سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادعای آنکارا: سدسازی ترکیه ربطی به طوفان گرد و غبار در ایران ندارد

وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه کشورمان مدعی شد که سدسازی ترکیه ربطی به طوفان گرد و غبار در ایران ندارد.

وزارت امور خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که اظهارات ایران مبنی بر اینکه پروژه سدسازی در ترکیه باعث ایجاد مشکلات محیط زیستی و طوفان‌های شن و گرد و غبار در ایران شده است، پایه علمی ندارد.

این وزارتخانه در بیانیه خود آورده است: طوفان‌های شن و گرد و غبار تا حد زیادی یک پدیده طبیعی هستند و علت طوفان‌های شن در ترکیه و ایران، گرد و غبار‌های بیابانی هستند که منشاء آن‌ها آفریقا و خاورمیانه، دو منبع مهم گرد و غبار در جهان است. در واقع، عواملی مانند تخریب زمین، جنگل زدایی، بیابان زایی و خشکسالی ناشی از تغییرات آب و هوایی نیز باعث افزایش این طوفان‌ها می‌شود. برای جلوگیری از طوفان‌های شن و گرد و غبار و کاهش اثرات منفی آن هر کشوری باید ابتدا به وظیفه خود عمل کند و اقدامات لازم را در جهت استفاده پایدار از منابع آب و خاک انجام دهد.

وزارت امور خارجه ترکیه در پایان بیانیه خود مدعی شد: «اینکه دولت ایران، ترکیه را مقصر این مشکلات می‌داند، راه حلی برای مشکلات نیست. ترکیه به نیاز‌های کشور‌های پایین دستی رودخانه‌ها اهمیت می‌دهد و به قوانین بین المللی احترام می‌گذارد. ترکیه آماده هرگونه همکاری منطقی و علمی با ایران در این زمینه است.»

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز شنبه در نشست علنی مجلس و در پاسخ به سوال نمایندگان درباره وضعیت آب‌های مرزی ایران گفت که در ۸ ماه گذشته حداقل ۳ بار در دو دیدار حضوری در تهران و نیویورک و با تماس تلفنی از وزیر امور خارجه ترکیه خواستار توجه جدی ترکیه به حقابه آب ارس شده است. اما مسئولان ترکیه می‌گویند سدسازی آن‌ها در مناطق کوهستانی و برای استفاده برق آبی است.

وزیر امور خارجه همچنین اظهار داشت که سدسازی ترکیه برای ایران قابل قبول نیست و  برای جمهوری اسلامی ایران ابهام‌های فنی وجود دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
لابد حمایت ترکیه از تروریست ها هم ربطی به قتل عام مردم منطقه توسط تروریست ها ندارد.
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
چطور ندارد آب رو بستی و زمینهای پایین دستی رو خشکوندی میگی مبنای علمی ندارد این مبنا رو تو تشخیص می‌دهی مبنا رو کارشناسان بین‌المللی تشخیص خواهند داد نه کارشناسان ترکیه
ناشناس
۲۱:۱۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
راست میگه منشاشون از طوفانهای خورشیدیه