آقای ربیعی گفت: خط راه آهن اصفهان، چهارمحال و بختیاری به خوزستان موجب رونق استان میشود و مطالعات اولیه احداث این طرح نیز صورت گرفته است.
طول این خط راه آهن حدوداً ۵۰۵ کیلومتر محاسبه شده که ۲۱۲ کیلومتر آن در چهارمحال و بختیاری واقع شده است.
بیشتر بخوانید
خط راه آهن اصفهان، چهارمحال و بختیاری به خوزستان برای احداث به اعتباری بالغ بر چهار میلیارد دلار نیاز دارد.
برقراری اتصال ریلی منطقه خوزستان به چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد و خراسان، ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات جادهای در منطقه، کاهش مسافت ریلی حمل مواد اولیه فولاد خوزستان و اروند، تولید فولاد با حمل ارزان و سریع سنگ آهن، کاهش قابل توجه انرژی و آلودگی هوای منطقه خوزستان تا اصفهان از دلایل اجرای این طرح است.
همچنین تقویت ارتباط استراتژیک شبکه ریلی شمال به جنوب کشور و امکان ارتباط ریلی مستقیم اهواز به مشهد، توسعه اقتصادی منطقه و افزایش اشتغال و رفاه اهالی و ارتباطات جادهای منطقه از جمله ضرورتهای ایجاد خط راه آهن سراسری اصفهان، چهارمحال و بختیاری به خوزستان به شمار میرود.
تلاش میشود در سفر رئیسجمهور به چهارمحال و بختیاری اعتبار مورد نیاز به منظور تکمیل اولین طرح خط راه آهن استان دریافت شود تا این طرح پیشران در سال ۱۴۰۲ به بهرهبرداری برسد.
خط راه آهن مبارکه، سفیددشت به شهرکرد به طول ۹۲ کیلومتر در چهار قطعه و ایستگاه در حال اجرا است.
با تکمیل راه آهن استان سالانه ۷۰۰ هزار مسافر و ۳.۳ میلیون تن بار جابهجا میشود.
یقینا این مسیر از زیباترین مسیرهای ریلی ایران خواهد شد.
و کارشناسان اقتصاد و تجارت و ترانزیت و مسافر و توریسم حتما باید برای روانسازی و روی ریل افتادن این طرح ملی راهگشا و کمکیار دولتها و استانها باشند.
حداقل یک هشتم جمعیت کشورمان در این سه استانند که مستقیما با این راه آهن در ارتباطند،ضمن اینکه فاصله مرکز کشور به بنادر جنوبی کوتاهتر و روانتر خواهد شد.
و ارتباط دستکم ده ملیون نفر مستقیم با دریا و بنادر خوزستان و همچنین حداقل ده ملیون نفر با مرکز علاوه بر ترانزیت میلیونها تن کالا و سود آوری سرشار برای کشورمان و بر روی رشد تجارت و ترانزیت این سه استان بسیار تاثیر گذار و بر رشد و پیشرفت و رونق این سه استان مستقیما تاثیر خواهد داشت.