سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز برداشت گل محمدی در خراسان شمالی

برداشت گل محمدی از سطح ۴۶۷ هکتار گلستان‌های خراسان شمالی آغاز شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سطح زیر کشت امسال حدود ۴۶۷ هکتار است که بواسطه بهره مندی از تسهیلات تصبره ۱۸ و منابع داخلی صندوق کار آفرین و نیز یارانه نهال، ۲۵ هکتار افزایش دارد.

عفتی گفت : تولید امسال علی رغم سرمای آخر زمستان، بدلیل وضیعت بارندگی و هوای متعادل ۶۰ روز اول سال، حدود ۱۷۰۰ تن برآورد می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : بر آورد برداشت عرقیات، گلاب و غنچه خشک و دیگر مشتقات حدود ۱۰۰ تن خواهد بود و بیشتر این محصولات به کاشان، مشهد، شهر‌های شمالی و تهران ارسال می‌شود و معمولا به صورت فله‌ای و کیلویی و بدون بسته بندی و برند است. اکثر مراکز گلاب گیری هم سنتی و در مقیاس خانگی بوده و دو مرکز گلاب گیری نیمه صنعتی در استان وجود دارد.

به گفته عفتی بیشترین سطح زیرکشت متعلق به شهرستان اسفراین و کمترین مربوط به شهرستان جاجرم است و بر اساس آمایش سرزمین و با توجه به مزایای مقاوم به خشکی و سرما، مقاوم به آفات وبیماریها، مصارف ماده اولیه صنایع تبدیلی و بسته بندی و صادراتی، جاذبه توریستی و گردشگری، تولیدمحصول ارگانیک و... امکان افزایش سطح زیر کشت تا هزار هکتار در استان وجود دارد و جز اهداف جهش تولید تصویب شده است.

گل محمدی از گیاهان دارویی و عرقیات معطر است که کاربرد فراوانی در طب سنتی، انواع غذا‌ها و دمنوش‌ها دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.