سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران سیستان وبلوچستان گزارش می دهد؛

با مردم صحبت کنید!

هرکس به نوعی خود را برای اقامه‌ی نماز جمعه به مصلی قدس زاهدان می‌رساند؛ برخی پیاده و برخی سواره. خطبه‌ها شروع شده و جمعیت حاضر در مصلی، همچون هفته قبل که روز قدس بود، نبود. تقریبا نیمی از فضا پر شده است و امام جمعه در بخشی از خطبه ها، از گرانی کالا‌های اساسی گلایه داشت.

خطاب حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی مُحامی نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان، مستقیماً به دولتمردان است و از آن‌ها می‌خواهد که سنجیده‌تر عمل کنند تا مردم فشار اقتصادی کمتری را تحمل کنند. او به برخی از وزیران و معاونان رئیس جمهور هم پیشنهاد می‌کند که تا می‌توانند، کمتر صحبت کنند چرا که همین صحبت‌های زیاد و غیرکارشناسانه، شایعات و گرانی‌ها را بیشتر می‌کند و تبعات آن را باید مردم تحمل کنند.

آرامش

رضایت از خطبه‌ها بین حاضران مشهود است؛ برخی دو به دو با هم به پچ‌پچ افتاده‌اند و معلوم است که به آرامش روانی رسیده‌اند. کنجکاو شدم و به صحبت‌های چندین نفر گوش دادم. صحبت‌های یکی از نمازگزاران توجهم را به خودش جلب کرد. مردی میانسال بود که صحبت‌های امام جمعه را تایید می‌کرد و مثالی برای صبوری مردم در افزایش قیمت‌های ادوار گذشته آورد. او می‌گفت: زمانی که برای اولین بار قرار بود بخشی از یارانه سوخت حذف شود، پیش از حذف آن، مبلغ نقدی با عنوان《یارانه ماهانه》 در حساب‌های مردم شارژ شد. اگرچه چند روزی مبلغ قابل برداشت نبود، اما با مردم صحبت شده بود و آمادگی برای افزایش قیمت صورت گرفته و ضمانتش هم انجام شده بود.

شفافیت، قانع‌کننده است

حالا، نسبت به حمله‌ای که رسانه‌های معاند به طرح‌های دولت کرده‌اند، اتفاق خاصی نیافتاده است. حذف یارانه‌ها باید صورت گیرد چرا که حق عموم مردم به جیب عده‌ای سودجو و قاچاقچیانی می‌رود که سرمایه بیشتری از طبقه‌های ضعیفتر دارند و میزان زیادی از تولیدی یارانه‌ای کالا‌های اساسی داخل، به کشور‌های همسایه قاچاق می‌شود و کالا‌های مورد نیاز بازار‌های آن‌ها از جیب مردم ایران تأمین می‌شود. با یکی از نمازگزاران در این‌خصوص صحبت کردم؛ چنان آرام بود و به حرف‌هایم گوش می‌داد که تایید کننده‌ی همین جمله بود که انجام طرح‌های مختلف با شفافیت بیشتر، بهتر و با همراهی مردم انجام می‌شود.

مردم همراهند

آنچه مسلم است، مردم همیشه پای آرمان‌های نظام اسلامی خود ایستاده‌اند و سختی‌ها را نیز تحمل کرده‌اند؛ هنوز عرق پایشان از حضور تماشایی‌شان در راهپیمایی روز جهانی قدس خشک نشده است؛ چند روزی از رمی جمراتشان در این روز نمی‌گذرد و آن‌ها اعتقاد راسخ دارند که آمریکا و اسرائیل و همدستانشان شیطانند و با قدرت رسانه، به دنبال تأثیر بر افکار عمومی هستند تا دولت را ناکارآمد جلوه دهند.

نتیجه اینکه، زجرِ بلاتکلیفی بیشتر است!

آنچه آزار دهنده است، بلاتکلیفی و بی اطلاعی از روند حذف یارانه‌هاست؛ پیام‌های ضد و نقیضی است که در فضای مجازی منتشر می‌شود. دولت باید به صورت صمیمی، شفاف و البته کارشناسانه با مردم سخن بگوید و اگر قرار است آسانی پس از این سختی‌ها باشد، آن‌ها را در جریان سایر مسائل این حوزه بگذارد تا دسیسه‌ها و شیطنت‌های رسانه‌های معاند خنثی شود و مردم و دولت در آرامش بیشتری باشند.

منصور سپهری

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.