سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چاه‌های غیرمجاز، قاتل خاموش سفره های آب زیر زمینی

وجود بی شمار چاه‌های غیرمجاز در استان سمنان در کنار کاهش ۳۰ درصدی میزان بارندگی‌ها وضعیت بحرانی و قرمز تابستان پیش رو را هشدار می‌دهند.

این روز‌ها دست طمع انسانها، پس از آلوده کردن رودخانه‌ها ودریاها، حالا بسوی سفره گسترده آب‌های زیرزمینی دراز شده. سفره‌هایی که قراراست در مواقع خاص از آن بهره برداری شود.

از قدیم گفته اند آب آبادانی می‌آورد وهرجا آب باشد، آبادانی هم هست، اما امروزه و به لطف نگاه خاصِ برخی افراد‌ِ سودجو، نه از آبادانی خبری هست و نه از آب پاکیزه‌ای که بودنش، زندگی وشادابی را برای مردم به ارمغان بیاورد.

خشکسالی، کم آبی و ترک‌های به یادگار مانده از عطش زمین، دشت‌های بحرانی که هر سال یک متر نشست می‌کنند زمین این روز‌ها تشنه است، تشنه‌تر از گذشته و اینبار هم مروری بر قصه تکراری خشکسالی، کم آبی و ترک‌های به یادگار مانده از عطش زمین.

کمبود آب در استان کویری سمنان هر چند به یک قصه تکراری تبدیل شده، اما تلخ و ملال‌آور است بی آبی بلایی که می‌تواند خانمان سوز‌تر از هر جنگی باشد عاقبتی که سرنوشت همگان را تغییر می‌دهد و با خود درگیر می‌کند.

همه در ایجاد شرایط به وجود آمده مقصریم؛ از مدیریت کلان و اجرایی با تصمیم‌ گیری غیرواقع‌گرایانه و اشتباه تا مردمی که چیزی به نام الگوی مصرف را به رسمیت نمی‌شناسند، از جامعه دانشگاهی تا اهالی رسانه همه در این وضع سهیم هستیم.

تحلیل درست شرایط کنونی بدون مرور گذشته امکان‌پذیر نیست، چطور می‌شود ما در گذشته با تکیه بر تفکر و دانش بومی منحصربه‌فرد این منطقه جغرافیایی، به یک زیست پایدار رسیده بودیم، اما امروزه علاوه بر دوری از شرایط پایدار، وضعیت زیستی را بحرانی می‌بینیم. گذشتگان ما در همین سرزمین چطور زیسته‌اند و به حیات جمعی ادامه داده‌اند؟

وجود صد‌ها هزار حلقه چاه‌های غیرمجاز نیز سالانه خسارات جبران ناپذیری را بر منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی کشور وارد می‌کند، معضلی که مسوولان امربا توجه به ادامه خشکسالی‌ها باید در این بخش بازنگری اساسی کنند تا جلوی هرگونه سوء استفاده‌های مربوط گرفته شود.

تداوم استفاده از چاه‌های غیرمجاز می‌تواند وضعیت را بیش از گذشته سخت‌تر کند و ضروری است که دستگاه‌های اجرایی اقدام اساسی در این زمینه صورت دهند.

۳۰ حلقه چاه غیرمجاز در سمنان شناسایی و پر شد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سمنان گفت:در سال گذشته ۳۰ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی و پر و مسلوب المنفعه گردید و از برداشت غیر مجاز ۱۹۳ میلیون متر مکعب آب در سال در سطح استان جلوگیری شده است.

آقای احسانی می گوید: تعداد ۵۸ حلقه چاه مجاز داری اضافه برداشت شناسایی و اقدامات لازم در خصوص جلوگیری از برداشت غیرمجاز این چاه‌ها صورت گرفت که از این محل مقدار ۶۷/۳ میلیون متر مکعب صرفه جویی حاصل گردید.

به گفته معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سمنان ، برای جلوگیری از برداشت اضافه از چاه های مجازاقداماتی همچون ، قطع برق ، نصب کنتور هوشمند ، تقلیل منصوبات و .... انجام شده است .

در پی کاهش بارندگی‌ها و افزایش غیرقانونی حفر چاه‌های غیرمجازدر سطح استان سمنان، این امر علاوه بر وارد آوردن خسارات جبران ناپذیر به منابع آبی و تشدید افت سفره‌های زیرزمینی، منجر به فرونشست زمین در برخی از مناطق شده است.

برای توقف کار چاه‌های غیر مجاز و جلوگیری از حفر چاه‌های مشابه جدید هیچ چیز به اندازه همت جمعی تمام دستگاه‌های مرتبط با این موضوع و مهم از آن حمایت قانون کارساز نیست، نظر به اینکه تداوم وجود این چاه‌ها در کنار پدیده خشکسالی، ضربه مهلکی به سفره‌های آب زیرزمینی خواهد زد، پیگیری این موضوع باید بطور جدی در دستور کار نهاد‌های قضایی دادگستری و دادستانی باشد.

هشدار قضایی به بهره برداران از چاه‌های غیر مجاز در سمنان

دادستان سمنان گفت: با متخلفانی که از آب‌های زیر زمینی و سطحی برداشت‌های غیر مجاز دارند؛ برخورد جدی و قانونی می‌شود.

آقای شریف ابراهیمی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی درباره استفاده بهینه از آب گفت: باید از چاه‌های دارای پروانه بهره برداری به میزان مقرر برداشت شود چرا که برداشت بیش از حد، خلاف قانون است و دادستانی با متخلفان برخورد جدی می‌کند.

شریف ابراهیمی کنترل برداشت از چاه‌های کشاورزی در مناطقی که با مشکل آب مواجه هستند را ضروری دانست و گفت: موارد برداشت غیر مجاز چاه‌ها باید شناسایی و احصا شود.

دادستان سمنان می‌گوید: تامین آب شهرک‌ها و نواحی صنعتی به خصوص برای شرکت‌های دانش بنیان مورد توجه است تا شعار سال محقق شود.

باید به این نکته واقف شویم که انسداد چاه‌های غیر مجاز دارای منفعت عمومی است و در صورت عدم جلوگیری از برداشت آب از این چاه ها، سطح آب‌های زیرزمینی کاهش می‌یابد و به مرور شاهد از دست رفتن اندوخته‌های این موهبت الهی خواهیم بود.

گزارش از زینب حیدری

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
مهیا
۱۱:۰۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
تو فولاد محله هر خونه ای یه چاه غیر مجاز داره مامورم که میاد دهنشو میبندن میره ما که ندیدیم کسی پیگیر باشه همش حرفه
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
چاه ها، اعم از مجاز و غیرمجاز، قاتل آب زیرزمینی هستن.
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
باید فروش تضمینی گندم به یک دلار برسه و سیفی جات مثل خیار و گوجه و سبزیجات هم گلخانه بشه
کشور باید صادرکننده کندم شه و هندونه و برنج هم باید ممنوع کنند توی کل کشور!
جاش گندم گلزا و پنبه بکارند
چیز هایی که صادرات آن آسان و ارزان تر هست!
تلمبه ها سر زمینه ها از رودخونه بیشتر هستند!
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
آقا کشورمون مشکل کم آبی نداره فقط مسئول بی کفایت داره شما توجه کنید از شمال به دریای خزر از جنوب به خلیج فارس و دریاهای آزاد خب عزیز من به راحتی میشه این آبها رو به داخل ایران آورد شیرین سازی کرد و تمام بیابانهای ایران را تبدیل به جنگل و باغ و بهشت کرد حتی میشه صدها دریاچه مثل دریاچه ارومیه ایجاد کرد به همین راحتی مگه ما از کشور امارات کمتریم ؟ چرا از این همه نعمت و منابع که در کنار ایران هست استفاده نمیکنیم؟
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
خوابید بابا
در همین تهران و در سه راه ازمایش و جنگل سرخه حصار و در پشت ساختمان حافظت از محیط زیست یک عده زمین خوار زمین های اون منطقه را چهار دیواری کردن و هر کدام یک حلقه چاه زدن و شبانه و جلوی چشم محیط زیست ویلا علم میکنند و میفروشند قطعات زمین ها هم ۳۰۰ متریه
هیچ کسی هم نیست جلوی این ها رو بگیره
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
تنها کشاورزان نیستن سرمایه دارهای بزرگ کارخانجات بیشتر از کشاورز اب رو مصرف آلوده میکنه
ناشناس
۰۹:۴۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
مگه شترسواری دولا دولا میشه؟ وقتی جمعیت رو از 40 میلیون به 85 میلیون نفر رسوندین و هنوز هم دست برنمیدارین، یعنی برداشت آب رو دستکم دو برابر کردین. البته اگه بتونید مردم رو راضی کنید که بجای آب، خاک کویر پهناور لوت رو بخورند، این مشکلات حل میشه!!!.
ناشناس
۰۸:۴۸ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
متاسفانه در روستاهای کسی گوشش به این جرفها بدهکار نیست،پشت سرهم همسایه ها از غفلت همدیگه استفاده میکنن شبانه دستگاه حفار می اورن وچاه غیر مجاز حفرذمیکنن،میرن به سازمان اب شکایت میکنن سازمان اب هم کاری آنچنانی نمیکنن.در گذشته اغلب کشاورزان گندوم و جو میکاشتن که مصرف آبش بسیار کمتر از باغ میوه است الان همه اون مزارع شدن باغ واین ضمن تهدید غذایی تهذیذی برای اب نیز می باشد.شاید امسال دولت با تمهیداتی بتونه مزارع گندم را حفظ کنه واز ایجا ویلاها و باغ های بیشتر جلوگیری کنه همه ساله شاهدیم بسیار از محصولات باغی رو دست باغدارها میمونه اگه اینا گدمزار بودن سودشون خیلی بیشتر از باغ می بود
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
مهمترین چالش پیش روی جهان بویژه نوار خشک جهان که ایران جزو ان نوهر خشک است