سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سامانه فروش یکپارچه خودرو در مدار ثبت‌نام؛ پای دلالان از قرعه‌کشی هم قطع می‌شود؟

از هفته پیش به منظور ایجاد شفافیت، عرضه خودرو تنها از طریق "سامانه فروش یکپارچه" انجام می‌شود.

سامانه فروش یکپارچه خودرو از سوی وزارت صمت عملیاتی شد که البته با مقاومت‌هایی از سمت خودروسازان خصوصی مواجه بود؛ سامانه ای که به گفته وزارت صمت باعث می شود برنامه فروش خودروسازان شفاف تر از روش قرعه کشی باشد.

به دستور وزیر صمت عرضه  خودرو از تاریخ ۲۷ اردیبهشت امسال در سامانه فروش یکپارچه خودرو و به‌صورت شفاف انجام می گیرد و همه خودروسازان موظفند ، هرگونه عرضه خودرو را با هماهنگی سازمان حمایت و تنها از طریق این سامانه  انجام دهند به طوری که خودروسازان بخش خصوصی هم پس از این دستور، فروش خودرو را به روش قدیم متوقف کردند.

سوالی که پیش می آید این است که چرا وزارت صمت در شرایطی که وعده حذف قرعه‌کشی را در سال ۱۴۰۱ داده بود، قرعه‌کشی خودرو را از شرکت‌های خودروساز به سازمان حمایت منتقل کرد؟

معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت می گوید: ایجاد این سامانه و تلاش برای اجرای متمرکز طرح‌های فروش خودروسازان در تداوم وعده‌های حذف قرعه‌کشی خودرو توسط سیاست‌گذار خودرو است.

آقای توکلی لاهیجانی گفت: طرح حذف قرعه‌کشی از دستور کار خارج نشده بلکه انتقال طرح‌های فروش از شرکت‌های خودروساز به سامانه فروش یکپارچه خودرو در راستای حذف قرعه‌کشی انجام شده است.

آقای امیر حسن کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران می‌گوید: فروش خودرو به روش قرعه کشی باعث می‌شود که رانت توزیع شده، بین مردم نیز یکسان پخش شود.

آقای کاکایی گفت: تا زمانی که قیمت گذاری دستوری است و این رانت خواری در سطح ملی است، بهترین روش فروش خودرو قرعه کشی است.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو روش درست فروش خودرو این است که این کالا در بازار با نرخ آزاد باید فروخته شود که اکنون امکان پذیر نیست ؛ هم اکنون به لحاظ قوانین و سیاستی که داریم عادلانه‌ترین روش، فروش خودرو در بورس است که می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند، اما وقتی تولید خودرو بالا رود و قیمت‌ها متعادل شود، فروش خودرو در بورس هم غیر منتطقی خواهد بود.

حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو می‌گوید با وجود ۱۱ نهاد نظارتی بعید است سیاست‌گذار خودرویی اعتماد خود را به نحوه اجرای طرح‌های فروش توسط خودروسازان از دست داده باشد؛ وزارت صمت به دنبال این است که با تغییر مسیر فروش و ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو، ایراد‌های موجود در نحوه ثبت‌نام و روش قرعه‌کشی را که پیش‌تر توسط خودروسازان اجرایی می‌شد برطرف کند.

این کارشناس خودرو بر این باور است که این اقدام سیاست‌گذار خودرویی، دامنه نظارت بر طرح‌های فروش شرکت‌های خودروساز خصوصی را نیز گسترش داده و دیگر شائبه‌های تخلف در فروش این خودروسازان با استفاده از مسیر سامانه یکپارچه فروش از بین خواهد رفت.

به گفته سنجری، وزارت صمت با تغییراتی در نحوه اجرای قرعه‌کشی و استفاده از اهرم سامانه یکپارچه فروش، امکان سوءاستفاده سوداگران و واسطه‌ها را به حداقل می‌رساند.

اما اینکه چرا وزارت صمت متولی فروش خودرو در کشور شده دلایل زیادی دارد که برخی از این دلایل در اظهارات مسئولان صنعتی عنوان شده است؛ برخی کارشناسان می گویند اولین دلیل در این راستا، ایجاد شفافیت در مسیر فروش خودرو است. سیاست‌گذار خودرویی با ادعای تخلفات بی‌شمار در فروش خودروسازان، خواهان شفافیت در این زمینه است.

وزیر صمت بخشنامه ای به سازمان حمایت مبنی بر لزوم اجرایی شدن قرعه کشی توسط تمامی خودروسازان از طریق سامانه یکپارچه ابلاغ کرده است.

گزارش از فائزه شعبانی اصل 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۰۶ ۳۰ تير ۱۴۰۱
اول پول ماشین بگیرید ولی خود دولت دوست داره مردم سرگرم باشن
ناشناس
۱۶:۰۳ ۳۰ تير ۱۴۰۱
نمدونم دولت چرا خودش و مردم اذیت می‌کند بابا جان این مشکل را یک بچه ۵ ساله هم خل میکنه اول پول ماشین کامل بگیرید اینطوری کل کشور دارن ثبتنام میکنن
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
لطفابه عرض سیاست گذاران سامانه یکپارچه فروش خودرو برسانید .به اگهی های سایت دیوار استان هانگاهی بیندازید.ببینید بعدازاولین قرعه‌کشی به علت نگذاشتن شرط داشتن وجه خودرو مورد تقاضای متقاضی درثبت نام هاعده ای که بضاعت تکمیل وجه خودرو رانداشته، برنده اعلام شده اند ودرسایت دیوار استان هاسر گردان فروش حواله خودهستندوبه علت غیرقابل صلح بودن حواله هادلالان بازارهم خریدار حواله شان نیستند.وبه علت عدم تکمیل وجه تکلیف این خودروها دست ذی نفوذان ودلالان ورانت خواران درون خودروسازان می افتد.ونیازمندان ومصرف کنندگان واقعی بی نصیب از خودرو می شوند
ناشناس
۰۰:۰۷ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
تو مراحل قرعه کشی باید به طریقی اطلاعات متقاضیان رو بررسی کنند که حداقل هر سرپرست خانواده چند نفره که ماشین ندارن یک ماشین بتونن بگیرن این دیگه حداقل کاری هست که میتونن انجام بدن در واقع اینو باید از همون اول اجرا می کردن که نکردن
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
منظورش اینه که سامانه یکپارچه دلالان خودرو افتتاح شد
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
این همه ماشین را در پارکینگ برای مدتها نگهداری میکنند تا به ملت بدبخت گران بفروشند چقدر این خودروسازان خائن به ملتند
حمیدرضا
۰۱:۳۹ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
هر روز یه مسخره بازی و برنامه جدید برای مردم در میارن، هر روز یه بازی جدید، یه سامانه جدید، یه ثبت نام جدید، یه بار برای خودرو، یه برای برای سوخت، یه بار برای یارانه و دوباره بر میگردیم سر خط و روز از نو و روزی از نو، همینطور این چرخه تکرار میشه
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
۲ساله ثبت نام کردم هنوزبرنده نشدم تاکی
ناشناس
۲۱:۱۴ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
سلام اگر قیمت بازار خودرو مثل سابق ازقیمت کارخانه پایین باشد دلالی ازبین میرود قیمت بازار خودروراهم خودتان توسط اتحادیه تعیین میکنید پس اگر خودتان بخواهید دلالی ازبین میرود یک تصمیمی هم به این همه ماشین مدل پایین بگیرید هم مخارجش زیاده هم پول بیمه زیاد میگیرند مثل قبل باجمع کردن ماشین مدل پایین وگرفتن پول باماشین صفر عوض کنید
جواد اسلامی
۲۲:۲۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
من که راضیم