سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدرس خیابانی :

تردد در شعاع ١٠٠ متری هوتک‌ها در جنوب سیستان و بلوچستان ممنوع شود

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مسیر دسترسی به ٨٩ هوتک با اولویت چابهار و اعلام وضعیت بحرانی در جوار مدارس در شعاع ۱۰۰ متری از هوتک‌ها ممنوع شود.

 حسین مدرس خیابانی  در نشست ساماندهی هوتک‌ها در شهر‌های جنوبی سیستان و بلوچستان ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار و اظهار تاسف از جان باختن چند دانش‌آموز و یک معلم در چابهار و دشتیاری بر اثر غرق شدن در هوتک‌ها؛ فرمانداریها، بخشداران و دهیاران شهر‌های جنوبی استان و دستگاه‌های اجرایی آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، هلال احمر، منابع طبیعی، جهادکشاورزی، بنیاد مسکن و دفاتر مدیریت بحران و امور روستایی و شورا‌های استانداری را مامور کرد با اطلاع رسانی از طریق صداوسیما، رسانه‌های جمعی و بویژه فضای مجازی و تریبون‌های در اختیار علما و روحانیون؛ مردم را از خطر احتمالی نزدیک شدن به هوتک‌ها مطلع کرده و نسبت به آموزش جوامع محلی و تهیه وسایل امداد و نجات متناسب با کاربری هوتک‌ها، برنامه‌ریزی و اقدام شود.

او  احیای ردیف اعتباری برای ایمن‌سازی هوتک‌ها با توجه به حذف این ردیف اعتباری طی ٢ سال اخیر و ایمن‌سازی و حفاظت هوتک‌ها در نقاط روستایی واقع شده در طرح هادی روستایی توسط بنیاد مسکن را خواستار شد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: پذیرفتنی نیست که کودکان ما در هوتک‌ها غرق شوند؛ ٩٠ درصد هوتک‌ها در اراضی مردم واقع شده و تنها ١٠ درصد در اراضی منابع طبیعی و با فاصله از نقاط جمعیتی روستایی قرار دارند.

او گفت: جانباختگان اخیر، در هوتک‌های متعلق به مستثنیات مردمی با هدف رفع تشنگی احشام و یا به دلیل بازی جان باختند و ساکنان این روستا‌ها به آب لوله‌کشی سالم دسترسی داشته‌اند.

مدرس خیابانی با اشاره به اختصاص یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان از سوی وزرات نفت برای حصارکشی و ایمن‌سازی هوتک‌ها، گفت: از یک‌ هزارو ۵۰۰ هوتک در جنوب استان یک‌هزارو ۷۰هوتک در چابهار واقع شده که جزء جدایی‌ناپذیر زندگی و معیشت مردم هستند؛ بنابراین خانه‌های هلال با مشارکت شورا‌ها و دهیاران وظیفه آموزش جامعه محلی را برعهده دارند تا شاهد این قبیل حوادث دلخراش نباشیم.

او گفت: همه دستگاه‌های متولی به صورت جدی و با حساسیت بیشتری برای ساماندهی هوتک‌ها پای کار باشند،  آموزش و پرورش استان ضمن اطلاع‌رسانی به معلمان، دانش‌آموزان و والدین از طریق صداوسیما و شبکه شاد با اقدام فوری در نصب تابلوی هشداردهنده و مانع حفاظتی از تردد دانش‌آموزان در اطراف هوتک‌های همجوار با مدارس ممانعت به عمل آورد.

استاندار سیستان و بلوچستان  گفت:بخش عمده‌ای از هوتک‌ها متعلق به مردم است و جان باختن حتی یک نفر هم قابل قبول نیست؛ بخشداران و دهیاران با همکاری مردم از همه ظرفیت‌های آگاهی‌بخشی برای حفاظت از جان فرزندان و روستاییان مراقبت کرده و با اجرای الزامات حفاظتی مانع ورود به هوتک‌ها و جریحه‌دار کردن احساسات مردم شوند.

او  همچنین با توجه به گردشگر پذیری شهر‌های ساحلی بر سالم سازی سواحل کنارک و چابهار با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی، منطقه آزاد چابهار و انجمن نجات غریق با همکاری فرمانداری‌ها تاکید کرد.

شناسایی هوتک‌های پرخطر توسط دهیاران، تهیه اطلس هوتک‌ها، گراول‌ریزی کف هوتک‌ها جهت ممانعت از غرق شدگی، مسدود شدن مسیر کانال دسترسی آب به هوتک‌های غیرقابل استفاده و فاقد کاربری و طراحی مدل هوتک امن با نصب آبشخور برای احشام و پلکان ورود، از مهمترین مصوبات نشست مزبور بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.