سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ناخالصی مکمل‌ها تهدیدی برای سلامت ورزشکاران

به گفته رییس هیات پزشکی همدان ناخالصی مکمل‌ها سلامت ورزشکاران را تهدید می‌کند.

دکتر رشید حیدری مقدم گفت: ناخالصی و همچنین میزان بالای مصرف (دُز) مکمل‌ها دذ واقع تهدیدی جدی و مضاعف برای سلامت ورزشکاران محسوب می‌شود.

وی افزود: اغلب مواد دارویی و مکمل‌های مورد استفاده ورزشکاران از مبادی غیررسمی، غیرقانونی و قاچاق وارد کشور شده و توسط افراد غیر متخصص و فاقد دانش و آگاهی فنی برای مصرف تجویز می‌شود.

رییس هیات پزشکی ورزشی استان همدان گفت :استفاده از مواد نیروزا در ورزش قبل از شیوع کرونا به عنوان پاندومی و معضل در جهان مطرح بود و اغلب افرادی که این مکمل‌ها و دارو‌های نیروزا را تجویز می‌کنند، صلاحیت علمی ندارند و به همین دلیل ورزشکاران دچار عوارض جدی این دارو‌ها  می‌شوند.

رییس هیات پزشکی همدان افزود: ورزشکاران باید به صورت جدی از مصرف مواد ممنوعه و نیروزا اجتناب کنند و  استفاده از مکمل‌های ورزشی و دارو‌های مجاز تنها باید با نظر و تجویز پزشک و افراد متخصص و واجد صلاحیت علمی تجویز شود.

آموزش  مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از به خطر افتادن سلامت ورزشکاران در زمینه استفاده از مکمل‌ها است و باید دانش مدیران و مربیان ورزشی در این زمینه ارتقا یابد.

رییس هیات پزشکی ورزشی استان همدان گفت: یکی از مهم‌ترین معضلات مصرف این دارو‌ها و بخشی از مکمل‌های ورزشی، تغییر کلی مواد و محتوا با مطالب مندرج در برچسب دارو بوده که بیانگر ناخالصی آن است.

وی تصریح کرد: استفاده نابجا و غیراصولی از مکمل و دارو‌ها با تجویز افراد غیر متخصص حتی می‌تواند منجر به مرگ ورزشکار شود.

استان همدان دارای بیش از ۸۵ هزار ورزشکار سازمان یافته است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.