سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیماری تب کریمه کنگو در کمین

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: با توجه به ابتلای چند نفر در کشور به بیماری تب کریمه کنگو، احتمال ورود این بیماری به کردستان هم وجود دارد و مردم باید هشیار باشند.

مجتبی ورمقانی گفت طی هفته‌های اخیر چند نفر در کشور به تب کریمه کنگو مبتلا شده اند، و احتمال شیوع این بیماری در استان کردستان نیز وجود دارد.

او گفت: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون و ترشحات لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

ورمقانی می گوید: لازم است دامداران، کارگران دامداری ها، ذبح کنندگان و سلاخان، کارگران کشتارگاه‌ها و تمام افراد مرتبط با دام، بیشتر از دیگر افراد، نکات بهداشتی را رعایت کنند.

به گفته او دامداران از انتقال، خرید و فروش دام‌های مشکوک و غیر بومی بدون مجوز دامپزشکی خودداری کرده و با استفاده از سموم مناسب که در تمامی داروخانه‌های دامپزشکی سطح استان موجود است دام‌ها و جایگاه‌های دامی را به طور مستمر و مداوم سمپاشی کنند و از جدا سازی و له کردن کنه‌های موجود بر روی دام‌ها بپرهیزند.

ورمقانی به شهروندان توصیه کرد: از خرید گوشت‌های بدون برچسب و مهر دامپزشکی و حاصل از کشتار غیر مجاز دام خودداری کرده و پس از خرید گوشت از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی حداقل ۲۴ ساعت گوشت را در دمای یخچال (۰ تا ۴ درجه سانتی گراد) نگهداری کنند.

او گفت: شهروندان آلایش خوراکی دام شامل دل، جگر و قلوه به صورت بسته بندی کد دار و تحت نظارت دامپزشکی که دارای تاریخ تولید و انقضاء و مهر دامپزشکی است خریداری کرده و از خرید آن، به صورت فله‌ای و حاصل از کشتار غیر مجاز دام جداً خودداری نمایند، زیرا این آلایش در انتقال بیماری به انسان حساسیت بالاتری دارند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.