سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوری در برنامه صف اول :

آیین نامه رتبه بندی معلمان امروز در کمیسیون تخصصی دولت بررسی می شود

به گفته وزیر آموزش و پرورش آیین نامه رتبه بندی معلمان امروز در کمیسیون تخصصی دولت بررسی می شود.

یوسف نوری گفت: موضوع رتبه‌بندی در سند تحول بنیادین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است و در سال ۹۲ اولین آیین‌نامه آن تدوین شد؛ ولی این آیین‌نامه توسط نهادهای نظارتی به دلایل مختلف رد شد. از آن به بعد شاید درباره رتبه‌بندی حرف زدیم و اقدام عملی انجام نشد.

وی ادامه داد: وقتی مجلس انقلابی آمد، همگرایی ایجاد شد و شورای نگهبان کمک کرد چرا که لایحه‌ای که به مجلس داده شده بود هم از حیث منابع و کیفیت، مناسب نبود اما اکنون به معلمان توجه جدی شده است.

نوری تصریح کرد: آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان تنها آیین‌نامه در آموزش و پرورش است که به اشتراک گذاشته شده است که همه نظر دهند و این اقدام برای اولین بار است. همین اشتراک‌گذاری بخش‌هایی از آن را بر ملا کرد و اصلاحات انجام شد.

هدف اصلی رتبه‌بندی معلمان، ارتقای کیفیت نظام تربیتی و ایجاد رقابت بین معلم است که مابه ازای مادی نیز دارد، معلم برای رسیدن به هدف اصلی باید شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و تجربه را داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اجرای رتبه‌بندی به زمان خودش خواهد رسید؛ البته برخی تعجیل می‌کنند که زودتر انجام شود ولی باید بگوییم که این اقدام پیش از نوبت خود انجام خواهد شد.اجرای رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰خواهد بود، افزود: ۳۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای رتبه‌بندی معلمان درنظر گرفته شده است و ۷۵۰ هزار فرهنگی در ۱۸ ماه را شامل می‌شود که با ضرب و تقسیم، عددی که به فرهنگیان تعلق می‌گیرد، به دست می‌آید.

نوری اظهار کرد: ۹۷۰ هزار فرهنگی شاغل و ۹۷۰ هزار پیشکسوت و بازنشسته داریم که با احتساب ۷۱ هزار نفر است که در سال ۱۴۰۰ داریم؛ این رغم منهای معلمان مدارس غیردولتی و مؤسسات آموزشی آزاد است.

از سوی دیگر آموزش و پرورش، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را دارد که بیش از ۷ میلیون نوآموز و کودک را تحت پوشش دارد و مربیان آنها هم تحت پوشش ما هستند.

وی ادامه داد: برای تأمین نیروی انسانی باید مؤلفه‌های اثرگذار را مدنظر قراردهیم که یکی از آنها، رشد جمعیت است؛ تا سال ۱۳۹۰کاهش دانش‌آموز داشتیم اما از آن سال به بعد تا کنون به ۴۰۰ هزار نفر در سال رسیده است همچنین تا سال ۱۴۰۵ افزایش دانش‌آموز داریم اما بعد از آن با کاهش دانش‌آموز مواجه می‌شویم. از سوی دیگر هر سال تقریبا ۴۰ هزار بازنشسته داشتیم ولی ورودی جمعیت دانشگاه فرهنگیان به مدارس، ۱۵ هزار نفر بوده است.

بر همین اساس، تاکنون کسری نیرو با نیروی خرید خدمات، حق‌التدریس، نیروهای نهضت سوادآموزی و بخش اعظم از طریق اضافه تدریس همکاران شاغل و بازنشسته رفع شده است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان فضای کافی ندارد و نسبت استاد به شاگرد خوب نیست که این نسبت را با حق‌التدریس دادن به بیش از ۳۵۰۰دکترمعلم تا حدودی انجام شده است. همچنین در شورای سنجش و پذیرش دانشجو مطرح شد و قرار شد سهمیه دانشجومعلمان دوبرابر شود و برای کنکور امسال ۲۵ هزار نفر پیش‌بینی شد که قرار است به ۵۰ هزار نفر افزایش یابد که این موضوع بخشی از نیاز ما را تأمین می‌کند.

به گفته نوری واقعیت این است که باید انگاره‌های ذهنی را نسبت به سند درست کنیم؛ اتفاقی که افتاده است، این بوده که زیرنظام‌ها و نقشه راه را نوشتند اما به مدرسه نمی‌رسد و همچنین به دنبال آن بودند که تکه تکه انجام دهند در حالی که سند تحول، یکپارچه است.

وی افزود: با نظر خبرگان، نکات احصا شد و قرار است برنامه اجرایی سند تحول نوشته شود که باید شاخص‌مند باشد. اینکه کجا هستیم و به کجا می‌خواهیم برسیم . قطعا سند تحول در زمان کوتاه انجام نمی‌شود و زمان ۱۰ سال و بیشتر می‌طلبد.کارها باید به مدرسه برسد و اجرای سند تحول بنیادین را در مدارس ببینیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.