سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان:

تهدیدهای زیست محیطی در اصفهان افزایش یافته است

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان گفت: امروزه تهدیدهای زیست محیطی و پیر شدن جمعیت به مهمترین چالش‌های نظام سلامت استان اصفهان تبدیل شده است.

مهرداد زینلیان گفت: تهدید‌های زیست محیطی در اصفهان افزایش یافته است به طوری که آلاینده‌های صنایع به دلیل گسترش بدون ضابطه شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌ها و رعایت نکردن استاندارد‌های جهانی در برخی از کارخانه‌ها در اطراف شهر‌های بزرگ مانند اصفهان به آلودگی هوای این مناطق منجر شده و تهدیدکننده سلامت شهروندان است.

خشکسالی اخیر و خشک شدن بستر رودخانه زاینده رود نیز به ایجاد کانون‌های جدید برای تولید ریزگرد و تشدید آلودگی هوا منجر شده است که سلامت اقشار مختلف مردم بویژه مادران باردار و افراد سالخورده را تهدید می‌کند.

به گفته او برای رفع تهدید‌های محیط زیست لازم است که سیاستگذاران جامعه، مدیران دستگاه‌های اجرایی و مردم با مشارکت با یکدیگر برای اصلاح بهبود کیفیت زندگی و ارتقاء سطح سلامت اقدامات اساسی را در پیش بگیرند و اجرا کنند.

اصفهان یکی از سالمندترین استان‌های کشور است به طوری که حدود ۱۲ درصد از جمعیت استان سالمند هستند و بالای ۶۵ سال سن دارند که اگر این سهم به بالای ۱۵ درصد برسد جامعه ما پیر شده و فرصت پنجره جمعیت را از دست می‌دهیم.

هر گاه در جامعه‌ای حداقل ۷۰ درصد از جمعیت در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال (سنین فعالیت و کار) باشند، اصطلاحا آن جامعه در فرصت پنجره جمعیت تعریف می‌شود که اگر این فرصت از دست برود امکان مدیریت و ترمیم ساختار‌های جمعیتی و تحقق رشد و توسعه بسیار پایین و قریب به ناممکن خواهد شد.

زینلیان گفت: نرخ باروری در استان اصفهان کاهش یافته و به ۱.۴ رسیده است که سلامت جامعه را تهدید می‌کند.

نرخ باروری، میانگین تعداد فرزندانی است که یک زن در طول زندگیش به دنیا می‌آورد.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان می‌گوید ما برای برون رفت از پیر شدن جمعیت به فرهنگ‌سازی و اقناع سازی نیاز داریم که مستلزم گذر زمان است.

لازم است که همه بخش‌ها برای کمک به رفع این بحران به میدان بیایند و برای ترغیب زوج‌های جوان به فرزند دار شدن تلاش کنند و از طرفی شرایط اقتصادی به گونه‌ای فراهم شود که امکان این تصمیم برای خانواده‌ها ایجاد شود.

به گفته او پیر شدن جمعیت، دغدغه‌ها و مشکلات دیگری مانند افزایش بروز بیماری‌های غیر واگیر، قلبی عروقی و دیابت را به همراه داردو برای کاهش بار این بیماری‌ها باید فرهنگ سلامت عمومی ارتقاء یافته و سبک زندگی مردم اصلاح و سلامت محور شود.

زینلیان به هفته سلامت که از ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت نامگذاری شده است، خبرداد و گفت: امسال با توجه به اهمیت و نقش عوامل محیط زیست بر سلامت انسان، سازمان بهداشت جهانی شعار " سلامت ما، سلامت سیاره ما" را انتخاب کرده است.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.