سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آزادسازی کامل حریم دولتخانه صفوی تا پایان سال

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین از آزادسازی مجموعه تاریخی دولتخانه صفوی تا پایان سال و مرمت این بنای تاریخی تا پایان سال ۱۴۰۳ خبر داد.

خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: پس از سفر رهبر انقلاب به قزوین توجه به میراث فرهنگی به ویژه آزادسازی حریم دولتخانه صفوی در دستور کار قرار گرفته است.

 وی می گوید قزوین در دوران صفویه ۵۰ سال پایتخت کشور بوده است و همین موضوع سبب شد تا به میراث فرهنگی قزوین در دوره کنونی توجه ویژه‌ای شود.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین توفیقات خوبی در مرمت گراند هتل که اعتبار خوبی هم برای آن جذب شده است، نداشتیم و امیدواریم بتوانیم پس از دو بار تلاش برای جذب سرمایه گذار، بتوانیم.

 خزائلی می گوید ساختمان هلال احمر که در حریم میراث فرهنگی قزوین بود تخریب شد و برخی از گاراژ‌های اطراف پیغمبریه هم تحت تملک قرار گرفتند و در عمق ۴۰ متری زمین چمن ورزشگاه تختی آثار تاریخی از دوره صفویه کشف شده است.

 دو نقطه در شهر قزوین بر روی آثار تاریخی ساخته شده است و در سفر آیت الله رئیسی، رئیس جمهور به قزوین در راستای اجرای مصوبات سفر رهبر انقلاب به قزوین، رئیس جمهور از دولتخانه صفویه بازدید کردند و دستور‌های لازم را برای بهسازی این مجموعه صادر کردند.

 دبیرستان پاستور و ورزشگاه تختی در دولتخانه صفوی با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان تملک شده و این دو طرح آموزشی و ورزشی با اختصاص زمین معوض، در جای دیگری در شهر قزوین احداث خواهد شد.

 با تملک این دو مجموعه آموزشی و ورزشی در دولتخانه صفوی ۹ هکتار از اراضی این مجموعه در اختیار مردم قرار می‌گیرد و تا پایان سال ۱۴۰۱ رقمی حدود ۹۰ میلیارد تومان از سوی دولت و سرمایه گذاران برای بهسازی این مجموعه تاریخی هزینه خواهد شد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در ابعاد ملی و از سوی دفتر رئیس جمهور و همچنین وزارت میراث فرهنگی تمامی طرح‌هایی که رئیس جمهور از آن‌ها بازدید کرده اند پیگیری خواهند شد و امیدواریم در دولت سیزدهم شاهد تحقق طرح‌های دولت برای مرمت و بهبود آثار تاریخی شهر قزوین باشیم.

به گفته وی امسال دوباره کاوش‌های باستان شناسی در قزوین آغاز خواهد شد و تلاش می‌کنیم درب‌های دولتخانه صفوی در طول سال به روی مردم و گردشگران باز باشد.

وی می گوید امسال شاهد آزادسازی کامل دولتخانه صفوی خواهیم بود و تا پایان سال ۱۴۰۳ باید به نقطه مطلوب در زمینه مرمت این بنای تاریخی و گشایش آن به روی گردشگران داخلی و خارجی باشیم.

به گفته خزائلی، دولتخانه صفوی، بیشتر از کارونسرای سعدالسلطنه نیازمند مرمت و بازسازی و نمایش محتوای فرهنگی به جای معماری برای عموم گردشگران داخلی و خارجی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین می گوید در سعدالسلطنه ۲۳۰ سرای فروش سوغاتی وجود دارد، ولی دولتخانه صفوی بسیار با ارزش است و باید از نقش آفرینی هنرمندان همچون ۵۰۰ سال پیش، برای انتقال پیام دولتخانه صفوی قزوین به دنیا استفاده کرد.

به گفته وی بخشی از خیابان هلال احمر قزوین در مجموعه دولتخانه صفوی قرار دارد و باید بخشی از خیابان تصرف شود و در این زمینه مذاکراتی با شهرداری قزوین برگزار شده است.

 وی می گوید اولین مهمانخانه به سبک غربی در سال ۱۳۱۰ برای رسیدن به خط آهن در قزوین ساخته شده است و قطعاً در برنامه‌های آتی شهر قزوین، باید به این بنای تاریخی موجود در خیابان سپه توجه کنیم.

 در شهرستان‌های جنوبی استان قزوین به ویژه در آوج و بوئین زهرا، کاوش بنا‌های تاریخی در دستور کار است و سال گذشته دندان انسان نئاندرتال در آوج کشف شد که امسال فصل سوم کاوش در این منطقه انجام می‌شود که با این کار شاهد تحولی در تاریخ فلات ایران خواهیم بود.

 آبیک جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی دارد و در شهرستان البرز تا حریم کوه‌های الموت، آثار تاریخی قابل توجهی وجود دارد و کاوش در محوطه خله کوه تاکستان هم در حال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته، ده‌ها برابر اعتبارات موجود که جزو سفر رئیس جمهور به استان قزوین است برای مرمت و نگهداری آثار تاریخی استان خواهیم بود و در حال حاضر هم طرح‌های مرمتی به ویژه کارونسرای خرزان طارم با اعتبار کسب شده آغاز شده است.

از بهمن سال گذشته تا امروز ۱۲۰ ظرفیت اقامت گردشگری در روستای الولک و خانه یزدی‌ها در بافت تاریخی قزوین به استان اضافه شد و قرار بر این است که شاهد افزایش مبلغ سرمایه گذاری برای توسعه ظرفیت‌های گردشگری و اقامتی در استان باشیم.

 عملیات ساختمانی چند هتل نیمه کاره هم در استان آغاز شده است و اعتبارات کم بهره در اختیار سازندگان این هتل‌ها قرار می‌گیرد و فرصت‌های سرمایه گذاری در استان قزوین تدوین شده است و از تمامی سرمایه گذاران داخلی که در استان‌های مختلف کشور حضور دارند دعوت کردیم تا برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و احداث مجتمع‌های بین راهی به استان قزوین بیایند.

 سالیانه ۳۰۰ میلیون خودرو از مسیر‌های استان قزوین تردد می‌کنند و تعدادی از بهترین مجتمع‌های بین راهی کشور در استان قزوین قرار دارد که می‌توانند صنایع دستی، گردشگری و حتی اقتصاد قزوین را شکوفا کنند.

به گفته خزائلی، تمرکز اصلی ما برای ساخت اقامتگاه‌های بوم گردی در الموت قرار دارد، اما در تاکستان هم شاهد ساخت چند واحد اقامت بوم گردی در این شهرستان هستیم و این اقامتگاه‌های بوم گردی حتی از استاندارد‌های کشوری هم بالاتر هستند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.