سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

متنوع‌سازی موزه‌ها اولویت میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی گفت: متنوع‌سازی موزه‌ها و جلب مشارکت‌های مردمی جزو اولویت‌های مهم و اصلی این مجموعه با هدف حراست از مواریث فرهنگی است.

آقای حمزه زاده در آیین گرامیداشت هفته میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه مواریث فرهنگی و موزه‌ها عامل تقویت هویت تاریخی جوامع است گفت: با توجه به ظرفیت‌های متنوع آثار تاریخی و موزه‌های موجود در آذربایجان شرقی، هویت تاریخی این خطه از جایگاه و ارزش ویژه‌ای برخوردار است.

بر همین اساس لازم است تا تمامی اقدامات اجتماعی و مدنی در جهت تخصصی‌تر شدن موزه‌ها استوار شود.

 تاکنون مجموعه بازار تاریخی تبریز که بیش از ۱۲۶ عنصر تاریخی را در خود جای‌داده است کلیسای سنت استپانوس و همچنین طرح پاسداشت هنر خوشنویسی کشور با محوریت تبریز به عنوان خاستگاه خط نستعلیق در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده‌اند.

 ثبت جهانی جنگل‌های شمالی دیزمار ارسباران، چهار کاروانسرای تاریخی و ژئوپارک ارس در مراحل بررسی کارشناسان یونسکو قرار دارند که طی امسال به نتیجه خواهد رسید.

معرفی جامع ظرفیت‌های سه حوزه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  از مهمترین اقدامات انجام شده و در حال جریان اداره کل آذربایجان شرقی است.

باید توجه داشت که معرفی درست و تخصصی ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، گردشگری و هنری هدف و برنامه مهمی است که هر ساله باید مبتنی بر ابزار‌های رسانه‌ای انجام شود.

 به همین منظور اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با دعوت از برنامه‌سازان تلویزیونی، رادیویی و برون‌مرزی اقدام به همکاری در تهیه مستندات کرده است تا به صورت مستمر در کشور و کشور‌های هدف منتشر شوند.

ولی به لزوم متنوع سازی موزه‌های استان تاکید و این اقدام را لازمه تنوع‌بخشی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی برای جلب و تکرار سفر‌های گردشگران عنوان کرد.

 لزوم مشارکت مردمی در صیانت و حفاظت از مواریث تاریخی مورد تاکید است.

حراست از مواریث تاریخی وظیفه عمومی و مدنی تمامی آحاد مردم و لازم است شهروندان و هم‌استانی‌های عزیز در این امر مهم مشارکت حداکثری داشته باشند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.