سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشاهده اردک سرسفید در تالاب‌های چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: اردک سرسفید گونه در معرض خطر انقراض، در تالاب‌های استان ثبت و مشاهده شده است.

آقای احمدی گفت: تالاب‌های چهارمحال و بختیاری سالانه در دو نوبت بهاره و پاییزه میزبان پرندگان مهاجر با ارزش حفاظتی بالا هستند و هم اکنون نیز  ۲۹۶ گونه پرنده در استان شناسایی و ثبت شده است.

به منظور افزایش توجه جهانی به پرندگان و به‌دلیل اهمیت آن، توافق نامه پرندگان مهاجر آبزی آفریقا و اوراسیا (AEWA) از سال ۲۰۰۶ میلادی، به برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر اقدام نموده.


بیشتر بخوانید


شعار امسال این روز جهانی با عنوان به‌خاطر پرنده‌ها، شب‌ها نور چراغ‌ها را کم کنید نامگذاری شده است.

این شعار به دلیل تأثیرات منفی زیادی است که نور‌های مصنوعی بر پرندگان مهاجر می‌گذارند.

عمده تاثیرات منفی نور‌های مصنوعی، به دلیل اختلال در جهت یابی درست پرندگان مهاجر به هنگام پرواز شبانه است و این شعار از انسان‌ها می‌خواهد، تا با کاهش استفاده غیر ضروری از نور‌های مصنوعی در شب هنگام، از نتایج منفی آن بر پرندگان مهاجر کم کنند.

در طول سال نیز حضور پرندگان تابستان‌گذران و جوجه‌آور و زمستان‌گذران و گونه‌های بومی در چهار فصل در تالاب‌ها گزارش شده است.

در بین تالاب‌های چهارمحال و بختیاری، تالاب گندمان که منطقه شکار ممنوع نیز به شمار می‌رود، در ثبت مشاهده پرندگان مهاجر جدید سهم بالایی دارد و تالاب بین المللی چغاخور به دلیل وسعت بیشتر، شاهد حضور گونه‌های بیشتری از پرندگان مهاجر می باشد.

گونه‌های در معرض خطر انقراض مانند اردک سرسفید با نام علمی Oxyura leucocephala بار‌ها در تالاب‌های استان ثبت و مشاهده شده که نشان از اهمیت بالای چهارمحال و بختیاری در مسیر مهاجرت پرندگان با ارزش حفاظتی بالا است.

اردک سرسفید از سوی اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN) در فهرست گونه‌های در خطر انقراض قرار دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.