سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مستندنگاری ۱۰ هزار شی تاریخی چهارمحال و بختیاری در سامانه جام

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۰ هزار شی تاریخی استان در سامانه جام مستندنگاری شده است.

علیرضا جیلان گفت: مرمت و احیای بنا‌های تاریخی شامل مساجد، بقاع متبرکه، خانه‌ها و حمام‌های تاریخی از مهمترین اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی چهارمحال و بختیاری به شمار میرود.

به همین منظور در سال‌های اخیر ۸۸ بنای تاریخی شاخص چهارمحال و بختیاری مرمت و احیا شده اند که مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه تاریخی چالشتر، قلعه بارده و اتاق آئینه شهرکرد از مهمترین این بنا‌ها است.

پارسال ۲۲ اثر تاریخی منقول و غیرمنقول، طبیعی و ناملموس واجد شرایط از چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی کشور ثبت و دو بنا و یک بافت تاریخی در استان مرمت شده است.

پارسال همچنین ۳۰ طرح مرتبط با توسعه زیرساخت‌های گردشگری و طرح مختص ایجاد زیرساخت‌های مناطق نمونه گردشگری در این استان اجرایی شد.

حفظ، مرمت و احیا بناها، محوطهها، بافت‌ها و اموال تاریخی فرهنگی موجود در چهارمحال و بختیاری از مهمترین اهداف و برنامه‌های امسال اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان  به شمار می رود.

ثبت آثار تاریخی، طبیعی و ناملموس در فهرست آثار ملی ایران، تعمیر و مرمت بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، واگذاری بنا‌های واجد شرایط به سرمایه گذاران برای احیا و بهره برداری و پژوهش و اجرای برنامه‌های مرتبط با کاوش‌های باستانشناسی از دیگر اهداف و برنامه‌های ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۱ است.

همزمان با هفته میراث فرهنگی ۱۱ عنوان برنامه در حوزه میراث فرهنگی این استان برگزار و اجرا خواهد شد.

اجرای آیین محلی بندبازی، بازی‌های بومی محلی، آشنایی کودک و موزه، رونمایی از بخش کتیبه‌های اسلامی در موزه باستان شناسی، قدردانی از موزه داران بخش خصوصی، پیشکسوتان و هنرمندان، برگزاری نشست تخصصی باستانشناسی و مرمت و غبارروبی امامزادگان دومعصوم (س) شهرکرد از مهمترین برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

براساس ۸۰ فصل مطالعات و پژوهش‌های باستانشناسی در چهارمحال و بختیاری تاکنون چهار هزار اثر تاریخی و فرهنگی غیرمنقول شامل بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی در استان شناسایی و از این تعداد ۶۴۴ اثر در بهشت آثار ملی ایران ثبت شده است.

هم اکنون ۳۰ اثر طبیعی، ۹۳ اثر معنوی (میراثناملموس) و ۱۳ هزار شی منقول تاریخی از چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

۱۳ موزه در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که از این تعداد هشت موزه دولتی و مشارکتی و خصوصی است و براساس آمار موجود از فروش بلیت ها، سالانه بیش از ۱۴۰ هزار نفر از این موزه‌ها بازدید می کنند.


بیشتر بخوانید


بافت تاریخی چالشتر شهرکرد و بافت روستایی یاسهچای شهرستان سامان و سرآقاسید شهرستان کوهرنگ از بافت‌های با ارزش در این استان است که در سال‌های اخیر، وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اقدامات مطلوبی برای ساماندهی، مرمت و جذب گردشگر در این مکان‌ها انجام داده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.