سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۵۰ درصد معلولیت‌ها ناشی از اختلالات ژنتیکی است

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان زنجان گفت: عامل اصلی بیش از نیمی از معلولیت ها اختلالات ژنتیکی است.

بیگلری گفت: ۵۰ تا ۶۰ درصد معلولیت‌ها ناشی از اختلالات ژنتیکی بوده و در حال حاضر بیش از ۱۹ هزار نوع بیماری ژنتیکی شناخته شده است.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان زنجان بیشتر بیماری‌های ژنتیکی درمان ندارند اما قابل پیشگیری و کنترل هستند.

او می گوید: پارسال نزدیک به هزار نفر به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کردند که ۸۸ نفر کمک هزینه آزمایشات ژنتیک و ۸۰ نفر کمک موردی دریافت کرده‌اند.

بیگلری گفت: بارداری قبل از ۱۸ سالگی و بالای ۳۵ سالگی، وجود فرد معلول در خانواده، ازدواج فامیلی، سابقه مشکلات ژنتیکی، اختلالات کروموزومی، بیماری ھای ارثی در خانواده، سقط جنین ھای مکرر، داشتن فرزند با مشکلات مادرزادی و یا عقب ماندگی ذھنی از مواردی هستند که نیاز به مشاوره ژنتیک دارند.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان زنجان گفت: استراتژی سازمان بهزیستی در زمینه مشاوره‌های ژنتیک، آگاهسازی و حساس کردن گروه هدف، شناسایی افراد پرخطر، پیشگیری اولیه، انجام مشاوره ژنتیک و در صورت لزوم انجام آزمایشات ژنتیکی است.

به گفته بیگلری  در حال حاضر حدود ۳ مرکز مشاوره پزشکی ژنتیک خانواده تحت نظارت بهزیستی دایر است که یک مرکز آن دولتی و ۲ مرکز در زنجان و خدابنده بصورت خصوصی در حال فعالیت هستند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.