیلان گفت: ساخت و ساز خانه‌های نسقی در این استان از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کند.

حسین کشاورز گفت: حوادث دلخراشی چون متروپل آبادان اغلب در پروژه‌هایی رخ می‌دهد که نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد و مثال مشابه آن در گیلان خانه‌های نسقی است که از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کنند.

به گفته او، پروژه‌های نسقی به علت محرومیت از سند رسمی، فاقد هرگونه نظارت از سوی شهرداری‌ها هستند که حدود ۳۰ درصد از ساخت و ساز‌های شهر رشت را شامل می‌شود.

۹۹ درصد تخلفات با جریمه عبور می‌کنند

معاون مسکن راه و شهرسازی گیلان گفت: مهندسان ناظر فقط تخلفات را به شهرداری به عنوان مرجع صدور پروانه گزارش می‌دهند و شهرداری باید به عنوان ضابط اجرایی و حقوقی ساخت را متوقف کند و یا براساس نظر ناظر دستور تخریب صادر شود.

آقای کشاورز می‌گوید:، اما عملا حدود ۹۹ درصد موارد منجر به تخریب نمی‌شود و به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری می‌رود و تبدیل به جرائم نقدی می‌شود.

به گفته او، مهندسان ناظر دیگر در این بخش نقشی ندارند و در واقع شهرداری نظر کارشناسان را با ارجاع پرونده‌ها به کمیسیون ماده ۱۰۰ در شهر و ۹۹ در روستا‌ها وتو می‌کند.

معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی گیلان کمیسیون ماده ۱۰۰ و ۹۹ را محل مناقشه راه و شهرسازی با شهرداری‌ها اعلام کرد و گفت: اغلب ساختمان‌ها یا سازه‌های متخلف تخریب نمی‌شود بلکه با ارسال به کمیسیون ماده ۱۰۰ به جریمه نقدی تبدیل می‌شود.

آقای کشاورز این کمیسیون‌ها را فرصتی برای درآمدزایی شهرداری و همچنین مجرایی قانونی برای متخلفان دانست که اغلب ساخت و سازگران از این کمیسیون و جریمه در آن رضایت دارند، زیرا منافعی که از طریق ساخت غیرقانونی و اضافه بنا نصیب آن‌ها می‌شود آنقدر زیاد است که در برابر جریمه‌ها به چشم نمی‌آید.

او می‌گوید: موظف هستیم به مراجع قانونی تخلفات را گزارش کنیم که جلوی آن‌ها را بگیریم و حتی به مراجع قضایی منعکس می‌کنیم، اما اهرم اجرایی در دست شهرداری است که سازه را متوقف یا تخریب کند که معمولا این اتفاق نمی‌افتد.

حدود ۸۰ درصد ساخت و ساز در گیلان با تخلف همراه است

معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی گیلان عدول در ساخت از پروانه‌های ثبتی را بسیار گسترده اعلام کرد و گفت: بین ۷۰ تا ۸۰ درصد مسکن سازی در گیلان دارای تخلف در ساخت است و حدود ۲۰ درصد آن به طور کامل بر اساس پروانه ساختمانی ساخته می‌شود.

آقای کشاورز تخلفات ساختمانی را به ۲ دسته تقسیم بندی کرد و گفت: دسته نخست متخلفانی هستند که با وجود تخطی از پروانه ساختمانی، پروژه را بر اساس ساخت و نظارت صحیح و اصولی پیش می‌برند و تمام مراحل طراحی را در آن طبق مقررات راه و شهرسازی اجرا می‌کنند.

عده دیگر، اما در زمان اجرا اصول و مقررات ایمنی ساختمان را در کارشان رعایت نمی‌کنند و از اصل مصالح ساختمانی و کیفیت و کمیت کم می‌گذارند و در این شرایط اتفاقات عدیده‌ای می‌افتد.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.