سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در میز اقتصاد مطرح شد

بی توجهی خودروسازان به تذکرات سازمان ملی استاندارد

مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد گفت: خودروسازان موظف به رفع ایرادات پر تکرار هستند.

سازمان ملی استاندارد متولی کیفیت و استاندارد کالا‌هایی است که مشمول استاندارد‌های اجباری هستند و خودرو هم یکی از این کالاهاست. سازمان ملی استاندارد اعتبار ایمنی ۳ خودرو سمند، تیبا صندوق دار و تیبا ۲ را تمدید نکرده و دلیل آن را عیوب پر تکرار عنوان کرده است.

آقایان انگورج، مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد، سرهنگ زارع، معاون فنی و مهندسی پلیس راهور، موسوی، دبیر و سخنگوی هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صنعت  خودرو، آقای رضایی منش، معاون تحقیقات و طراحی ایران خودرو و آقای پازوکی، معاون مهندسی گروه سایپا در رابطه با این موضوع به سوالات زیر پاسخ دادند.

 این عیوب پر تکرار چیست؟

آقای انگورج، مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد: منشا این گزارشات مردم، آمار،  اطلاعات تعمیرگاه‌ها و براساس ارزیابی شرکت‌های بازرسی سازمان ملی استاندارد است. در دوره تحولی جدید سازمان ملی استاندارد ایران در دولت مردمی براساس تعهد ۱۵ ماده‌ای خودروسازان متعهد شدند این عیوب را برطرف کنند. براساس این تعهد، تاییدیه کیفیت ایمنی و زیست محیطی یک ماهه صادر می‌شود.

یکی از مواردی که باید نظارت شود در رابطه با ایرادات پر تکرار است که در خودرو‌های مذکور وجود داشتند. حوزه ایرادات در انتقال قدرت، سیستم موتور و در بدنه، رنگ خودرو سیستم فرمان و چراغ‌هاست.

 تاییدیه وقتی انجام نمی‌شود، پلاک گذاری صورت می‌گیرد؟

سرهنگ زارع، معاون فنی و مهندسی پلیس راهور: با توجه به اینکه این خودرو‌ها در فهرست تاییدیه سازمان ملی استاندارد وجود ندارند، قطعا پلاک گذاری نخواهند شد. قانون گذار در سال ۸۹ قانون ارتقاء کیفی خودرو را مصوب کرد که براساس آن تکلیف سازمان‌ها و دستگاه‌ها مشخص شد. وزارت صمت مکلف شده بود که برنامه‌ای تدوین کند برای ارتقای ایمنی خودرو، در سال ۹۵ مقرر شد از دی ۹۵ این استاندارد‌ها به استاندارد‌های ۸۵ گانه ارتقا پیدا کند.

این ارتقا در ۳ گام تعریف شد و باید تا سال ۹۷ اجرایی می‌شد، اما به دلیل مقاومت‌ها اتفاق نیفتاد. چنانچه نقصی در رابطه با خودرو و یا راه توسط کارشناسان تصادف بررسی شود با متخلفان برخورد خواهد شد.

چرا این ایرادات رفع نشده است؟

آقای رضایی منش، معاون تحقیقات و طراحی ایران خودرو: ما یک شورایی داریم تحت عنوان شورای عالی استاندارد زیر نظر شخص رئیس جمهور که ۱۵ عضو دارد و همه مصوبات در سطح شورای عالی استاندارد ابلاغ خواهد شد. آخرین مصوبات در سال ۹۷ مقرر بود تا زمانی که تحریم‌های ظالمانه نسبت به صنعت خودرو وجود دارد ۵ استاندارد را می‌توانند نداشته باشند، اما از همان سال ۹۸ به بعد خودروی تارا با همه استاندارد‌های ۸۵ گانه تولید شده است.

خودروی سمند به دلیل بالا بودن میزان تعهدات تولید شد، اما پس از آن دیگر در دستور کار تولید نبود. طبق گزارشاتی که داشتیم یک بهبود ۲۰ درصدی شاخص‌های کیفی قبل از تحویل به مشتری در فروردین امسال نسبت به میانگین بهمن و اسفند۲۰ درصد رشد کیفیت داشتیم.

کاهش ۵۵ درصدی خودرو‌های متوقف از بهمن پارسال تا فروردین امسال داشتیم. ما هیچ گزارشی مبنی بر ایرادات پرتکرار خودرو سمند دریافت نکردیم.

آقای انگورج، مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد: سازمان ملی استاندارد ایران ذیل یک شورای عالی فرا قوه‌ای متشکل از ۳۴ عضو حقیقی  و حقوقی و به ریاست رئیس جمهور انجام می‌شود. در آن تکالیف ذکر شده، خودروساز موظف به رفع ایرادات پر تکرار است و خودروساز قبل از اینکه تمدید اعتبار ندارد، نباید خودرو را پیش فروش کند.

 برنامه ای برای رفع عیوب خودرو تیبا دارید؟

آقای پازوکی، معاون مهندسی گروه سایپا: خودروساز در این زمینه از سمت سازمان ملی استاندارد نامه‌ای را دریافت نکرده و من تازه این مشکلات را فهمیدم. باید جلساتی داشته باشیم مبنی بر اینکه برنامه‌ها ارائه و گزارشات ارائه شود و سپس دستورات داده شود هنوز تشکیل نشده و هنوز تعریفی از عیوب ایمنی وجود ندارد.

عدم باز و بست مناسب درب تیبا یک عیب پر تکرار است، اما با عیب ایمنی متفاوت است. گزارشی در این زمینه هنوز وجود ندارد. خودرو تیبا تا انتهای امسال از خط تولید خارج می‌شود، اما برای تیبا ۲ این برنامه وجود ندارد.

چرا این موضوع اهمیتی برای خودروساز‌ها ندارد؟

آقای موسوی، دبیر و سخنگوی هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صنعت  خودرو: قطعه سازی یکی از اساسی‌ترین نقش ها را در کیفیت دارد. مافیا در زمینه قطعه سازی و خودروسازی وجود دارند. سازمان بازرسی کشور باید با نظارت‌ها جلوی ایجاد انحصار را بگیرد. خودروساز در این زمینه با عدم وصول بدهی‌های خود به قطعه سازها مقصر است. در صورت مرتفع نشدن این ایرادات ایمنی شاید وزیر صمت تا پای استیضاح هم بیاید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
ایران آزاد
۰۸:۱۰ ۰۸ خرداد ۱۴۰۱
خیلی مسخره هست تا الان پراید جز خودروهای بدون عیب بوده ولی سمند و تیبا جز خودروهای پر ایراد.
شیدا
۰۸:۲۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
سلام، خودروساز ما هزاران اتومبیل را بدون توجه به دریافت پول آن از مشتری و فقط برای بالا بردن قیمت در پارکینگ نگهداری می کند و به نیاز مشتری و بازار توجه ندارد، ولی حالا ادعا دارد که اگر ماشین را تحویل مشتری ندهد مشتری ضرر می کند. آقا، مشتری ما هستیم و ماشین با کیفیت می خواهیم نه تابوت!!!! چند سال وقت داشتید ولی عیوب را مرتفع نکردید آقای به اصطلاح مهندس!!! نیروی انتظامی هم مماشات کرده و مقصر است. لطف مکرر شده حق مسلم!!! مافیای خودروسازی مطمئن است که نیروی انتظامی شماره گذاری را انجام خواهد داد ... و الا نسبت به رفع عیوب اقدام می کرد! چندین سال است که این بازی ادامه دارد ...
ناشناس
۰۸:۱۰ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
اینجا هم مثل متروپل، دست همه تو یک کاسه است.
کاسه پر از خون مردم بدبخت ایران
ناشناس
۰۸:۰۹ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
خدایا خسته شدیم . ریشه فساد و دزدی را خشک کن
منصور
۰۸:۰۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
خودرو سازها حرفهای استاندارد را حساب نمیکنن
ناشناس
۰۷:۴۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
ایران مطعلق به مردم است مستمندان هست مستضعفین هست.
فقط بعضیا میگن این مستضعفین ما نیستیم.الله اکبر از این دو رنگی
علی
۰۷:۲۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
چه دلیلی داره توجه کنند؟
وقتی مشتری ها صف کشیدن و با قرعه کشی بهشون خودرو می رسه
ناشناس
۰۷:۱۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
خودروساز نه بگین ارابه مرگ ساز
ناشناس
۰۷:۰۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
تا وقتی زور تون به این خودروسازها نرسه زورتون به هیشکی نمیرسه.بقیه هم از اینا الگو می گیرن
حسن
۰۶:۴۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
مافیای خودرو سازی دیگه چه کسانی هستند ،مگه ما قدرتی بزرگتر از قدرت مردمی داریم ،بترسید از اون روزی که مردم صبرشون تموم بشه ،دیگه تمومش کنین
فردین
۰۶:۴۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
گنده تر از شما هم کاری نکرده ونتونسته شما هم کاری نمیتونید بکنید مگر سپاه و نخبه ها وارد عمل بشن
زاگرسی
۰۶:۱۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
خود کرده را هیچ تدبیر نیست.
حمایت از خودروسازان به ما و فرزندان این مرز و بوم ضربه میزند .
کاربر
۰۱:۳۸ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
وبی توجهی وسهل انگاری و بیکفایتی وخیانت اداره استاندارد.وگرنه این مزخرفات چیه که تحویل مردم میدی؟ برو جلوشو بگیر ووادارش کن جنس خوب تولید کنه
ناشناس
۰۱:۰۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
متاسفاته تو ابادان یه ساختمان فرو ریخته حدود ۲۰ نفر فوت شدن.
حالا تمام مسولین خواستار مجازات عاملین به اشد هستن. ولی خورو سازهایی که سالیانه چندین هزار نفر رو به راحتی می کشند .. کسی صدایش در نمی اید
علی
۰۰:۰۸ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
این دو خودروساز جنایاتشون دست کمی از هزاردام نداره.مترو پل انگشت کوچکشونه.
ناشناس
۲۳:۵۶ ۰۶ خرداد ۱۴۰۱
میشه بگین فرق خودرویه کوییک ساینا در چیه که یکی استاندارد میگیره یکی نه؟ فقط چراغشون فرق داره مرد مومن
ناشناس
۲۲:۴۳ ۰۶ خرداد ۱۴۰۱
دولت باید هدفمند و به سرعت فضای فروش خودرو را رقابتی کند و خودرو سازان هم باید بدانند اگر یک کارگر را به عنوان تهدید اخراج کنند باید اعلام برشکستگی کنند تا در بورس تمام سهام به قیمت خریداری شود و مدیران بخش خصوصی جای خود را به این مدیران کیلومتری بدهند