سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اواخر امسال مزایده واگذاری غار علیصدر برگزار می شود

مدیر عامل شرکت علیصدر همدان گفت: به دلیل اتمام قرارداد شرکت بهره برداری از غارعلیصدر، اواخر دی امسال طبق قانون مزایده برگزار می‌شود.

طی دو روز گذشته حرف و حدیث هایی در خصوص شرکت غار علیصدر شنیده شده که بر آن شدیم این موضوع را پیگیری کنیم.

شرکت سیاحتی علیصدر که یک نهاد عمومی غیردولتی است، در ۱۳۷۰ با همکاری سازمان ایرانگردی و جهانگردی، سازمان همیاری شهرداری‌های استان و شهرداری همدان ایجاد شد و هدف از آن، توسعه و ایجاد بستر‌های مناسب برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر برای جذب گردشگران داخلی و خارجی بود.

این شرکت هم اکنون عضو سازمان‌های جهانی نظیر سازمان جهانی گردشگری UNWTO و انجمن غار‌های توریستی جهان ISCA است و با سرمایه‌گذاری در شرکت تله‌کابین گنجنامه همدان، دارای ۲۰ درصد سهام است، همچنین شهرداری همدان با ۲۰ درصد، سازمان همیاری و شهرداری‌های همدان با ۲۰ درصد و شرکت شستا نیز ۴۰ درصد سهام دارند.


خلاصه اینکه در همین تفحص‌ها و بررسی‌های صورت گرفته اعلام شد غار متعلق به دولت است بنابراین از سال ۹۰ نامه‌ای زده شد تا  سهم دولت را از کل هزینه‌ها و دستمزد‌ها به حساب دولت واریز کنند که مدیران عامل سابق این کار را انجام ندادند و سرانجام شرکت علیصدر محکوم به پرداخت ۱۷ میلیارد تومان به دولت شد.

اما بار دیگر با پیگیری فتح‌الله توسلی نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس موضوع تحقیق و تفحص از شرکت علیصدر مطرح و با رأی بالای نمایندگان تصویب شد.

علی رغم این همه درآمد، اداره کل میراث فرهنگی استان همدان این غار را به میزان  ۸۰۰ میلیون تومان در سال به شرکت سیاحتی علیصدر اجاره داده است. شرکت سیاحتی علی صدر اخیرا هم از سوی دیوان محاسبات به دلیل‌عدم پرداخت حقوق دولتی به پرداخت ۱۷ میلیارد تومان محکوم شده که حکم در مرحله اجراست.

همچنین نماینده بهار و کبودراهنگ هم به تازگی خواستار مزایده این غار از سوی میراث فرهنگی شده و می‌گوید که باید این مجموعه را به مزایده بگذارند تا هر شرکتی که می‌تواند توسعه منطقه را محقق سازد و  علاوه بر این ما نمی‌خواهیم این مجموعه بزرگ توریستی حیات خلوت کسی شود بلکه باید قانونی اداره شود.

او همچنین گفته، دو گروه از دیوان محاسبات ۱۰ روز است که در استان مستقر شده و در حال مطالعه اسناد هستند علاوه بر این تیم ثبت اسناد و املاک، اطلاعات و یک تیم حقوقی دیگر هم مسائل را بررسی می‌کنند؛اگر تخلف صورت نگرفته باشد از مردم عذرخواهی می کنم و اگر تخلفی انجام شده باشد نمی‌توانیم حق مردم منطقه را نادیده بگیریم.

نماینده مردم بهار و کبوداهنگ در مجلس شورای اسلامی گفت: بهره برداری این میراث ارزشمند باید به مزایده گذاشته شود تا یک شرکت توانمند مدیریت آن را در دست بگیرد و احتمالا میراث فرهنگی مزایده را برگزار خواهد کرد.

 به گفته فتح‌اله توسلی شرکت سیاحتی علیصدر سال ۷۰ تشکیل شده و هدف از این موضوع این بوده منطقه گردشگری علیصدر و سراب در منطقه ایجاد شود که البته از همان ابتدا غار سراب فراموش شد.

او گفت: ۲۷۰ هکتار زمین از مردم برای ایجاد زیر ساخت منطقه علیصدر خریداری و طی این سال‌ها هیچ گونه اتفاقی نیفتاد و وظیفه شرکت علیصدر این بود که در منطقه علیصدر سرمایه‌گذاری کند نه اینکه سرمایه‌ها در تله کابین و تپه عباس آباد هزینه شود.


بیشتر بخوانید


به گفته توسلی این شرکت باید پاسخگو باشد سهام شرکت چطور و کجا هزینه شده است، همچنین باید شفاف شود غار در طی ۳۰ سال چقدر درآمد داشته و چقدر هزینه کرده و تمامی این موضوعات در طرح تحقیق و تفحص غار در دست بررسی است.

او گفت: تفحص از غار نه تنها تهدیدی برای آن نیست بلکه باعث شفاف شدن فعالیت‌ها ۳۰ ساله است.

با مدیر روابط عمومی شرکت علیصدر برای شفاف سازی برخی مسائل هم صحبت شدیم.

رضاییان می‌گوید: سال ۹۹ قرارداد بین شرکت غار علیصدر و میراث فرهنگی امضا شد و همه بدهی‌ها به میراث فرهنگی پرداخت شده و هم اکنون هیچگونه بدهی به آن‌ها نداریم، اما در خصوص بدهی قبل از سال ۹۹ که میزان آن ۴۰ میلیارد بود طی اعتراض صورت گرفته به این حکم، با رای دیوان محاسبات به ۱۷ میلیارد تومان کاهش یافت، اما در این خصوص یک بار دیگر اعتراضی مبنی بر کاهش میزان بدهی کرده ایم که هنوز در این مورد رای قطعی داده نشده است.

رضاییان گفت: برای پرداخت هزینه که سهم میراث فرهنگی است برنامه جدیدی مد نظر است که پرداخت به شکل به روز و برخط باشد و در این خصوص در حال پیگیری هستیم.

او گفت:میراث فرهنگی مجاز است که غار علیصدر را به مزایده بگذارد و اواخر دی ماه پس از اتمام قرارداد طبق قانون به مزایده گذاشته می‌شود.

رضاییان گفت: ۳ سال گذشته با توجه به سابقه مدیریت شرکت علیصدر، میراث فرهنگی، این غار را به این شرکت واگذار کرد و طبق قرارداد موظف شد که این شرکت از درآمد بهره برداری خود غار سالانه ۸۰۰ میلیون تومان به‌عنوان اجاره بها و همچنین بابت هر بلیط هم ۷ درصد به حساب میراث فرهنگی واریز کند.

او  گفت: تمام حقوق کارگران غار که مدتی پیش اعتراض کرده بودند به موقع طبق قانون کار پرداخت شده و اعتراض آن‌ها مبنی بر افزایش مدت قراردادشان بود که این مشکل حل شد و بر مدت قرارداد هر نفر ۲ ماه افزوده شد.

در خصوص موضوع بلا تکلیفی زمین گرفته شده برای توسعه غار علیصدر با قائم مقام شرکت علیصدر نیز گفت‌وگویی انجام شد.

سید احمد حسینی در این خصوص گفت: بزرگترین مشکل شرکت علیصدر برای سرمایه گذاری اوقافی بودن زمین‌ها است به طوری که بار‌ها سرمایه گذار‌های کلان حتی در سطح بین المللی برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کردند، اما بعد از طی مراحل برای واگذاری به سرمایه گذار به مرحله واگذاری مالکیت که رسیدیم به علت اوقافی بودن زمین سرمایه گذاران پا پس کشیدند در صورتی که شان علیصدر آن است که از سرمایه گذاران کلان داخلی و خارجی خصوصی بهره‌مند شود.

او در ادامه گفت:از سوی دیگر شرکت نیز آنچنان درآمدی برای ایجاد زیر ساخت ندارد بخصوص در ایام کرونا، اما تملک زمین، بستر سازی در بخش برق رسانی، گاز رسانی و آبرسانی را مهیا کرده و آماده برای واگذاری به سرمایه گذار است که متاسفانه در خصوص واگذاری مالکیت با مشکل روبرو می‌شود.

حسینی در زمینه سرمایه گذاری در تپه عباس آباد و خرید ۳۴ ویلا و سرمایه گذاری در تله کابین گنجنامه هم می‌گوید: چون تپه عباس آباد به‌عنوان مجموعه گردشگری از محل خود دارای درآمد است بنابراین می‌تواند برای زیر ساخت‌ها هم سرمایه گذاری کند، اما غار علیصدر طی ۲ سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی که وجود داشت نتوانست درآمد آنچنانی داشته باشد.

او گفت: شرکت علیصدر یک شرکت  سهامی خاص است و براساس قانون تجارت مدیریت می‌شود و به عنوان نهاد عمومی و غیر دولتی محسوب می‌شود، اما دستگاه بالا دستی آن وزارت میراث فرهنگی است که بر آن نظارت دارد.

حسینی گفت:با توجه به این موضوع و اینکه در اساسنامه این شرکت هم بیان شده که می‌تواند درمجموعه‌های گردشگری و تفریحی با تایید وزارت ارشاد فعالیت کند بر این اساس در این بخش سرمایه گذاری کردیم.

با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  هم گفت‌وگویی انجام شد.

علی مالمیر در خصوص بدهی شرکت غار علیصدر به میراث فرهنگی گفت:بدهی شرکت غار علیصدر در سال ۹۳ و ۹۴ که در دیوان محاسبات رسیدگی شد همان سال رای صادر شد و قرار شد پس از کسر از هزینه‌ها در نهایت ۲۹ میلیارد تومان به‌عنوان بهره برداری از غار از سال ۸۹ تا پایان ۹۳ به میراث فرهنگی پرداخت شود.

او در ادامه گفت: سپس با اصلاحیه بعد از کسر هزینه‌ها و محاسبه حقوق سال‌های بعد از آن تا پایان ۹۸ و رای نهایی دیوان محاسبات شرکت علیصدر موظف به پرداخت ۱۷ میلیارد تومان شد که از این میزان ۲۰۰ میلیون تومان به‌عنوان الحساب پرداخت کرده اند و مابقی در حال پیگیری برای تقسیط است.

مالمیر در ادامه می‌گوید: اما از سال ۹۹ که قرارداد این شرکت با میراث فرهنگی منعقد شد اجاره بها مربوط به سال ۹۹ به بعد در چارچوب ضوابط و مصوبات ایام کرونا پرداخت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان گفت: تا پایان امسال قرارداد شرکت غار علیصدربا میراث فرهنگی اعتبار دارد و برای بهره برداری ۱۴۰۲ باید تعیین تکلیف شود و با بررسی وزارت میراث طبق ماده ۸۸ وزارتخانه و صلاحدید آن تا آخر امسال باید مزایده برگزار شود تا بهره بردار ۱۴۰۲ مشخص شود، همچنین شرکت غار علیصدر نیز می‌تواند در این مزاید شرکت کند.

گزارش از زهرا جعفر پور ایروانی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.