سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اعلام دیرهنگام تعطیلی های ادارات خوزستان عادت ترک نشدنی مسئولان

در حالی برخی شهروندان از تعطیلی دیر هنگام ادارات در خوزستان گلایه مندند که کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان اقدام خود را کارشناسی می‌داند.

گرد و خاک با منشاء بیابان‌های کشور عراق باز هم موجب شده آلودگی هوا در بسیاری از شهر‌های خوزستان به چندین برابر حد مجاز برسد.

البته موج جدید گرد و خاک بخش‌های وسیعی از غرب کشور و استان‌های عراق و سوریه را هم تحت تاثیر قرار داده است.

البته انجام اقدامات در حوزه بیابان زدایی در اراضی بیابانی فوق بحرانی در استان خوزستان نیز به نظر نتوانسته از برخاستن گرد و خاک جلوگیری کند و این مسئله نیز در این حوزه اهمیت دارد.

در هر حال گذشته از منشاء ریز گرد‌ها و اقدامات انجام شده برای مهار آن، موضوع مهم‌تر «اعلام‌های دیر هنگام تعطیلی» از سوی کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان است که انتقاد برخی شهروندان را در پی داشته.

مدتی پیش و پس از وقوع گرد و خاک در خوزستان کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان متشکل از ۳ نهاد دولتی؛ محیط زیست، هواشناسی و استانداری خوزستان به دلیل اعلام صبحگاهی تعطیلی ادارات و دانشگاه مورد انتقاد وسیعی قرار گرفت.

بخش‌های وسیعی از کلانشهر اهواز که به دلیل عملیات عمرانی بزرگ در حالت عادی درگیر ترافیک است، اعلام دیر هنگام تعطیلی و همرمان؛ بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها رفت و آمد خودرو‌ها را دشوار کرد.

دیروز بعد از ظهر نیز با هجوم دوباره خاک، شب هنگام اعلام شد مدارس و دانشگاه تعطیل هستند و در صورت تداوم آلودگی هوا، ادارات نیز تعطیل خواهند شد و سرانجام صبح امروز اعلام شد که ادارات تعطیل هستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست: اعلام تعطیلی‌ها «به موقع» است

همین مسئله انتقاد برخی را به دنبال داشته که چرا در خوزستان همچون برخی استان‌ها مانند تهران و لرستان، همان دیشب تعطیلی ادارات در کنار مدارس و دانشگاه‌ها اعلام نشد.

دیروز گرد و خاک در خوزستان به ۴۲ برابر حد مجاز رسید و بر اساس اطلاعات محیط زیست، امروز به ۲۲ برابر حد مجاز کاهش یافت.

آلودگی هوا در لرستان نیز به سطح بحرانی رسید و استانداری این استان دیشب اعلام کرد؛ با تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوا تمام  مقاطع تحصیلی و دانشگاه به علاوه ادارات استان بجز مراکز  درمانی و خدمات رسان و نیرو‌های نظامی و انتظامی تعطیل هستند.

اما حالا پرسشی که اینجا مطرح می‌شود آن است که چرا خوزستان نسبت به سایر استان‌ها تعطیلی‌ها را دیرتر اعلام می‌کند؟

اعلام تعطیلی ادارات صبح زود بود و مشکلی پیش نیامد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان این دست انتقادات را «جو سازی» دانست و تمام قد از عملکرد کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان دفاع کرد.

محمد جواد اشرفی می‌گوید: پیش بینی ما بر اساس تجربه روز‌های گرد و خاک در گذشته، این بود که ممکن است تا فردا هوا بهبود یابد و نیازی به تعطیلی نباشد، اما اینطور نشد.

او افزود: دیشب نیز به همین دلیل اعلام شد ادارات با ۲ ساعت تاخیر آغاز به کار خواهند کرد و این فرصت ایجاد شد تا در صورت تداوم شرایط آلودگی هوا، صبح زود تعطیلی ادارات به صورت کامل اعلام شود.

آقای اشرفی یادآور شد که ساعت ۷ صبح امروز (۲۷ اردیبهشت ماه) تعطیلی ادارات از تارنمای رسمی استانداری خوزستان و همچنین صدا و سیما اعلام شد.

تعطیلی‌های متعدد ضربه به اقتصاد است

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان قصد کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان جلوگیری از تعطیلی ادارات بوده که این اقدام خسارت‌های زیادی را متوجه شهروندان می‌کند.

این مقام مسئول مدعی شد که مقایسه کردن سایر استان‌ها با خوزستان اشتباه است، زیرا استان روز‌های گرد و خاکی بیشتری را دارد و تعطیلی‌های متعدد زیان‌های زیادی را متوجه اقتصاد کشور می‌کند که از همین رو سعی شده در این مواقع با ریسک کمتری عمل کرد.

محمد جواد اشرفی  همچنین در خصوص تاثیر سد سازی‌های ترکیه بر وقوع گرد و غبار در خوزستان گفت: به صورت عام هدایت آب به سمت سد‌ها باعث می‌شود تا رودخانه روند طبیعی خود را طی نکند و مشکلات محیط زیستی ایجاد نماید، اما به صورت خاص هنوز مشخص نشده کانون‌های وقوع گرد و خاک مکان‌هایی هستند که در آن‌ها بستر رود‌های دجله و فرات قرار دارند یا خیر.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.